Jeg tænkte se om jeg kunne tage fat i en af facaderne nu i foråret. Facaden er den mod syd og også den, der har taget mest skade og blevet malet om flest gange. Problemet er taljen på huset, hvor håndværkerne har lavet en rigtig fejl. Som det ser ud nu, er endetræet svært at få fat på, alvorligt angrebet, og metallet peger i bedste fald direkte ud og i værste fald hælder det ind mod huset. Dette er første og eneste gang jeg vil rejse et stillads, så det er nu eller aldrig.
Sådan ser det ud i hvert fald. Bemærk dog, at billederne er taget på nord-facaden da jeg slet ikke kan nå op på syd-facaden. Konstruktionen er den samme, men andelen af revner, afskallet og råddent træ er højere på sydsiden.
Hvordan løser jeg dette så let og billigt som muligt? Jeg havde tænkt i termer af at løsne panel og lægte nederst hele vejen, bøje det ud så godt det går, save af alt med rundsav så jeg får mere plads og nyt frisk træ i enden at behandle, eventuelt erstatte metallet med en bedre profil og løsne den tværgående bræt under metallet og mindske dens bredde hvis metallet ikke passer godt nok. Jeg antager, at det vil blive et helvede at få løsnet og få ny metal ind uden at fjerne facadebrædderne helt.
Alternativt kunne man lade det gamle metal sidde og bare save af panelbrædderne samt mindske bredden på den tværgående bræt så metallet kan bukkes ned lidt.
Præcis som resten af huset er det pinnelister med hatprofil fra helvede, der gælder. Der er få ting, jeg hader med sådan en passion som denne værdiløse kosmetik-lægte, men nu er det, som det er, og jeg har i hvert fald sikret mig at købe rillet hatlægte når jeg køber nyt, så malingen hænger lidt bedre fast.
Har været lidt i samme situation, hvor afstanden var for lille mellem panelende og plade. Jeg har to midjer rundt om hele huset, i alt ca. 100 meter midje. Jeg forsøgte først med rundsav og at forsøge at skrue en bræt op som støtte/anhænger, men pladen var i vejen. Savede/kapte alt med en Bosch multisav, men med gode Bosch-klinger med store tænder. Der gik nogle 5-pakker til hele huset selvfølgelig, da nogle søm sad tæt på, hvor jeg kappede, og da det er let at skrabe i pladen, når man er kommet gennem træet. Ved maling efterfølgende blev pladen malet i samme farve som panelet. Jeg savede med nye klinger næsten ind til pladen og skiftede til en gammel for at spare klinger. Jeg valgte en afstand på ca. 3 - 3,5 cm og kunne på den måde redde næsten al panelet, da begyndende råd var længst nede. Du vil nu kunne olie/male enderne bedre. Hvad angår pladen ved jeg ikke, om du skal skifte/flække midjebrædderne til 1 cm mindre eller noget ...?
Nu har jeg fået opstilling og begyndt at kigge på væggen. Har taget midterbrættet ned og reduceret bredden, så jeg kan bukke pladen og få bedre fald. Vil se om jeg også kan få lidt mere luft mellem panelet ovenover og pladen.
Begyndt at rode lidt i træet, og det var lidt dårligere, end jeg havde forventet. Jeg tænker at save og sammensætte panelbrædder, hvor det er muligt. Sparter jo en del materiale og måske lidt arbejde (i at køre træ hjem om ikke andet).
Lægterne kan jeg nok ikke sammensætte, da jeg ikke har nøjagtigt samme profil som dengang det skete i 1999. Ganske tæt side om side, men ikke så tæt, at man kan sammensætte uden at det kan ses, tror jeg. Desuden er de nye lægter rillet, hvilket forhåbentlig vil give bedre fæste for malingen.
Vinduesblikke synes ikke upræcist monteret. Bare at lave fire nye blikke antar jeg, korrekt bukkede, monterede og indfældede. Hvis der nu er noget at skrue i bag horisontalt. Beslagene vertikalt gør, at blikkene i dag sidder løst.
Drypblikke ikke heller optimalt. Skal man lave om, så man får indbuk på siderne? Virker ellers tæt nok mod panel (med silikone bagved), men der har været lækage for nogle år siden, da lægterne gav op længere op. Havde været praktisk med en anden løsning, der opfangede eventualiteten med vand, der løber bag lægter eller panel.
Købte nogle forskellige blikker på byggemarkedet. Så så jeg, at underblikket (venstre) ikke vil fungere, da ryggen ikke går op tilstrækkeligt langt, ikke passer ind i vinduets profil samt at de fabriksfremstillede huller alligevel sidder for langt oppe.
