Hej!
Vi er i færd med at renovere vores soveværelse, vi skal blandt andet nedbryde et depot, så selve soveværelset bliver større og depotrummet forsvinder. De tidligere ejere fjernede delvist væggen og satte skabe ind. Soveværelset ligger på første sal i et 1,5-plans hus bygget midt i 1940'erne.
Da jeg nu er begyndt at fjerne væggen, står den direkte på bjælkelaget med nogle bjælker mellem de rigtige bjælker, så at sige. (Se billede) Det gamle trægulv er altså lagt efter væggen.

* Vi har tænkt at fjerne det gamle gulv og erstatte med gulvspånplader og nyt gulv ovenpå det. Er det en god idé, eller skal man lade det gamle trægulv ligge og bare lægge nyt gulv ovenpå? Hvordan ville I have gjort? Det er et gammelt plankegulv (som varierer i udseende mellem depot og soveværelse, da soveværelsets planker er slebet og olieret, mens depotets ser gammelt og slidt ud).

* Mellem gulv bjælkerne ligger, hvad jeg tror, en eller anden form for letbeton sten (porøs og med huller i sig), kan nogen se, hvad det er for en type, der ligger? (Se billede). Dette ligger sammen med savsmuld.
Bør man fjerne dette og erstatte med noget bedre? Bliver det ekstremt larmende, hvis jeg bare fjerner det og lukker igen? Der er loft på underetagen og gulvplanker på overetagen.

Hvad tror I om min plan? Unødvendigt at overarbejde og lade nuværende plankegulv ligge (skal dog løse noget der, hvor væggen tidligere stod) og lægge nyt gulv ovenpå bare? Jeg er dog typen, der gerne gør ting ordentligt fra starten og rydder op i gammelt skrammel og erstatter med noget bedre i bjælkelaget osv. Men det bliver dog en meget stor arbejdsbyrde med at slæbe sten og savsmuld...
Hvordan ville I have gjort? =)
Taknemmelig for alle tanker.
Trægulv under renovering viser brædder fjernet, afslørende bjælkelag med grå sten og savsmuld mellem bjælkerne. Træ fra væg ses, delvist brækket. Vægdel fjernet viser spånplader og træstruktur på gulv, med synlige bjælker og porøs fyldning, set under renovering. Gult plastikpose bagved.

Det bliver sikkert meget højlydt, hvis du fjerner stenen. Interessant dog at vide, hvad det er for en sten, har I lavet nogen radonmåling? Evt. indhold af blåbetong er det eneste, som ville få mig til at fjerne det. Og hvorfor erstatte fint ubehandlet træ med limet spån? :surprised: Havde absolut erstattet der, hvor væggen stod med ny planke bare og så lagt nyt gulv ovenpå. Eller ja havde gjort - jeg HAR gjort sådan :D

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd sagde:
Det bliver sikkert mere støjende, hvis du fjerner stenen. Interessant dog at vide, hvilken slags sten det er, har I foretaget nogen radonmåling? Eventuelt indhold af blåbetong er det eneste, der ville få mig til at fjerne det. Og hvorfor erstatte fint ubehandlet træ med limet spån? :surprised: Havde absolut erstattet der, hvor væggen stod, med nyt planke og så lagt nyt gulv ovenpå. Eller ja, havde gjort - jeg HAR gjort sådan :D
Japp, radonmåling er lavet, da vi købte huset, og hele huset har meget lave værdier. Men kunne være blå letbeton. Intet andet i huset er dog bygget med det (støbt kælder, ikke blå letbeton).
Et problem er vel, at nuværende gulv knirker ret meget, det er ikke helt jævnt overalt, samt at jeg egentlig gerne vil trække nogle kabler, når man alligevel åbner op. Men det bliver jo en del arbejde selvfølgelig.

Men det måske er overarbejdet at udskifte gammelt planke gulv, måske bedre bare at lægge nyt ovenpå?
Det klør dog i fingrene at gå igennem bjælkelaget, så man ved, hvordan alt ser ud og alligevel fjerne de mistænkte sten... Svært det her.

Stenene kan også være slaggsten - en forløber til letbeton, der blev brugt fra 30'erne.

Fjerner du stenene og savsmulden, skal du helt sikkert fylde HELE rummet med ny isolering. Et tomt mellemdæk vil være som at gå på et trommeskind, og hvert skridt på overetagen vil kunne høres i hele huset.

Jeg tror også, at det er slaggsten. Det bør ikke være en primær interesse at fjerne fyldningen, medmindre det er nødvendigt af andre grunde.

Dette er en fremragende mulighed for at overveje etageadskillelsens bæreevne og svaj. Jeg gætter på, at gulvbjælkerne er 3x7 tommer. Med dagens krav til svaj klarer de kun et spænd på 3 meter. I jeres tilfælde er spændvidden nok længere. Her er der så en gylden chance for at mindske svaj og gulvknirken. Kontrollér gerne bjælkerne (tværsnitsmål og spændvidde), så kan du få respons på det.

