Så, som for så mange andre er det tid til at renovere trappen. Jeg kigger lige nu på forskellige "kit" til at beklæde trappen - altså lægge massive trætrin med trappetænder ovenpå det eksisterende og dermed få en ny overflade.

Problemet jeg har nu er, at trappen har en mellemplatform halvvejs oppe, samt går op i en lille gang deroppe. Jeg vil gerne have, at gulvet deroppe samt mellemplatformen matcher trintrinene.

Så, Lundbergs har "Stairfix" men jeg mailede dem, og de havde ingen løsning til gulvstykket, kun trintrinene.

Stepkit.se er en anden løsning, men trintrinene leveres som store stykker med trappetænder i begge ender og skal deles på midten og dermed række til to trin per træstykke, så der er altså ingen fer/not løsning til at tilslutte et trægulv, selv hvis de havde det, men jeg har mailet dem, så vi må se, om de har en løsning.

Dernæst har vi Kährs, som er et gulvbrand. Der køber man massivt trægulv i metervare (en pakke indeholder seks planker, hver planke rækker til et trin), og de sælger også trappetænder i samme træsort.

Men spørgsmålet med hensyn til Kährs er, om det er passende at lægge gulv på trappen? Det burde selvfølgelig limes, ligesom stepkit/stairfix, men spørgsmålet er, om der er noget mere, jeg bør tænke på, om det er upassende at lægge gulv på trappen?

Kom gerne med tanker og erfaringer!
 
Jeg rev linoleumsmåtten op i de to øverste trappetrin for flere år siden, men det var så besværligt, at jeg ikke fortsatte, så det har set rigtig slemt ud ret længe. I og med at vi er i gang med at renovere stuegulvet, benyttede vi lejligheden til at bestille træ, så det ville række til trappen også. SÅ i dag begyndte jeg med at fortsætte med at gøre trappen træren.

DSC_1027.jpg

Sådan ser det ud, når man trækker en lille del af måtten væk; en klistret masse med lim under, som er et rent helvede at få af.

DSC_1028.jpg

At bare få måtten af kan være ret så pillearbejde.

DSC_1030.jpg

Men jeg har anskaffet mig en maskine til netop dette formål! Ja, det er en lakfræser, som er en maskine, hvis eneste opgave er at gøre noget trærent. Med rotorskar kan man indstille den til at "høvle" fra 0-0,3 mm dybde. Hvis man indstiller den til fx 0,05 mm, så fjerner den rent limresterne, og så snart man ser træoverfladen ordentligt, indstiller man den til 0 mm, så tager den alt, der stikker op derover, ganske enkelt.

DSC_1032.jpg

Og sådan ser det ud, når det er færdigt. Det tog et godt stykke tid, og man bliver gennemblødt af sved, og maskinen larmer helt vildt, men sammenlignet med at gøre det i hånden med slibepapir var det meget enkelt.

DSC_1033.jpg

Et nærbillede af den trærne trappe. Lidt ironisk er det, at de engang lagde en linoleumsmåtte, der så ud som fyrretræ...på en fyrretræstrappe.

IMG_2320.jpg

Så var det bare at gå efter med en lille sliber for at jævne overfladen til.

En lille film, der viser, hvor effektiv lakfræseren er:
[video]http://www.youtube.com/embed/P8dRQBKJ4e4[/video]
 
  • Synes
corre og 1 anden
  • Laddar…
Gode tips der med lakaftageren.
Støver det meget?
Jeg skal i gang med vores trappe også.
 
Det støver en hel del, koble den til en støvsuger så klarer du dig meget bedre
 
Nu er stuen og køkkenet færdigt, så næste skridt er trappen. Vi har allerede købt alt, vi har brug for, hvilket er det samme gulv, vi har lagt i stuen (Brahehus fra Kährs) samt håndlavede trappenæser fra Khärs i samme materiale som gulvet. Sådan er det tænkt, at det skal lægges.

Original.png

Sådan er trappen skabt til at begynde med. Dette er kun den nedre del op til reposen, derefter fortsætter den med otte trin op til overetagen.

Golvet.png

Første skridt er at lægge gulvet, så det linjerer bagtil med trinets kant

Trappnosar.png

Derefter lægger vi trappenæsen, så den går over kanten og dækker hele trinnet

TaIckskivor.png

Derefter skal vi nok sætte en dækskive på undersiden af trinnet, og der overvejer vi at bygge den op, så det bliver en helt indelukket trappe, eller alternativt at vi kun sætter dækskive under og bagtil.
 
Ændr privatlivsindstillingerne for youtube-klippet :)
 
Ooops, fixet
 
Ja, man bliver ikke mindre interesseret i en lakfræser med det samme... Hvad slags skær er der på den, og hvor får man fat i dem?

Vi har cirka det samme, plastmåtte ovenpå, hvad jeg antager er en fin trætrappe. Min kæreste vil male hvid og sætte nålefiltmåtte, så jeg vil hellere fjerne den gamle plastik og lim end sætte nyt træ ovenpå alting.
 
Det er en Metabo lakfræser, så vidt jeg ved er det kun dem der laver sådanne. Skærene er små rektangulære metalknive som sidder to stykker på en rotorskive. Man ser lidt bedre på dette billede:

Metabo lakfræser med to rektangulære metalknive på en rotorskive, placeret på et bræt under arbejde.
 
Ja, men samtidig - at slibe trappe for hånd er fandeme værd at betale så meget for at slippe. Men kan du leje så go for it :)
 
  • Synes
per.takman
  • Laddar…
170kr i døgnet kostede den i Luleå. Dog ville de stoppe med at leje den ud, fordi kunderne altid kører væk med lugerne, der gør den farlig, og skroter den, når de kører i søm hele tiden :)

Så på 14 dages leje har man sin egen i stedet. Manden syntes, det lød som en bedre idé, "og så kan du jo sælge den videre, når du er færdig"
 
Ja, lyder som en idé. Du blæser rent hele trappen på en god halv time dog, så du må nok tage højde for det i prisen. :)
 
DSC_276230.jpg

DSC_276390.jpg

DSC_2757.jpg

DSC_275925.jpg

Ferien er over og trapprojektet er færdigt! Jeg har nu lagt alle trappetrin samt nyt gulv i mellemdelen og på gulvet på overetagen, så nu går samme gulv fra stuen op i trappen og derefter op på overetagen!
 
Godt klaret!
Ønsker, at jeg også havde en lige trappe i stedet for en svungen. Så for mig bliver det til at hyre proffs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.