Hej!

Uklart om det her er den rigtige del af forummet eller ej.....

Vi har netop købt en 70'er villa på 190 kvm med 120 kvm kælder.

Inspektionen viste ingen større problemer, det værste var egentlig taget, som er i god stand, men sandsynligvis fra byggeperioden og derfor har det nået sin tekniske levetid.

Vi har dog nogle ting, vi gerne vil gøre, og vi har lidt svært ved at beslutte, i hvilken rækkefølge vi skal gøre alt. Jeg forventer, at det kommer til at tage nogle år - både på grund af omkostningerne og for at udnytte rot/Rut bedst muligt.

- skifte fjernvarme ud med jordvarme. Her vil jeg også gerne have mulighed for at installere frikøling...

- skifte tag og installere solceller. Vi vil også gerne skifte farve på trædelene (huset er mexisten med visse trædele). Det vil tage lidt tid at både beslutte og sandsynligvis ansøge om byggetilladelse.

- forbedre ventilationen. Der er selvtræk lige nu, og har radonmålinger lige over 200. Der er en radonsuger, der ikke er brugt regelmæssigt. Jeg tænkte at tage målinger okt-april med radonsuger i gang - ved ikke om ftx er værd at installere - eller om der er noget, man kan gøre i forbindelse med jordvarme?

Første etage:

- lægge gulvvarme på første etage. Lige nu er der vandbårne radiatorer, så dem vil skulle fjernes. Der er et badeværelse på første etage som vi gerne vil vente med at renovere, hvis det er muligt. Senere i fremtiden skifte til gulvvarme der når vi renoverer hele badeværelset.

- renovere køkkenet - samtidig med gulvvarmen? Det ville være godt at ordne vandrør/afløb samtidig.

- omlægge el (lige nu er det u-jordet, fra byggeperioden) det her måske skulle/kunne gøres før gulvet? Der skal også blive nogle ekstra udtag samt netværkskabel som skal trækkes.

Overetagen
- renovere badeværelset

- måske også lægge gulvvarme her? Ellers se til at rør til radiatorer er i god stand/eller skifte ud.

Der skal også blive tapetseret/malet gennem hele huset, når det andet arbejde er færdigt.

Min kones prioritet er at renovere køkkenet, jeg vil mest gøre alt i den rigtige rækkefølge for at undgå unødvendige omkostninger eller at skulle gøre alt om.

Kælderen er i god stand - vi har overvejet at dræne senere - måske i forbindelse med pool om 5-10 år. Der var ingen forhøjede fugtmålinger i kælderen.

Tak på forhånd!

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej.

Fiks elektricitet og ventilation på én gang, når du har adgang til alt uden risiko for at skulle rive nyligt renoverede rum op. Det er lettere, når man ikke behøver at bekymre sig om omgivelserne.

Vi flyttede ind i et 70'er hus for nogle år siden og installerede straks FTX. Selvtræk er frygteligt. Med FTX fik vi god luft, et mere behageligt indeklima i huset, og huset lugter frisk, når man kommer hjem.

BirgitS
Mekanisk udsugning med ventilatorer, der kører jævnt i badeværelse, bryggers osv. kombineret med friskluftsventiler (hvis det er nødvendigt) giver meget bedre ventilation end selvtræk til en meget lavere omkostning end FTX.

At skifte radiatorer til gulvvarme kræver, at man tjekker vinduernes tæthed for at undgå træk fra vinduerne.

El, brugsvand og afløb udskifter man rum for rum, efterhånden som man renoverer, for at spare penge.

I dag har man sjældent brug for jordede stik, da det er meget få ting, der er jordede. Derimod er det en rigtig god idé at installere en fejlstrømsafbryder for hele huset snart.

• Synes
Johanjbl og 1 anden
  • Laddar…
Gareth Gareth sagde:
Hej!

Uklart om det här är rätt del af forumet eller inte.....

Vi har lige købt en 70'er villa på 190kvm med 120kvm kælder.

Besigtigelse viste ingen større problemer, det værste var egentlig taget, som er i god stand, men sandsynligvis fra byggetiden og dermed har nået sin tekniske levetid.