Spørgsmålet er så, om man ikke lige så godt kan bruge sig af et overblik (højre). Den eneste forskel vil være, at der bliver ~2,5 cm mere ryg synlig, hvilket er en bagatel, da det er anden sal og ikke synligt fra jorden.
Må nok overveje at lade en blikkenslager fremstille et antal meter til fremtiden, da alle vinduesblikkerne på huset ser ens ud. Samme dårlige bukning, samme forkerte montering tæt på foder.
Kom endelig frem til en måde at forkorte panelet for at få mere luft til pladen. Havde løsnet midterbrættet, bukkede pladen ned, lavede en guide til at køre stiksaven imod. Det faldt sig sådan, at bladet vinklet 15 grader præcis gik igennem 12mm osb + lægte + panel uden at gå i pladen på bagsiden. Sømreglen var den margen, der var nødvendig for, at stiksavsbladet skulle gå frit.
Testede også med multiværktøj, men det virkede trægt og blev virkelig skævt. Cirkelsavens fod var derimod alt for stor til at få plads. Stiksaven er præcis sådan, at den glider mod pladen. Hvis man skulle lave sådan noget hver dag, burde man have haft en permanent guide eller speciel fod til saven, der lader maskinen skære tættere på kanten.
Hvordan ville I have håndteret ventilationen til det kolde loft? Der var oprindeligt 2 ventiler, ikke installeret helt optimalt. Jeg tror, det kun var tænkt som én, men så blev det ændret til to, deraf den dårlige udskæring i asfaboarden.
Hvordan fikser man den unødvendigt store revne mellem pladerne, og hvordan reparerer man boarden, så hullet passer med ventilerne? Lim eller tape? Jeg fik anbefalet Isola FLEX2-tape. Vil det klistre på asfaboarden? Jeg havde først tænkt at lime stykker af asfaboard fra indersiden, men det er måske umuligt?
Man kan også se, at der er en stribe af fugt og delvist skimmel fra bag ventilerne hele vejen ned til vinduet. Som om fugtig luft er kommet ud og kondenseret. Bredden er præcis den samme som ventilerne. Hvordan skal man forholde sig til det? Acceptabelt? For meget ventilation? Kan det hjælpe at tætne omkring de eksisterende ventiler? Eller skal man tage chancen og kun sætte én ventil? Oplever også problemer med fugt på loftet. Typisk 100% luftfugtighed om vinteren. Jeg skal kigge på dampspærren på loftet, hvad det lider, men kan forestille mig, det er lige så godt lavet som alt andet.
Sidste chance for at gøre noget, så at sige. Første gang siden 1999 jeg har været heroppe, da det er 9.5m over jorden og regner aldrig med, at der bliver en anden mulighed. Så nu skal det være i orden.
Det ville have været smart med en ventil, man kunne justere åbningen på indefra.
Nogle tips til at fastgøre hattelægte/allmogelægte med 90mm søm? Er det overhovedet muligt uden for meget risiko og spild? Jeg måtte gå tilbage til at sømme manuelt med 100mm søm og forborede desuden før, da jeg ikke har tid til mere ekstraarbejde med indkøb og grundmaling af lægte.
Prøvede også at slibe spidsen af sømmet ned med vinkelsliber. Foreløbigt ser det ud til at fungere bedre, men har ikke turdet teste på væggen. En ulempe er potentielt større udslag på bagsiden. Ved heller ikke, hvordan det påvirker den holdende evne, især i kombination med et 10mm kortere søm.
Nu er det et år siden, så du har garanteret allerede løst alt. Men jeg gjorde præcis det samme. På samme tidspunkt, med samme lokkglasur 😊
Overgard monterede jeg ved at save ud plads mellem vindue og panel med multitool og førte derefter ind garde bagved panelet. Ikke helt korrekt, da den endte uden for papiret. Men bedre end før!
Her er nogle flere billeder af, hvordan det blev sat, og hvordan det blev. Byttede næsten al panel alligevel, så jeg satte pladen sådan her:
[billede][billede][billede]
Det dårligste tror jeg var Biltemas skruer til vinduesblikke. Der skulle man have haft noget bedre til fremtiden. Både skruer til vindskeder og blik.
Flot, i bakspejlet skulle jeg også have skiftet mere panel. Især over vinduerne, hvor jeg satte plade, kunne have sparet mindst en arbejdsdag. Men nærig som man er...
I år skal jeg tage østfacaden. Stillas lejet til uge 29... så skal jeg aldrig mere skifte panel!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.