Z ZipLock sagde:
Stenene kan også være slaggsten - en forløber til letbeton, der blev brugt fra 30'erne.

Fjerner du stenene og savsmuldet, skal du absolut fylde HELE rummet med ny isolering. Tomme etageadskillelser bliver som at gå på en trommeskind, og hvert skridt på overetagen vil kunne høres i hele huset.
Ok, jep, har forstået at man bør efterisolere.
J justusandersson sagde:
Jeg tror også, at det er slaggsten. Det bør ikke være en primær interesse at fjerne fyldet, medmindre det er nødvendigt af andre grunde.

Dette er en fremragende anledning til at overveje etageadskillelsens bæreevne og svigt. Jeg gætter på, at gulvbjælkerne er 3x7 tommer. Med dagens svigtkrav kan de kun klare et spændvidde på 3 meter. I jeres tilfælde er spændvidden nok længere. Her er der en gylden chance for at mindske på svigt og knirken. Kontrolmål gerne bjælkerne (tværsnitsmål og spændvidde), så kan du få respons på det.
Målte to bjælker nu, lidt svært med alle stenene og papiret der sidder i bunden op mod bjælken, men under alle omstændigheder er rummet ca. 4,40 meter, inklusive lageret. Jeg antager, at bjælkerne strækker sig hele vejen.
Bjælkerne virker til at være 75x180 eller 75x190, der omkring rammer jeg i loftet på stueetagen, når jeg trykker tommestokken ned mellem papir og bjælke.

Det svigter ikke noget særligt på overetagen.
Men hvis bjælkerne er lidt for spinkle, hvad bør jeg gøre? Det kan man vel ikke gøre meget ved uden at fjerne alle slaggstenene eller? :)

75x175 mm, hvilket svarer til 3x7 tommer er et alternativ, 75x187, som svarer til 3x7,5 tommer er et andet. Man brugte kun tommemål på den tid. 4,4 meter er egentlig for lang spændvidde, især for at begrænse svigten. Den bedste løsning er at skrue og lime 22 mm gulvspånplade (det går også godt med k-plywood) på lægterne og derefter lægge et nyt 14 mm trægulv ovenpå dette. Gør du sådan, får I et gulv, som I bliver tilfredse med. At fjerne slaggerstenen og erstatte den med en mineraluldsplade (ikke fylde hele rummet) reducerer belastningen på etageadskillelsen, men har ingen effekt på svigten.

J justusandersson sagde:
75x175 mm, hvilket svarer til 3x7 tommer, er et alternativ, 75x187, som svarer til 3x7,5 tommer, er et andet. Man brugte kun tommemål på den tid. 4,4 meter er egentlig for lang spændvidde, især for at begrænse svig. Den bedste løsning er at skrue og lime 22 mm gulvspånplade (kan også gøres med k-plywood) på reglerne og derefter lægge et nyt 14 mm trægulv ovenpå dette. Gør du sådan, får I et gulv, som I bliver tilfredse med. At fjerne slagstenen og erstatte den med en mineraluldplade (ikke fylde hele rummet) mindsker belastningen på bjælkelaget, men har ingen effekt på sviget.
Tak for svar!
Jeg oplever ikke direkte nogen svig i dette rum, så det er nok ikke et problem. Når jeg nu alligevel er i gang, vil jeg egentlig lægge nogle rør mellem bjælkerne, hvor jeg kan trække lidt kabler, blandt andet til nye netværksudtag m.m. Det går jo ikke, hvis man ikke fjerner slagstenen, da kablerne skal trækkes op fra nederste etage gennem loftet.
Hvis man lægger en mineraluldplade, bliver det så nogenlunde lige så god dæmpning som nu med denne slagsten, eller bliver det dårligere/bedre?
Jeg har kigget gennem bjælkelaget i et andet rum (ovenfor køkkenet) med inspektionskamera én gang, og der kunne jeg ikke se nogen slagsten. Men kan have overset det, det så mest ud som tomrum dog.

Jeg antager, at det er godt at mindske belastningen på bjælkerne ved at fjerne stenen? Er det mineraluldplade, der anbefales i bjælkelaget?

Bliver eventuel svig altså bedre med 22mm gulvspån sammenlignet med nuværende plankegulv? Vi har ikke rigtig besluttet os for gulv endnu dog. Vil helst ikke bygge gulvet for højt op, så det går op over dørtrinene til hallen.. Nuværende gulv, som er direkte sømmet på bjælkerne, er ca. 28-30mm fer og not plankegulv.