Vi har dog nogle ting, som vi vil gøre, og det er lidt svært at bestemme, i hvilken rækkefølge vi skal gøre alt. Jeg forventer, at det vil tage nogle år - både på grund af omkostningerne og for at udnytte rot/Rut på den bedste måde.

- skifte fjernvarme ud med jordvarme. Her vil jeg også have mulighed for at installere frikøling...

- skifte tag og installere solceller. Vi vil også skifte farve på trædele (huset er mexitegl med visse trædele). Det vil tage lidt tid at både bestemme sig og sandsynligvis ansøge om byggetilladelse.

- forbedre ventilationen. Det er pt. naturlig ventilation, og radonmålinger er lige over 200. Der er en radonsuger, som ikke har været brugt regelmæssigt. Min tanke var at tage målinger okt-apr med radonsuger kørende - ved ikke om ftx er værd at installere - eller om der er noget, man kan gøre i forbindelse med jordvarme?

Første etage:

- lægge gulvvarme på første etage. Lige nu er det vandbårne elementer, så de skal fjernes. Der er et badeværelse på første etage, som vi gerne vil vente med at lave om, hvis det går. Senere i fremtiden skifte til gulvvarme dér, når vi laver hele badeværelset om.

- lave køkkenet om - samtidig med gulvvarme? Det ville være godt at lave vandrør/afløb samtidig.

- omdirigere elektricitet (lige nu er det ujordet, fra byggetiden) dette burde/måske kunne gøres før gulvet? Der skal også være nogle ekstra stik og netværkskabel, der skal trækkes.

Overetagen
- lave badeværelset om

- måske også lægge gulvvarme her? Ellers sørg for, at rør til elementer er i god stand/eller udskifte dem.

Der skal også tapetseres/males i hele huset, når andet arbejde er færdigt.

Min kones prioritet er at lave køkkenet om, jeg vil helst lave alt i den rigtige rækkefølge for at undgå unødvendige omkostninger eller at skulle lave det hele om.

Kælderen er i god stand - vi har overvejet at dræne senere - måske i forbindelse med pool om 5-10 år. Der var ingen forhøjede fugtmålinger i kælderen.

Tak på forhånd!
Jeg ville nok have sat jordvarme ind først, ftx kun hvis huset er tilstrækkeligt tæt til at det skal betale sig, hvilket et 70'er hus ofte ikke er dengang. :p Havde kontaktet en lokal ventilationsfirma, som fik komme og lave en vurdering og derefter prioriteret at få en god ventilation.

Hvis facade og vinduer er i fin stand, ud over det kosmetiske, havde jeg ventet med det, ellers havde jeg ansøgt om tilladelse osv. allerede nu for at kunne rette det, inden det påvirker træværket osv.

Hvis I skal installere vandbåren gulvvarme i hele underetagen, kan det jo gøres lidt ad gangen med nogle tekniske løsninger, hvis jeg ikke har misforstået det hele. Så havde jeg taget rum for rum og udskiftet el samtidigt. Men helt klart, hvis I skal lægge gulvvarme i køkkenet, så skal det gøres samtidig med udskiftning af køkkenet. Vil I lægge gulvvarme i hele underetagen samtidigt, indebærer det, at I stort set skal renovere hele underetagen i én omgang. ;)
Badeværelset ovenpå - helt klart værd at installere gulvvarme, når I renoverer det. Jeg havde også lavet taget, inden jeg begyndte at renovere overetagen. Ked af det, hvis der skulle opstå en læk, og det flotte, man har lavet, ødelægges, og godt at få solcellerne op så hurtigt som muligt med dagens elpriser.

Hvordan skal I trække netværkskablet? Og hvor mange ekstra stikkontakter? Jeg tror, man ofte ender med at skulle rive indervæggene ned for at renovere elektriciteten, hvis flere stikkontakter er nødvendige, hvis man ikke bruger udenpåliggende varianter. Så havde jeg udskiftet el rum for rum, efterhånden som I havde tid.

Sammenfattende:
Lav det, der på lang sigt sparer penge først - jordvarme og solceller. Skift taget, inden I bruger mange penge på kosmetisk renovering. Ventilationen er vigtig - få hjælp fra professionelle og planlæg for en løsning i henhold til deres forslag, så hurtigt som muligt. Er der en HFI-afbryder, kan I sove trygt, ellers skal en sådan installeres straks.
Derefter tag rum for rum og bo jer ind, inden I kaster jer ud i køkkenrenovering osv. - mange gode ideer kommer, når man har boet et stykke tid i et hus! :cool:(y)

• Synes
Johanjbl og 1 anden
  • Laddar…
Gareth Gareth sagde:
Hej!

