Hej alle sammen.

Jeg og min kære sambo har erhvervet et hus fra slutningen af 1800-tallet i det sydlige Skåne. Huset er 185m2 med et biytra på 200m2. Til dette hører grunden, som er ca. 9600m2.

Da vi besigtigede huset, blev det opdaget, at fundamentet ikke var affugtet. Ifølge protokollen er det en krybekælder, men med tanke på at der er 25-30cm frihøjde, vil jeg nok kalde det et torpargrund(?).

Ifølge bygningsefterforskeren skal vi grave ud, plastdække og installere en affugter (så langt er vi med), og dette skal gøres til foråret.

Vi skal også rive alle indvendige vægge, ifølge ham, da der er kapillær fugt, der skal udbedres og erstattes med stålregel.

I dag har jeg revet den ene væg i det, der skal blive vores soveværelse, og har nogle overvejelser.

1. Under parketgulvet ligger der et spånpladegulv, og på 4 steder har jeg målt 15-16% fugt. I min verden hælder det til at rive op og udskifte det hele. Hvad siger I?

2. Hvis jeg river det hele op, hvordan går jeg frem for at modvirke fremtidige problemer (ud over en affugter i fundamentet)?

3. Væggene skal regleres med stålregler, hvad med isolering? Da jeg rev, var det isoleret, men den ene væg i soveværelset er blevet efterisoleret for ca. 1,5 år siden. Behøver jeg så have nogen isolering på indersiden, eller "lukker" jeg helt af for væggen da?

4. På billederne, hvor tommestokken er stukket ned, kommer jeg, som det ses, ca. 40cm ned. Til jord. Jeg antager, at det skal være sådan? Jorden lugter af jord. Lidt fugtig måske, men intet andet. Der er heller ingen anden lugt, når væggen er revet.

Vedhæfter nogle billeder!

Venlige hilsener
Jonas

• En væg med afskallet hvid maling og synlige mursten i et gammelt hus under renovering. Gulvet er af træ, og der er en pind i højre hjørne.
  • En tommestok stikker ned i jorden ved en murstensvæg, der viser en dybde på cirka 40 cm. Der er plast under tommestokken.
  • Målestok nedstikket mellem parketgulv og mur i gammelt hus, viser 40 cm dybde til jord. Murværket er synligt beskadiget og fugtigt.
  • Revne væggisolering og plastic mellem træparketgulv og mursten med synlig jord og fugt.
  • Gulv med lamineret parket ved siden af en rå murstensvæg, delvist afdækket med plastik og isolering.
Senest redigeret:
Det føles som en lidt uvidende "modernisering". Det er svært at kommentere i detaljer, da din præsentation er lidt summarisk. En krybekælder fra 1800-tallet plejer ikke at være et problem, så længe gulvbrædderne ikke ligger i jord. Her er der sket en ekstra isolering af bundbjælkelaget, som har skabt nye fugtproblemer. 15% fugtprocent er for meget for materiale, der har ligget på plads længe. Der er nok ingen anden løsning end at tage det hele op og starte forfra. Jeg forstår ikke ræsonnementet om stålprofiler. De kan være meget anvendelige, men hvorfor kræve dem?

Og besigtigelsesmanden var fra Anticimex?

Microkatten
Jeg kan holde med @justusandersson. Foreslåede foranstaltninger synes ikke at tage udgangspunkt i et hus fra 1800-tallet. Et fundament fra 1800-tallet plejer ikke at være affugtet. Og at erstatte alle indervægge med stålskeletter lyder mærkeligt.

Et forslag er, at I får en second opinion ved at hyre nogen, der kender til gamle huse og diskuterer gennem fundamentkonstruktion og eventuelle fugtproblematikker. Måske ved I også, at I skal skifte gulv uanset andre foranstaltninger, og kan allerede nu fjerne gulv og spånplader for at kunne inspicere bjælker og fundamentering i detaljer?

'Grave ud, plast og sætte ind affugter' ser det ud til at stå i skabelonen for inspektionsrapporten, som alle bruger, så de konklusioner har desværre intet med jeres specifikke hus at gøre.

Hej. Tak for svar.

Kan begynde med at sige, at det meget rigtigt var Anticimex, der blev hyret til inspektion.

Inspektøren mener, at ved at skifte til stålskelet kan det ikke suge kapillært. Men samtidig som I skriver, at så længe bundbjælkaget ikke ligger i jord, burde der ikke være nogle problemer, og da føles stållægene unødvendige, hvis det er gjort korrekt nedefra.

Ifølge ham havde vi kun 25-30 cm frihøjde under huset, og for at det ikke skal suge op og opstå med fugtproblemer, skulle man grave ud under huset, alternativt grave en rende, så man kan kravle derunder, plastre og sætte en affugter, som skulle køre 24/7.

Hvad er den rigtige fremgangsmåde? Hvordan isolerer man et bundbjælkelag i et hus fra slutningen af 1800-tallet? Eller måske skal der ikke være nogen isolering?

/Jonas

Isoler med celloplastplader eller hasopor og støbe plade? Giver mulighed for gulvvarme.

Microkatten
Grunden i gamle huse kan se ud på så mange forskellige måder. Gulvbrædderne kan ligge direkte på sand, gulvet kan have isolering i blindbund, mullbænker, "almindelig" torpargrund osv. Ingen konstruktion behøver at være et problem, men alle kan være det, afhængigt af forudsætningerne for hvert enkelt hus.

