6,915 læst ·
47 svar
7k læst
47 svar
Renovere soveværelse, gulv samt bjælkelagsspørgsmål
Tak for input! Godt at høre at nogen andre også fjerner det gamle skrammel mellem bjælkerneKretikos sagde:
Vi skubbede ud af gulv, under gulvet mellem etagerne ved renovering, så gulvet kunne rettes op. Vi havde godt nok mere sand/grus og en del slaggesten samt div. byggeskræl. Klassisk snedkerfyldning. Erstatte med stenuld. Skridt og slag mod gulvet lyder mere nu mens snak, musik og andre lyde dæmpes bedre. Det var et kæmpe slid at få det hele ud dog. Blev nogle ton der blev båret ud i blå Ikea-tasker. Vi har lidt grovere bjælker. 80x220 hvis jeg ikke husker forkert. Ingen svaj på 4,5 spændvidde men da har vi jo fjernet en del vægt også...
Ok, ja det var jo lidt mere robuste bjælker. Hos os sidder bjælkerne også forskelligt tæt, nogle steder er det kun 45 cm mellem bjælkerne og på et sted omkring 55 cm. Måske påvirker det, at der heller ikke er så meget svaj hos os.
Okay, tænkte mest om det er nok med 22mm spån. Der findes jo også 28mm spån. Men så bygger det jo meget mere også. Håber på at 22mm er nok, ellers får jeg lidt problemer.J justusandersson sagde:Ovenpå spånpladen kan du lægge, hvad du vil. Et laminatgulv er sikkert tyndere.
Det kan påvirke svikten marginalt, men næppe i dit tilfælde.
Jeg forstår din synspunkt. Selv har jeg en stærk modvilje mod lim i huse. Der findes sikkert et eller andet hjælpemiddel, man kan bruge. Brug skruer med fornuftige hoveder, f.eks. Torx.
Ja, præcis, jeg bruger helst ikke lim nogen steder egentlig. Jeg er en af dem, der gerne vil kunne skrue alting ned, hvis det er nødvendigt og slippe for at rive det hele i stykker. Havde tidligere en udestue, som vi var nødt til at tage ned p.g.a. dræning. Det var kun sømmet, ikke en eneste skrue, så bliver man ret sur
Men huset ser jo ud som det gør og bytte bjælker til massivere vil jo ikkeJ justusandersson sagde:
Tydeligvis ikke ifølge JustusAnderssonKretikos sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
22 mm er rigeligt.
Kanon. Men hvordan bør man gøre nu, hvis reglarne ikke er helt lige? De ser ud til at have stukket nogle stykker under bjælkerne under gulvet her og der, sandsynligvis for at rette gulvet op. Bliver ikke spånpladen lidt tricky, når bjælkerne er lidt skæve, eller?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis de er ekstremt skæve, må du vel bruge en høvl, hånd- eller eldreven. Ellers gør det nok ikke så meget.
Såg så ud hos os også, men da vi alligevel skulle rette gulvet, skruelimede vi nye gulvregler mod de gamle og derpå et 32mm massivt fyrgulv. Ved ikke hvorfor Justus nægter massivt gulv, men det har måske noget med bæreevne at gøre?E eddiw sagde:
Nej, det er mest små reste stykker, der er nogle millimeter tykke, som ligger lidt her og der. Ved ikke rigtig i hvilket omfang endnu, da jeg ikke har fjernet så meget gulv. Du kan nok se stykkerne på reglarne i første posts billeder..J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
At skrue-lime på bjælkerne sider har kun marginal effekt sammenlignet med alt, der øger bjælkernes højde. Gulvbrædder ligger på tværs af reglarne og bidrager derfor ikke. Bjælkernes bøjestivhed følger af formlen b*h^3/12 (bredden gange højden opløftet til tre delt med tolv).
Ok, så forstår jeg.J justusandersson sagde:
Ok, så forstår jeg.J justusandersson sagde:
Yderligere et spørgsmål vedrørende gulvspån. Kiggede lidt på nettet, men det varierer lidt hvordan man skal lægge gulvspån. Mit spørgsmål: Bør man sammensætte gulvspån over reglerne eller spiller det ingen rolle, når man alligevel limer enderne på pladerne? Jeg er jo lidt halvallergisk overfor at sammensætte "i luften", uden vil egentlig have samlingen på bjælkerne (føles som det vil blive ustabilt?).. Men ser mange som bare lægger ud pladerne og samlingerne bliver mellem bjælkerne. Man skal vel ganske vist sørge for at ikke alle samlinger kommer på samme sted heller, uden at placere dem forskudt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
På dette link kan du læse mere om lægning af gulvspånplader.
https://www.traguiden.se/konstrukti...komplettering/golv-och-blindbotten/undergolv/
https://www.traguiden.se/konstrukti...komplettering/golv-och-blindbotten/undergolv/
Vi har det samme eller lignende under vores kældergulv. Fået flere forslag til hvad det er, men ikke slaggersten før. En ældre mand, der var her, sagde, at det var Siporex, hvilket vi synes passede bedst indtil videre. Vi har også i haven fundet mursten i dette materiale. Vores er meget let og som pimpsten i materialet (luftbobler). Ungerne synes det er sjovt at tegne på asfalten med stykker, de finder 
Ja, jeg har været inde og kigge der, men der står ikke noget om de skal samles over bjælke eller hvor nu samlingen ender desværre. Og når jeg googler, varierer det, hvordan man gør..J justusandersson sagde:
Det er jo bekvemt, hvis det bare går at lægge ud og ignorere, hvor samlingen kommer dog, men jeg stiller mig lidt spørgsmålet om, hvor stabilt det bliver, når den ene kant "hænger i luften"?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 indlæg
Jeg forsøgte først at bare skrue det gamle gulv fast for at slippe af med knirken. Det viste sig at være resultatløst. Så ud med det gamle gulv og ind med nyt gulvspån som blev skrues og limes. Blev helt stille. Samtidig kan man benytte lejligheden til at se over isoleringen. Ud med alt skrald (jeg lærte mig den fine term "byggmästarblandning"). Som ny isolering kan man jo tage fluffet cellulose som føles mere passende i et ældre hus.
Ja, præcis, de er meget lette og typisk med luftbobler i. Kan meget vel forestille mig, at de kan bruges til at tegne medL Lane sagde:Vi har samma eller lignende under vores kældergulv. Har fået flere forslag til, hvad det er, men ikke slaggsten før. En ældre mand, der var her, sagde, at det var siporex, hvilket vi synes har virket mest sandsynligt indtil videre. Vi har også fundet mursten i dette materiale i haven.
Vores er meget let og som pimpsten i materialet (luftbobler). Ungerne synes det er rigtig sjovt at tegne på asfalten med de stykker, de finder![]()
Måske er det siporex så? Intet andet i vores hus er dog bygget med det.