Skal renovere et gammelt hus, jeg har købt.
Jeg stødte på et element, som jeg gerne vil fjerne, så jeg kan male væggene bagved.

Men hvad er dette for en type element?
Antager, at det er el? Men jeg kan ikke finde nogen kontakt til det?

Kan jeg fjerne det? Hvordan gør man?

Gammelt elradiator, hvid, monteret på væg i slidte omgivelser med trægulv og tæppe. Mangler synlig strømkontakt. Et gammelt varmeelement tæt på en væg, med en metalkæde og en advarselslabel synlig. Trægulv med gulvtæppe kan også ses. Et vægelement monteret lavt på en væg, sandsynligvis elektrisk, med et indbygget termostatpanel i et rum med trægulv og tæppe. Gammelt elradiator sat op ad en væg, med et brunt mønstret tæppe på gulvet foran. Ingen synlig stik eller kabler.
 
Elektrisk tilslutningsboks med flere farvede kabler tilkoblet inde i plastikterminaler. En hånd holder samlingen. Kabler forbundet til en el-dåse bag et elektrisk element, med flere farvede ledninger sat i en række terminalblokke. Bag ved elementet sidder der en lille boks, og der er elementet tilsluttet. Vi havde sådan nogle, inden vi skiftede dem ud. Sådan ser det ud inde i boksen i hvert fald på vores (se billede).
 
Stickan56
Fast tilsluttet (stikprop mangler).
Tjek på mærkeskiltet om det er en radiator til 400V.
Fjern sikringer, kontroller at der er spændingsløst, dokumenter, frakobl, mal, retablér.

Stickan
 
Hvor nemt er det at koble fra da?
Virker bøvlet :thinking:

Man kan måske male rundt om det bare?
Er jo ikke specielt pænt, men jeg kan jo absolut intet om el
 
Hvad er det, der er besværligt? Det er jo bare at skrue de indkommende kabler løs

Efter at sikringerne er fjernet, du har dobbeltkontrolleret, at der ikke er spænding og noteret, hvilken ledning der skal sidde hvor, selvfølgelig.
 
At tilslutte er ikke svært, men at installere en ny skal gøres af en elektriker, hvis det skal være korrekt.
Hvis du selv skal gøre det, tag billeder, så du ved, hvilken ledning der skal til det rigtige sted.
 
Behøver jeg lukke for strømmen et sted i huset, før jeg skruer dem kabler af?

Eller er det helt ufarligt bare at skrue dem af?
 
Sluk for strømmen, inden du begynder at pille ved det.
 
Som sagt, skal strømmen slås fra, inden du begynder at skrue med kabeltilslutningerne!

Hvis du tilslutter elementet igen, er det meget vigtigt, at kablerne sidder rigtigt, da en forkert tilsluttet kabel, hvor jordlederen skal være, betyder en strømførende kappe på elementet.
 
Synes det lyder som om hen skal lade det sidde der, virker dårligt med styr på elen. :rolleyes:
 
  • Synes
Samuel Hopstadius
  • Laddar…

Bedste svar

Jeg har præcis samme elementer, og du behøver ikke at afmontere dem for at male bagved ...

Tag dem løs i overkanten, så kan du bare folde dem ud ... de hænger i underkanten, og så kan du nå 90% af overfladen bagved ...
Hvis du er omhyggelig, kan du fjerne dem fra hængslet i underkanten, men lade ledningerne blive siddende (når du har fjernet sikringerne, selvfølgelig) ... ledningerne mellem vægdåsen og elementet er så lange, at du kan stille elementet på gulvet og folde det ud, så du kan nå det sidste stykke ... (y)
 
  • Synes
arowe17 og 3 andre
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Jeg har præcis samme elementer, og du behøver ikke at koble dem fra for at male bagved ...

Løsn dem i overkanten, så du bare kan vippe dem ud .. de hænger fast i underkanten, og så får du adgang til 90% af overfladen bagved ...
Hvis du er omhyggelig, kan du fjerne dem fra hængslet i underkanten, men lade ledningerne blive siddende (efter du har fjernet sikringerne selvfølgelig) .. ledningerne mellem vægdåsen og elementet er lange nok til, at du kan stille elementet på gulvet og vippe det ud, så du får adgang til den sidste del ... (y)
Perfekt, det gik jo glimrende. Tak for hjælpen!
Jeg har nu vippet elementet ned, så det bliver nemt at male.

Men hvordan tænder man elementet?
Skal man på en eller anden måde åbne den der plastikluge på forsiden?
Den er uklar, man kan næsten ikke se ind.
 
Ja, bagved plastkappen ser jeg en tænd/sluk-knap og en termostat. Kappen er nok støvet. Knips den af og gør rent.

Første gang du starter det. Overvåg. Tænd ikke og forlad huset. Hvis termostaten er defekt, kan det blive meget varmt. Drej termostaten ned efter et stykke tid og lyt efter, om det klikker.
Forvent lugt af varmt støv, hvis det ikke har været i gang i lang tid, bør forsvinde efter et stykke tid.
 
  • Synes
naggen og 1 anden
  • Laddar…
Når du skal renovere huset vil du sandsynligvis støde på flere elektriske hovedbrud. Mit tip - givet dine egne kommentarer om elokundskab - er at du så tager en elektriker ind og beder denne om i forbindelse med andre elarbejder enten at koble fra og fjerne elementet, eller endnu bedre udskifte det med et mere moderne og ikke mindst pænere.
 
Stort tak!
Det gik fint at sætte gang i radiatoren og jeg har også malet rundt.

Jeg har også elementfarve fra tidligere, opdagede jeg, og tænkte at male nogle almindelige vandbårne radiatorer med den farve.
Kan man også male ydersiden af dette element med almindelig elementfarve?

Det ser lidt kedeligt ud, når det andet i rummet er fikset.

Et hvidt radiator på lys trægulv, klar til maling. En grøn plastikkile og et stykke træplade ligger på gulvet ved siden af radiatoren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.