Uklart om det här är rätt del av forumet eller inte.....

Vi har nyss köpt et 70tals villa på 190kvm med 120kvm kælder.

Besigtigelse viste ingen større problemer, det værste var egentlig taget som er i god stand, men formentlig fra byggetiden og derfor har det nået sin tekniske levetid.

Vi har dog nogle ting vi ønsker at gøre, og har det lidt svært med at beslutte i hvilken rækkefølge vi skal gøre alt. Jeg forventer, at det vil tage nogle år - både på grund af omkostningerne samt at udnytte rot/Rut på bedste måde.

- udskifte fjernvarme med jordvarme. Her vil jeg også gerne have mulighed for at installere frikøling ...

- udskifte tag samt installere solceller. Vi vil også skifte farve på træt i dele (huset er mexitegl med visse træelementer). Det vil tage lidt tid at både bestemme samt formentlig ansøge om byggetilladelse.

- forbedre ventilationen. Der er naturlig ventilation lige nu og har radon målinger lige over 200. Der er en radonsug, der ikke er blevet brugt regelmæssigt. Min tanke var at lave målinger okt-april med radonsug i gang - ved ikke om ftx er værd at installere - eller om der er noget, man kan gøre i forbindelse med jordvarme?

Første etage:

- lægge gulvvarme på første etage. Lige nu er der vandbåren radiator, så de bliver nødt til at blive fjernet. Der er et badeværelse på første etage, som vi gerne vil vente med at renovere, hvis det går. Så i fremtiden skifte til gulvvarme der, når vi ombygger hele badeværelset.

- ombygge køkkenet - samtidig med gulvvarme? Det ville være godt at ombygge vandrør/afløb samtidig.

- trække om el (lige nu er det ujordet, fra byggetiden), dette bør/måske kunne gøres før gulvet? Der skal også laves nogle ekstra stikkontakter samt netværkskabel, som skal trækkes.

Overetagen
- ombygge badeværelset

- måske også lægge gulvvarme her? Ellers sørge for at rør til radiatorer er i god stand/eller skifte dem ud.

Der skal også tapetseres/males gennem hele huset, når andet arbejde er færdigt.

Min kones prioritet er at gøre køkkenet, jeg vil mest gøre alt i den rigtige rækkefølge for at undgå unødvendige omkostninger eller at skulle gøre alt om.

Kælderen er i god stand - vi har overvejet at dræne senere - måske i forbindelse med pool om 5-10 år. Der fandtes ingen forhøjede fugtmålinger i kælderen

Tak på forhånd!
Hvorfor jordvarme, hvis I har fjernvarme? Det burde være svært at regne hjem, og når du alligevel installerer solceller, kan du bruge den strøm til at drive en luft-luft varmepumpe til køling om sommeren.

I øvrigt vil jeg anbefale ftx, selvom du ikke regner det hjem økonomisk, får du et meget bedre indeklima, slipper for radonproblemer, og når du alligevel går jordvarmesporet, kan du tilkoble en kølebatteri til frikølingen.

Jeg ville ikke bekymre mig så meget om elen, sørg for at der er en fejlstrømsafbryder, og hvis du ønsker at sove roligt, kan du hyre en bygningsinspektør til at gennemgå tilstanden. Generelt holder ledninger fra 70'erne et godt stykke tid endnu. Kan fordelagtigt ses igennem, når du laver overflader i hvert rum, hvis du vil flytte/supplere med stikkontakter.

Et tag fra 70'erne kan være udtjent, men det kan også være helt okay. Sørg for at få fjernet mos, at alle tagsten er hele og ligger rigtigt, og lav nogle stikprøver og tjek, hvordan det ser ud under tagstenene og på loftet.

Det lader til, at der ikke er nogen panik med huset, så fix ventilationen og gør fruen glad med køkkenet, så vil du have medvind i alle kommende diskussioner. Derefter kan taget være passende, hvis du er bekymret, før du går til overfladerne i øvrigt.

