Har læst gamle indlæg om renovering af trappe/trappetrin og fået nogle tips. Vi bor i rækkehus og har en åben fyrretræstrappe fra -76, som skal males hvid. Den blå nålefilt måtte skal væk - spørgsmålet er, hvad man skal skifte til?

Problemet for os er, hvordan vi skal undgå et "patchwork" af træmateriale. På overetagen lagde den tidligere ejer birkegulv. På nederetagen er der to gulve i forskellige træsorter, som mødes tæt på trappens begyndelse: 35-årig mørk mat olieret slebet egetræsparket og lidt 90'er lysere egetræsparket.
Vi vil ikke bruge en formue, da vi egentlig leder efter et større hus.

Nogle alternativer der ikke kommer på tale:
- linoleumsmåtte (glat?)
- laminat (glat?)
- ny nålefilt måtte (da vi fjerner den nuværende måtte, ville det føles friskt med et nyt materiale).
- hvide trappetrin (snavs ses)
- Færdige egetrin fra Lundbergs - flot men dyrt - 500 kr/trin

Så hvad er tilbage: parket eller købe noget form for tømmer, som vi maler?

Maling kunne være en god idé, da man kan blande en oliefarve, der harmonerer med alle disse gulve? Parket, hvis det er muligt at finde noget, der fungerer til patchworket.

Lang udredning, men mine spørgsmål er:
- er der konkurrent til Lundbergs dyre færdige løsninger?
- Hvilket træmateriale og type oliefarve er slidstærke nok til trappe? Har nogen billeder at dele?

/Everyday woman, som er ret uhandy:)

www.stepkit.com men jeg ved ikke, hvordan priserne egentlig ligger, jeg fik en god pris på lidt spild, da jeg handlede der.

En ven lykkedes med at lægge et Rusta-klickgulv der, hvor tæppet havde ligget, måske en mulighed?

Vi lagde ikea laminat på trappetrinene

Jeg ville nok have satset på parket - laminatgulv i trappe bliver både koldt og sprækker let i kanten - har selv set det hos en nabo, som jeg senere hjalp med at lave arbejdet om med parket i stedet. Vi fandt et par specielle pakker, der blev solgt via annonce på blocket, og fik på den måde fat i billigt materiale. Købte derefter en billig håndoverfræser hos Harald Nyborg og matchende fræsejern og satte i gang - takket være håndoverfræseren blev resultatet fremragende, og det gik hurtigt at samle trappetrinene.
Hvad angår træsort, så er egetræsparket både slidstærkt og ret pænt at blande med andre træsorter. Derefter er det jo en smagssag, om man skal have lakeret eller olieret parket.

Så i bagklogskabens lys ville jeg nok også have satset på parket, dog ikke fordi det skulle være koldt og sprækker(?) men fordi det ganske enkelt er pænere.

Når I leder efter en ny bolig, så synes jeg at:
1. lade det være og lade den næste ejer gøre, hvad han vil.
2. fjerne tæppet, slibe og oliere, hvis det bliver rodet med alle træsorter, så ville jeg male det hvidt.
Når I tænker på at sælge, så synes jeg, at I skal tænke neutralt og ikke på, hvordan I selv vil have det.

Tænker som Totte...hehe, nej magnusss var det :) Vi overvejer at sælge og tænker på at slibe lidt og male hvidt

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.