Hej!
Vi har brug for at renovere en jordkælder. Baggrunden er denne: På jordkælderen står en tjenestepigestue, og det er egentlig tjenestepigestuen, der skal renoveres, dvs. efterisoleres og gøres vinterklar. Planen er at føre varme/vand ind via kulvert, isolere mod jordkælderen og støbe en betonplade med indholdende gulvvarme. Af den grund brød vi de rådne gulvplanker op for derefter at begynde at skovle den muld op, som rotterne har skabt i løbet af de sidste 100+ år. Bjælkerne ligger løst i meget tør og fin sand. Under sandet har forfædrene lagt ler som tætning til den underliggende bue.
Nu til udfordringen: Da vi fjernede en af plankerne, opdagede vi et hul, gennem muld sand, lerskikt og det, der havde været en del af buen. Altså et hul lige ned til kælderen. Årsagen til, at vi ikke har set dette fra kælderen, er, at de tidligere ejere har muret en støtte til buen i form af en "kasse" i Leca-sten. I midten af "kassen" befinder hullet sig nu. På trods af at der formentlig er gået et antal år siden denne muring, er buen intakt, dvs. ingen flere sten er faldet ned. Hvad jeg vil gøre, er at reparere hullet og på den måde styrke buen, inden vi bætter en masse beton ovenpå. Hvordan gør jeg?
Jeg har et par ideer, som jeg vil teste på jer;
1. Før en træpæl gennem hullet, forsigtigt placere en plade lige under hullet og hælde beton i for at tætne hullet.
2. Fyld kassen med sten, afsluttende med singel. En operation, som jeg tror vil resultere i, at flere sten falder sammen, i værste fald hele buen. Hvis den skulle styrte ned, vil der gå mange sten til for at fylde krateret.
Jeg bør også bemærke, at jordkælderen består af to buer. Muren, der adskiller de to buer, er også fundamentet for både skorsten, en kakkelovn og en bageovn. Jeg er bange for, at hvis buen styrter ned, vil disse også følge med ned i dybden...
Idéer modtages meget gerne!