• Synes
Renhorn
  • Laddar…
H Hans G2 sagde:
Hvorfor jordvarme hvis I har fjernvarme? Det burde være svært at tjene ind, og hvis du alligevel vil bruge solceller, kan du bruge den strøm til at drive en luft-luft varmepumpe for køling om sommeren.

Desuden vil jeg slå et slag for ftx, selvom du ikke tjener det ind økonomisk, får du et meget bedre indeklima, undgår radonproblemer, og hvis du alligevel går jordvarmesporet, kan du tilslutte et kølebatteri til gratis køling.

Jeg ville ikke bekymre mig så meget om strømmen, sørg for, at der er fejlstrømsafbryder, og hvis du vil sove roligt, kan du hyre en inspektør til at tjekke tilstanden. Generelt holder ledninger fra 70'erne stadig i mange år. Kan med fordel kigges på, når du ordner overfladerne i de enkelte rum, hvis du vil flytte/tilføje stikkontakter.

Et tag fra 70'erne kan være slidt, men det kan også være fint. Sørg for at fjerne mos, at alle tegl er hele og ligger korrekt, samt lave nogle stikprøver og se, hvordan det ser ud under teglene og på loftet.

Det ser ikke ud til at være nogen panik med huset, så fix ventilationen og gør konen glad med køkkenet, så vil du have medvind i alle kommende diskussioner. Derefter kan taget være hensigtsmæssigt, hvis du er bekymret, før du går videre med overfladerne i øvrigt.
Ja pokkers der var jo allerede fjernvarme. Den detalje missede jeg.

Hej!

Tak for svarene!

Jordvarme var af nogle årsager. Fremfor alt fordi driftsomkostningerne er meget lavere - 2021 havde huset 32k for opvarmning, og det var med én person - mistænker at omkostningerne vil blive endnu højere, når vi flytter ind pga. øgede fjernvarmepriser samt 4 personer, der bruger varmt vand i stedet for 1 person.

Den anden årsag er for at have mulighed for at installere frikøl og også opvarme en eventuel fremtidig pool. Jeg forstår, at installationsomkostningen er høj med jordvarme, men at driftsomkostningerne er meget lavere.

• Synes
Beemaster og 2 andre
  • Laddar…
Gareth Gareth sagde:
Hej!

Uklart om det her er den rette del af forummet eller ej…..

Vi har lige købt en 70'er villa på 190kvm med 120kvm kælder.

Besigtigelse viste ingen større problem, det værste var egentlig taget, som er i god stand, men sandsynligvis fra byggetiden og derfor har den nået sin tekniske levetid.

Vi har dog nogle ting, vi gerne vil gøre, og har lidt svært ved at bestemme i hvilken rækkefølge vi skal gøre det hele. Jeg forventer, at det vil tage nogle år - både på grund af udgifterne samt at udnytte rot/Rut på bedst mulig måde.

- udskifte fjernvarme med jordvarme. Her vil jeg også have mulighed for at installere frikøl...

- udskifte tag samt installere solceller. Vi vil også skifte farve på trædele (huset er mexitegl med visse trædele). Det vil tage lidt tid både at bestemme samt muligvis ansøge om byggetilladelse.

- forbedre ventilationen. Det er selvtræk lige nu og har radonmålinger lige over 200. Der er en radonsug, som ikke er blevet brugt regelmæssigt. Min tanke var at tage målinger okt-apr med radonsug i gang - ved ikke om ftx er værd at installere - eller om der er noget man kan gøre i forbindelse med jordvarme?

Første etage:

- lægge gulvvarme på første etage. Lige nu er det vandbårne radiatorer, så de kommer til at skulle fjernes. Der er et badeværelse på første etage, som vi gerne vil vente med at renovere, hvis det er muligt. Senere i fremtiden skifte til gulvvarme der, når vi renoverer hele badeværelset.

- renovere køkkenet - samtidig med gulvvarme? Ville være godt at renovere vandrør/afløb samtidig.

- lave ny el (det er lige nu ingen jordforbindelse, fra byggetiden) dette her måske burde/kunne gøres før gulvet? Der skal også være nogle ekstra stikkontakter samt netværkskabel som skal trækkes.