Der findes nogle tråde på Byggahus om gamle grunde, f.eks. https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-mullbaenk-foerslag.216997/

Hvordan netop dit hus fungerer, finder du bedst ud af ved at bo i det. Er gulvene kolde, og i så fald hvor? Er der træk? Lugt? Fugt? Måske har dit hus været koldt og trukket fugt til sig, noget der forsvinder, når det opvarmes? Måske er en renovering udført forkert, som bidrager til evt. fugt, f.eks. ved at gøre gulvene tætte, hvilket forhindrer udtørring af fugt? Har den meget våde efterår midlertidigt givet høje fugtniveauer? Er det høj grundvandsniveau? Er det virkelig problemer med fugt i indervæggene, de har jo alligevel stået der i 125 år? Har det været blindbund tidligere, før spånplader og parket blev lagt? Er bjælkelaget i god stand? Måske er der ikke noget større problem med fugt, men du vil have varmere gulve?

En diskussion på stedet med en person kyndig i gamle huse er stadig mit forslag. Derefter vil du altid få forskellige forslag fra forskellige sider, og jo mere viden du selv har, desto bedre kan du vælge, hvordan du skal gå videre.

Helt klart Microkatten. Jeg er helt med på dit ræsonnement. Hvad der har været der tidligere, kan jeg ikke svare på i øjeblikket. Vi har desuden kun boet der i ca. 2 uger, så jeg har ikke helt styr på situationen endnu i hvert fald!

Men hvad jeg har bemærket, så lugter det ikke af noget i huset, og gulvene er ikke kolde (mere end et almindeligt laminatgulv).

En ting jeg også spekulerer på, er hvor meget materialer kan "tørre op." Jeg forstår, at det afhænger af udgangspunktet, men lad os sige at man graver ud under fundamentet, så at bundbjælkelaget ikke ligger i jord. Er der noget generelt, man kan sige? Ifølge besigtigelsesmanden er 17% mættet, passer det?

Hvor finder man bedst en kyndig person i gamle huse? Jeg tager gerne imod nogen, der har viden og godt styr på tingene for at få helt klarhed over det.

At støbe betongulv er ikke noget, jeg er specielt interesseret i. Spontant føles det meget dyrt. Og problemet burde kunne løses på andre måder.

Tak for godt input indtil videre!

/Jonas

J Jonas Arvidsson sagde:
Helt klart Microkatten. Jag er helt med på dit ræsonnement. Hvad son har været der tidligere kan jeg ikke svare på i øjeblikket. Vi har desuden kun boet der i ca 2 uger, så fuld kontrol på situationen har jeg ikke endnu ihvertfald!

Men hvad jeg har lagt mærke til, så lugter det ikke af noget i huset og gulvene er ikke kolde (mere end et almindeligt laminatgulv)

En ting jeg tænker på er også, hvor meget materiale kan "tørre op", jeg forstår det afhænger af udgangspunktet, men lad os sige, at man graver ud af grunden, så bundbjælkelaget ikke ligger i jord. Er der noget generelt man kan sige? Ifølge besigtigelsesmanden er 17% mættet, passer dette?

Hvor finder man bedst en kyndig person ved gamle huse? Jeg tager gerne hjem nogen, som har viden og godt overblik for at få helt styr på det.

Støbe plade er ingenting, som jeg er meget interesseret i. Spontant føles det meget dyrt. Og problemet burde kunne løses på andre måder.

Tak for god input indtil videre!

/Jonas
Jeg synes du melder dig ind i disse to grupper på facebook og spørger efter kyndigt folk i dit nærområde.
Bygningsbevaringsportalen; køb, sælg og diskuter.
Jeg reddede et ødehus!

Alternativt hvis nogen her på byggahus kan give dig et tip om nogen.

Så er jeg også nysgerrig på, om der overhovedet blev opdaget nogen skader i grunden, der skyldes for høj fugtighed, eller om du fik det klassiske tip fra anticimex uanset ...

I stedet for at isolere gulvet kan du isolere fundamentmuren og på den måde skabe et varmere og tørrere miljø under gulvet.
Problemer med fugt i krybekælderen plejer at opstå, når man isolerer gulvet og dermed sænker temperaturen i fundamentet.
Udover dårligt isolerede gulve havde man tidligere en varm murstensstruktur, der opvarmede rummet (der kaldes det torpargrund).

S johd01 sagde:
Jeg synes du skal melde dig ind i disse to grupper på facebook og spørge efter kyndige folk i dit nærområde,
Bygningsbevaringsportalen; køb, sælg og diskuter.
Jeg reddede et ødehus!

Alternativt om nogen her på byggahus kan give dig et tip på nogen.

Derefter er jeg nysgerrig på, om der overhovedet blev opdaget nogle skader i grundlaget, som skyldes for høj fugtighed, eller om du fik det klassiske tip fra anticimex alligevel ...
Tak for tippet! Problemet blev opdaget under inspektion af Anticimex. Vi valgte udvidet inspektion, og der blev taget to prøver i væggene. Han lavede huller, slog ned to forlængerspidser og satte sin fugtmåler til. I køkkenet blev der målt 42% (vestsiden) og i stuen blev der målt 19,5% (sødsesiden).

Ved måling 1dm op i køkkenet blev der målt 19,5%.

Forslaget fra ham var som tidligere skrevet at grave ud grundlaget, lægge plastik og sætte en affugter ind. Ved renovering af rummene skulle stålregel anvendes for at forhindre, at kapillær fugt kunne påvirke dem, og hans råd var også ikke at bruge penge på tapeter og maling, hvis gulvene skulle tages op.

Hvordan er det med afløb fra jordvandet samt vand fra taget? Ledes det væk godt fra huset eller ledes det ned ved siden af fundamentet? Er der beplantninger/vegetation tæt på fundamentet?

Begynd at løse det først og foretag en ny måling et stykke tid efter det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.