På bjælkerne ligger der jo nogle udfyldningsstykker, formentlig for at udjævne gulvet, hvordan bliver det, hvis man lægger gulvspån? Skal man pille under en masse ting, så det bliver plant der også? Intet ser ud til at have været helt lige, da huset blev bygget (gælder vel dog alle tidsperioder :p)

Det er ikke sikkert, at du har lagt mærke til behovet, men at forbedre bjælkelagets egenskaber, når det kommer til svaj og nedbøjning, fører til øget komfort. For at lydisolere (luftlyd) lægger du en 70 mm stenuldplade (volumenvægt omkring 30 kg/m3) mellem bjælkerne. Om det bliver bedre eller dårligere end slagstenen tør jeg ikke sige, men nogen dramatisk forskel bliver det nok ikke.

En spånplade, der både limes og skrues i bjælkerne, samarbejder med disse og giver et væsentligt bedre resultat end almindelige gulvbrædder. Derefter er det nok med tynde gulvbrædder, ca. 14 mm, ovenpå. Fordelen med 22 mm gulvspånplade er dels, at den har falsede samlinger, dels at den er billig. Ellers er konstruktionskrydsfiner et stivere materiale. Det er vigtigt, at spånpladerne limes mod bjælkerne, så der skal ikke være løse stykker imellem.

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det er ikke sikkert, du har bemærket behovet, men at forbedre bjælkelagets egenskaber, når det gælder svikt og nedbøjning, fører til øget komfort. For at lydisolere (luftlyd) lægger du en 70 mm stenuldsplade (rumvægt omkring 30 kg/m3) mellem bjælkerne. Om det bliver bedre eller dårligere end slagstenen tør jeg ikke sige, men nogen dramatisk forskel bliver der nok ikke.

En spånplade, som både limes og skrues i bjælkerne, samarbejder med disse og giver et betydeligt bedre resultat end almindelige gulvbrædder. Derefter er det nok med tynde gulvbrædder, ca. 14 mm, ovenpå det. Fordelen med 22 mm gulvspånplade er dels, at den har falsede samlinger, dels at den er billig. Ellers er konstruktionskrydsfiner et stivere materiale. Det er vigtigt, at spånpladerne limes mod bjælkerne, så der skal ikke være løse stykker imellem.
Tak for input! Så bliver det nok til at fjerne plankegulvet samt rydde slagstenen og savsmulden, selvom det indebærer en del arbejde. Så kan jeg trække nogle nye kabler samtidig.

Yderligere spørgsmål:
Hvis man tager et finere laminatgulv (nu bander jeg måske i kirken), så er det vel ikke 14 mm. Rækker det alligevel med 22 mm spån? Får nogle problemer, da 22 mm samt yderligere 14 mm bygger lidt for højt.. Og eventuelt skum ovenpå det..

Er det værd at afstive mellem bjælker, altså tværstivere mellem bjælkerne? Gør det nogen forskel?

Yderligere et spørgsmål.. Hvis man nogensinde i fremtiden skifter gulvspån eller har brug for at skifte noget under gulvet, hvor slemt er det at fjerne limet gulvspån? :p

Vi skottede ud trossbunden mellem etagerne under renovering for at rette gulvet op. Vi havde for så vidt mere sand/grus og en del slaggsten samt diverse byggeskridt. Klassisk snedkerfyldning. Erstattet med stenuld. Trin og slag mod gulv larmer mere nu, mens snak, musik og andre lyde dæmpes bedre. Det var et pokkers slid at få det hele ud. Blev nogle ton, der blev båret ud i blå IKEA-poser. Vi har lidt grovere bjælker. 80x220 hvis jeg ikke husker forkert. Ingen svigt på 4,5 spændvidde, men vi har jo også fjernet en del vægt...

Ovenpå spånpladen kan du lægge, hvad du vil. Et laminatgulv er sikkert tyndere.
E eddiw sagde:
Er det værd at afstive mellem bjælkerne, altså tværstivere mellem bjælkerne? Gør det nogen forskel?
Det kan påvirke svajet marginalt, men næppe i dit tilfælde.
E eddiw sagde:
Hvis man engang i fremtiden skifter gulvspån
Jeg forstår dit synspunkt. Selv har jeg en stærk modvilje mod lim i huse. Der findes sikkert noget hjælpemiddel, man kan bruge. Brug skruer med fornuftige hoveder, f.eks. Torx.

Svigtkravene skal man regne sig frem til. Vi mennesker er ikke tilstrækkeligt følsomme. Kravene er dog baseret på undersøgelser med meget mange deltagere.

E eddiw sagde:
Yderligere spørgsmål:
Hvis man tager et finere laminatgulv (nu måske jeg bander i kirken), så vil det vel ikke være noget 14mm. Er det stadig nok med 22mm spån? Får nogle problemer da 22mm samt yderligere 14mm bygger lidt for højt.. Og eventuel foam på det
Er det ikke en mulighed at skrue massivt gulv?

Kretikos Kretikos sagde:
At skrue massive gulv er ikke en mulighed?
Nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.