Hej forum! Nyt år, gammelt projekt. Vi har en trappe, hvor trinene skal friskes op. Ulykker med småbørn har ført til, at nogle tæpper mangler.

Under trinene sidder der en gammel form for linoleum og limrester, som jeg længe har prøvet at finde ud af, hvordan jeg skal få fjernet eller forhindre for at kunne lave en renovering med enten tæppe eller (fortrinsvis) nye trin ovenpå de gamle.

Så til mine overvejelser:

1. Når man efter meget besvær har fået sig ned til træet, som det ses på billedet - opstår der ca. 1-2mm mellemrum mellem træ og trappenæse. Kan man med fordel lime et linoleumstæppe fast og på den måde renovere trinnet?

2. Hvis jeg i stedet ville prøve at ”gendanne” trappetrinnet efter at have fjernet kun limresterne (som ikke ses så tydeligt på billedet her, men det er lidt ”sortbrune” rester) for at få en plan overflade, kan man gøre det med noget semi-flydende som fx microcement eller lignende?

3. Hvis jeg bare ignorerer det hele, fjerner de gamle tæpper og limer nye direkte ovenpå den gamle isolering (det gule, der ses på billedet), burde det kunne være en OK løsning, eller kan tæpperne ikke kompensere for eventuelle mindre ujævnheder i underlaget/limet kan ikke fæste?

• Gammelt trappetrin med fjernet linoleum og synlige limrester; ujævn træoverflade med slidte kanter nær væggen.
  • Trappe med slidte trin, synlige limrester, gammelt linoleum og trækanter. Nogle områder har gule isoleringsrester under.
  • Trappetrin med slitage og rester af gammel lim og linoleum nær synligt hulrum ved kanten, tandskraber ved siden af.
Efter at have testet mig frem, blev jeg træt og tog fat i lakfræseren. Det eneste værktøj, der faktisk klarer jobbet og laver mindst skade på træet.

I mit tilfælde brugte jeg en, som jeg havde købt på Lidl (viser sig at være Scheppach, der laver den også, jeg har to, prisforskel på cirka 1000 kroner og omkring 2-2500 sammenlignet med Metabo) og brugte 0,3 til det grove arbejde og reducerede til 0,1 til sidst. Slebet til sidst med 60-papir. Stemjern var nødvendigt sammen med en kniv for at fjerne det sidste på kanterne.

Så bør det nævnes, at beskyttelsesklapperne på lakfræserens sider altid går i stykker, i dette tilfælde på forsiden. Ingen større betydning i dette tilfælde, men værd at være opmærksom på.

Trappeforkant og bagkant sleb jeg simpelthen ned med lakfræseren (kan aldrig fjernes med originallimet, og de er desuden monteret i vangen), og nye skal monteres ovenpå.

• Renoverede trappetrin i træ og beton, delvist slebne og med synlige slibemærker, fotograferet i et rum med trægulv og metalhylder i baggrunden.
  • Trætrappe trin med slibemærker og knaster, delvist skyggefuldt, ved siden af hvidmalet vange. Brugt til indlæg om slibning og lakfjernelse.
  • Trætrin med synlige knaster og slibespor, del af renoveringsprojekt.
  • Synes
RoTe og 1 anden
  • Laddar…
Düsseldorff
Flot. Det bliver fedt det der

• Synes
Dial_595
  • Laddar…
Gjorde 2 trin i dag - knap så fabriksnydt, men det opfylder funktionen, når man alligevel skal lægge nye trin ovenpå. Et trappetrin inklusive efterslibning med 60-papir på multiværktøj tager ca. 30 min, men det gør frygteligt beskidt - gik all-in med plastindpakning i dag, og det betalte sig virkelig.

Tanken er at efter dette gå over hvert trappetrin med cementbaseret spartelmasse (Casco Husfix) for at jævne større ujævnheder, primært der hvor jeg har eksperimenteret med stemmejern, men i betragtning af at lakfræserens groveste indstilling kun tager 0,3mm ad gangen, og jeg slutter af med at gå over med 0,1mm, tror jeg det bliver ret godt alligevel. Jeg overvejer, om man skal have et eller andet lydabsorberende mellemlag også, hvilket jo hjælper en smule.

På et billede kan man se, hvordan jeg trækker den gamle måtte af - hvis man havde været mere eftertænksom, havde den mest hensigtsmæssige løsning absolut været bare at lade skumunderlaget blive liggende og lægge ny væg-til-væg tæppe, men… den gamle måtte trækker man af uden nævneværdig anstrengelse - limet og linoleum underneden har haft en reaktion og er blevet som sten, og det er for at fjerne det, at jeg er gået i gang med dette. Nabohuset med samme trappe blev renoveret meget tidligere og blevet gjort med samme tilgang.

• Trætrappetrin med plastikafdækning under renovering.
  • Trætrappe under renovering med værktøj som multiværktøj, slibemaskine og støvsugerslange, samt gammelt tæppe og savsmuld på trinene.
  • Trappe med blottede trætrin, hvor gammel belægning er fjernet. Plastik afdækning ses i baggrunden for at beskytte mod støv.
  • En person fjerner en gammel gul trappetæppe fra et trappetrin med træ overflade, synlig skumunderlag. Twig paneler og plastik beskytter væggen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.