Øverste etage
- renovere badeværelset

- måske også lægge gulvvarme her? Ellers sørge for at rør til radiatorer er i god stand/eller skiftes.

Der skal også være tapetsering/maling gennem hele huset, når det andet arbejde er færdigt.

Min kones prioritet er at renovere køkkenet, jeg vil mest gøre alt i den rigtige rækkefølge for at undgå unødvendige omkostninger eller at skulle gøre det hele om.

Kælderen er i god stand - vi har overvejet at dræne senere - måske i forbindelse med pool om 5-10 år. Der var ingen forhøjede fugtmålinger i kælderen

Tak på forhånd!
Vi flyttede ind i en villa fra 72 i slutningen af 2020 og foretog flere renoveringer med det samme. Vores hus er ét plan på 114 kvm (4 værelser og 2 badeværelser) og havde direkte el samt kamin. Vi valgte at installere luft/luft i slutningen af sidste år, hvilket har givet os et betydeligt lavere elforbrug. Vi skiftede også alle radiatorer straks, de bør være mere effektive end tidligere (men vi gjorde det for at de så bedre ud og ville have det mere ensartet mod tidligere). Vores tag er også i god stand, hvilket gør at vi venter med at skifte det. Muligvis sætter vi også solpaneler op.

Vi kontaktede byggetilladelsesafdelingen i kommunen for at ændre farve på træet, men vi fik lov til at skifte uden byggetilladelse, fordi farven ikke er "bestemt" i lokalplanen (alle husene på gaden har forskellige farver). Vores vinduer var udskiftet af tidligere ejere, og vi mangler ventiler i disse, så det bliver desværre lidt indelukket, når man har lukket de fleste naturlige selvtræk, vores hus skal være blevet relativt tæt. Vi har dog ikke kigget på alternative ventilation endnu uden at lufte og holde indendørsdøre åbne.

Vi lavede ny el da den for størstedelen var udenpåliggende og gemt i loftlister, samt da vi havde brug for flere nye stikkontakter mm. Vi malede lofter, vægge og skiftede gulve i alle rum. Vi udskiftede hele køkkenet og flyttede afløbsrørene en anelse. Vi renoverede et badeværelse med det samme, hvor vi installerede el-gulvvarme, samt trak nye vandrør. Det eneste vi har tilbage indvendigt er et lille toilet, der skal have en del af bryggerset for at få en bruser ind, der skifter vi de sidste vandrør vi havde tilbage.

Havde vi installeret jord- eller jordvarme havde vi valgt gulvvarme i hele huset, men overordnet set er vi tilfredse med de valg vi foretog. Vi ville have hjemmet, som vi ønskede udseendemæssigt, og gjorde derfor det meste før indflytning. Vi tog hellere risikoen for at få højere driftsomkostninger og brugte pengene på køkken/baderumsrenovering i stedet for jord/jordvarme. Det er dog ikke nemt at ordne det bagefter nu, hvis vi gerne ville have haft vandbåret, så det skal man have med sig :)

Gareth Gareth sagde:
Hej!

Oklart om det her er den rette del af forummet eller ej.....

Vi har lige købt en 70'er villa på 190 kvm med 120 kvm kælder.

Inspektion viste ingen større problemer, det værste var egentlig taget, som er i god stand, men sandsynligvis fra byggetiden og derfor har det nået sin tekniske levetid.

Vi har dog nogle ting, vi vil gøre, og har lidt svært ved at beslutte i hvilken rækkefølge vi skal gøre alt. Jeg forventer, at det vil tage et par år - både på grund af omkostningerne samt at udnytte håndværkerfradraget (ROT/RUT) bedst muligt.

Tak på forhånd!
Altid tag først, Uden tvivl.
Alt andet du vil lave, er ødelagt med en taglækage

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Tag og evt. dræning først (ser ud til at kunne vente så længe I ikke gør tiltag udenfor), resten er økonomi og kosmetik, hvoraf opvarmningen er prioriteret. Uklart dog hvor meget I sparer ved skiftet fra FJV, men hvis det er motiveret, så ville jeg prioritere det. Jo tidligere du foretager investeringen, desto hurtigere pay-off. Især da komponenter og elpriser sandsynligvis kun går i én retning.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.