Nu har vi herhjemme tænkt på at gøre noget ved trappetrinnene på vores trappe, og nu leder jeg efter tips til, hvordan jeg kan gøre det, og hvilket materiale der er praktisk. Se billeder for, hvordan det ser ud nu og nedenunder.
Vi skal kun have den hvidmalet. Ingen gulvplader som nu. Så jeg tænker at save en træplade ud til hvert trin, men så er spørgsmålet, om tynde plader er velegnede til dette.
Eller slibe trinene ned, høvle den lille kant ned, der stikker op på trinene. Vil det fungere at slibe dem, som de er nu, og så bare male tror I?
At slibe ned går med er et helvedes arbejde. Jeg købte fire forskellige slibemaskiner fra grov båndsliber ned til hjørnesliber til opgaven. Ludd som du har på nogle kan du skrabe med vinduesskraber, ellers spiser det mange slibepapirer.
Ja, det job har jeg, slebet, grundet for at se ujævnhederne bedre, slebet igen, slebet igen.... Mao en masse arbejde.
Køb et reparationssæt, så får du også trappenæsen klar, eller kontakt en finsnedker.
Ved ikke hvor langt du har til Kungsbacka, i så fald send en PM så skal du få navnet på den, der lavede trappetrinene til os, det blev ikke dyrere end et reparationssæt og da har vi rigtig gedigen eg, 2-3 cm tyk. Afhænger lidt af hvilken tykkelse der får plads i din trappe.
Ok, men er det sådan arbejde selv når det bare er trin der skal slibes? Tænkte om jeg høvler kanten af og så sliber det fint. Tager det så lang tid altså?
Har ikke budget til at købe dyrt materiale eller få hjælp af fagfolk heller
ok, skal få låne en sliber så får se hvordan det går. Skal tage et skridt ad gangen ja Vender tilbage hvis det går godt. Skal købe lidt forskellige sandpapir så gætter jeg, både grove og finere? Har ingen erfaring med slibning overhovedet
fik låne 3 forskellige maskiner og har været ude og købte papir og ansigtsmaske nu Altså skal man trykke hårdt, når man sliber med maskine, eller skal man måske slet ikke trykke?
Har gjort to trin..tog typ 4 timer :/ Men lykkes ikke med at slibe så godt i kanterne, selvom jeg fk låne en hjørnesliber også. Den var ret svag og får ikke fjernet næsten noget. Det er som små spor i trinnet. Den store slibemaskine er en sådan som papiret roterer på, og den kan jeg ikke komme til med.
At slibe gammelt lim eller lak er ikke at anbefale. Sætter sig i papiret med det samme. Du bør nok skrabe først (et helvedes arbejde). Alt. købe en lakfærg, de er effektive, efterlader ikke så meget i hjørnerne men let lave dybe "sliberoser" og naturligvis dyre at købe (og dyre skær).
Trapper er ikke sjove. I dit tilfælde er nok renoveringstrin at foretrække.
At slibe gammelt lim eller lak er ikke at anbefale. Stopper papiret med det samme. Du bør nok skrabe først (et helvedes arbejde). Alternativt købe en lakfjerner, de er effektive, efterlader ikke så meget i hjørnerne men nemt lave dybe "sliperoser" og naturligvis dyre at købe (og dyre skær).
Trapper er ikke sjove. I dit tilfælde er renoveringstrin nok at foretrække.
Jeg er helt enig med dig! Det arbejde virker let, slib lidt trin, men det tager en masse tid og kræfter. Overvejer om du skal lægge træplader, kan man ikke bruge en slags træspartel og lade være med at slibe. Ved dog ikke om der findes noget passende men det kan være en anden læser har styr på det?
Ja, altså jeg skraber så meget jeg kan. Der er jo måtteludd tilbage på hvert trin, og det er meget besværligt ja. Men det må gå. To trin ad gangen, så bliver det nok godt.