Vi har en lade, der ikke bruges, og der vil vi bl.a. gerne bygge nogle enkle rum (ikke isolerede) til overnattende sommergæster. Først skal vi arrangere et gulv, og vores spørgsmål er, hvad vi skal tænke på der? Skal alt organisk materiale fjernes, før vi lægger gulvet? Hvad kan vi gøre for at holde fugt væk? Skal vi lægge noget på jorden, og i så fald hvad? Vi modtager gerne enhver form for tips og forslag. Gulvarealet, der skal lægges, er ca. 7 x 6 meter.
Jeg ville have gjort følgende:N NetteP sagde:Vi har en lade som ikke bruges, og der ville vi bl.a. gerne bygge nogle enkle værelser (ikke isolerede) til overnattende sommergæster. Først skal vi arrangere et gulv, og vores spørgsmål er, hvad vi skal tænke på der? Skal alt organisk materiale fjernes, inden vi lægger gulvet? Hvad kan vi gøre for at holde fugt væk? Skal vi lægge noget på jorden, og i så fald hvad? Vi tager taknemmeligt imod alle tips og forslag. Gulvarealet, der skal lægges, er ca. 7 x 6 meter.
Fjern alt organisk, læg et lag makadam 0-16, pak det ordentligt, niveller af, læg celleplast, støb beton. Så har I et godt fugtisoleret gulv, der vil holde længe.
Et andet alternativ er at lægge plast på jorden og lave et regelværk af træ, mere risiko for fugt, men hurtigere/billigere.
Hvilken type jord findes under brokkerne? Normalt er det nok at rydde op og rette op/jævne ud og lægge massive trægulve. En smule træk om sommeren er ligegyldigt. Skaff kludetæpper og indret old-style = succes 
FlugfiskarniJämtland sagde:
Jeg ville have gjort som følger:
Fjern alt organisk, læg et lag makadam 0-16, pak ordentligt, afret, læg cellplast, støb beton. Så har I et godt fugtisoleret gulv, der vil holde længe.
Et andet alternativ er at lægge plastik på jorden og lave en trækonstruktion, mere risiko for fugt, men hurtigere/billigere.
@FlugfiskarniJämtland du bør fjerne ordet 'Alvidende' fra din profil, hvis du insisterer på at der findes sådan makadamFlugfiskarniJämtland sagde:
Absoluy,
F fribygg sagde:
Absolut, byggehøjden ser ikke ud til at være et problem så et lag singel under celleplasten ville jo være toppen.F fribygg sagde:
F fribygg sagde:
F fribygg sagde:
Gavner dette trådskaberens spørgsmål? Tror ikke det. Du har måske bedre viden end mig om jord og stenfraktioner, giv da råd til trådskaberens overvejelser i stedet.F fribygg sagde:
Når TS er kommet med flere oplysninger, kan jeg måske tilføje noget, nu ved vi for lidt om forudsætningerne.FlugfiskarniJämtland sagde:
@FlugfiskarniJämtland dit råd om at bruge mtrl med 0 fraktion under celleplasten er meget tvivlsomt, og du synes heller ikke at kende forskellen mellem makadam og stenknusning, så jeg foreslår, at du fjerner 'Alvidende'
Der findes et gammelt bjælkelag og stolper, der holder taget oppe, korsede for at holde væggene sammen. At begynde med makadam og derefter støbe et gulv er nok ikke godt, stolperne vil rådne. Et lag makadam på 10 cm og måske en plastik og så lægge et rigtig gulv op på strøer. Det er muligt at isolere ved at lave et dobbeltgulv ca. 20 cm tykt. Skal det være muligt at være der om vinteren, så bliver det til at bygge et næsten rigtigt hus i laden. Ikke helt forkert, har set det før og det bliver ligesom trækfrit udefra. Nu står laden tilbage, fordi det sandsynligvis blæser lige igennem og også under, så al jordfugtigheden bliver ført ud.
Hvis det er en gammel lade/loge og den sandsynligvis står på landet, så undgå alt, hvad der hedder flamingo og glas-/stenuld, medmindre det er indbygget på en absolut gnaversikker måde. Dem af os, der bor på landet og har gamle stalde/loger med gamle betongulvstøbninger, ved, at gnavere bosætter sig der. Så solide massive materialer og meget omhyggeligt byggearbejde stopper gnavere. Det gælder hele byggeriet. Gnavere kommer fra alle retninger.
Da det er en gammel loge, som garanteret ikke er lige og/eller i vinkel nogen steder, bør materialer og metoder vælges efter det for at gøre arbejdet lettere. Fx kraftig råspont er et fremragende materiale til formålet.
