Vores facade mod syd har brug for renovering, beklædningsbrædderne ser virkelig slemme ud nogle steder. Selv trærammerne på førstesalens vinduer begynder at smuldre nederst.
Jeg har regnet på, at vi skal bruge nye vindskedder og ca. 45 grundmalede facadebrædder i varierende længde (320-390 cm), 60 grundmalede dækbrædder (mellem 320 og 420 cm lange) samt en 8 meter lang skilleplade, der løber mellem trægavlen og murstenene i stueetagen. Til det skal jeg have en blikkenslagger, der opmåler alt og fremstiller pladen til mig. Skillepladen tager altså et trin ned fra udestuen og ned over en liste, som markisen er monteret på. Den liste har man sandsynligvis sat ind efter skillepladen, for listen har taget meget skade, da pladen ikke er lang nok til at beskytte den. Så sandsynligvis bliver det også en 3,9 meter lang træliste, der kan bære den markise.
Derudover er der brug for nye ovenblik og vinduesblik, som blikkenslageren også skal opmåle og fremstille.
Spørgsmålet er, hvad ovenstående i materialomkostninger (og arbejdskraft for blikkenslageren) vil ende på cirka? Jeg er virkelig kun ude efter et groft skøn.
Vi vil have stilladser oppe, når blikkenslageren kommer forbi. Jeg antager, at strøer m.m. bag facadebrædderne ikke behøver at blive udbedret, ellers er det vel ikke mange hundrede kroner.
Sidste spørgsmål er også, om man skal investere i nye drejevinduer, mens man er i gang - jeg har kigget og konstaterer, at to nye vinduer bør lande på ca. 3700 kr/stk, uanset om man vælger træ eller aluminium.