Ud fra billederne ville jeg sandsynligvis vælge at beklæde indersiden af ydervæggene med råspont og bygge væggen indad. Traditionel strøbund.
Meget af hvilke løsninger, konstruktioner, metoder og materialer der vælges, afhænger af...
TS’ viden, forudsætninger, muligheder, samt den lokale byggetradition, og ikke mindst hvordan lokalet skal bruges.
Her kræves mere input fra TS.
Da det er en gammel loge, som garanteret ikke er lige og/eller i vinkel nogen steder, bør materialer og metoder vælges efter det for at gøre arbejdet lettere. Fx kraftig råspont er et fremragende materiale til formålet.
Ud fra billederne ville jeg sandsynligvis vælge at beklæde indersiden af ydervæggene med råspont og bygge væggen indad. Traditionel strøbund.
Meget af hvilke løsninger, konstruktioner, metoder og materialer der vælges, afhænger af...
TS’ viden, forudsætninger, muligheder, samt den lokale byggetradition, og ikke mindst hvordan lokalet skal bruges.
Her kræves mere input fra TS.
Tak for al jeres input.
At støbe et gulv er ikke aktuelt, det bliver for dyrt, og det er desuden ikke den stil, vi ønsker.
Hvis man lægger et lag skærver på jorden og derefter plast for at beskytte mod fugt, hvordan fastgør man plasten da, kun med hjælp af skærverne? Der vil blive mere end 50 cm niveauforskel mellem jorden og gulvet.
Skal reglerne være af trykimprægneret træ?
Derefter vil vi lægge plankegulv, måske dobbelt som @jonaserik foreslog. Lægger man disse to lag i forskellig retning da?
Senere skal vi også bygge vægge og tag, så det bliver som et rum inde i laden. Vi vender sikkert tilbage med mange flere spørgsmål
.
At støbe et gulv er ikke aktuelt, det bliver for dyrt, og det er desuden ikke den stil, vi ønsker.
Hvis man lægger et lag skærver på jorden og derefter plast for at beskytte mod fugt, hvordan fastgør man plasten da, kun med hjælp af skærverne? Der vil blive mere end 50 cm niveauforskel mellem jorden og gulvet.
Skal reglerne være af trykimprægneret træ?
Derefter vil vi lægge plankegulv, måske dobbelt som @jonaserik foreslog. Lægger man disse to lag i forskellig retning da?
Senere skal vi også bygge vægge og tag, så det bliver som et rum inde i laden. Vi vender sikkert tilbage med mange flere spørgsmål
Det er nok ingen stormvinde under. så lidt sand på plasten langs kanterne og på midten, sprøjtet her og der. Reglerne behøver ikke være trykte, de hænger i luften og intet vand på dem. At lægge i samme retning afhænger af, hvordan det første lag er, men ikke helt forkert. Det med dobbeltgulv gør, at du kan isolere gulvet, bare tænk over, hvor tykt du vil have det. Ca. 20 cm er en god rettesnor. Hav lidt planlægning og tegn lidt. rummet skal have vægge, og under disse bør der være en regel. Synes du, at det bliver lange regler, der skal bære gulv/hus, så kan du lægge betonplader på makadammen, som er pakket lidt (ikke store ting, der skal pakkes) duer med en regel at dunke på med, gerne en asfaltpap mellem støtte og betonplade
Det virker unødvendigt at lægge grus/makadam og plastik, når du har så pass luftig en grund. Reelle og grove gulvbrædder på almindelige regler er tilstrækkeligt. Ikke imprægneret.N NetteP sagde:Tak for al jeres input.
At støbe et gulv er ikke aktuelt, det bliver for dyrt, og det er desuden ikke den stil, vi vil have.
Hvis man lægger et lag makadam på jorden og derefter plastik for at beskytte mod fugt, hvordan fastgør man så plastikken, bare med hjælp af makadam? Der vil være mere end 50 cm niveauforskel mellem jorden og gulvet.
Skal reglerne være af trykimprægneret træ?
Derefter vil vi lægge plankegulv, måske dobbelt som @jonaserik foreslog. Lægger man disse to lag i forskellige retninger da?
På et tidspunkt vil vi også bygge vægge og tag, så det bliver som et rum inde i laden. Jeg vender sikkert tilbage med mange flere spørgsmål.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 indlæg
Enig her.Jonatan79 sagde:
Skal gulvet isoleres, så må man planlægge en trossbotten og fylde med passende materiale.
Her skal man tage i, så man ikke står med et for spinkelt gulv, hvis man ikke ved, hvordan man skal indrette, grove gulvbrædder ifølge tidligere forslag.
Rens op helt fra alt bøs på jorden først bare.
Held og lykke.
/W
Klik her for at svare


