På linket findes et billede, der viser, hvordan limning og skruning sker over en bjælke. Der står også, at længdegående samlinger laves over kortlægtere (som ikke behøver at have bjælkerne's højde). Derefter henvises der også til producenternes hjemmesider.

Siporex var en type letbeton (uden radon), der blev fremstillet i Skåne.

T Thomas_Blekinge sagde:
Jeg prøvede først bare at skrue det gamle gulv fast for at slippe af med knirkelydene. Det viste sig at være resultatløst. Altså ud med det gamle gulv og ind med ny gulvspån som blev skrue-limet. Blev helt stille. Samtidig kan man benytte lejligheden til at tjekke isoleringen. Ud med alt skrammel (jeg lærte mig det fine udtryk "byggmästarblandning"). Som ny isolering kan man jo tage fluffet cellulose som virker til at passe bedre i et ældre hus.
Tak for info, så føler jeg, at jeg tænker rigtigt =) Vil jo gerne slippe af med knirkelydene. Så ryger det gamle planke-gulv og skramlet mellem bjælkerne :)

E eddiw sagde:
Ja, præcis, de er meget lette og typ med luftbobler i. Kan meget vel forestille mig, at de går at tegne med :p
Måske er det siporex så? Intet andet i vores hus er dog bygget med det.
Ikke i vores hus heller, vi har kun dette i stykker under gulvet og som større blokke/mursten nedgravet i haven (en teori er, at de har knust blokke selv for at komme ned i pris, men jeg ved ikke, det var længe før min tid).

J justusandersson sagde:
På linket findes der et billede, som viser, hvordan limning og skruning sker over en bjælke. Der står også, at længdegående samlinger laves over kortlingar (som ikke behøver at have bjælkens højde). Desuden henvises der også til producenternes hjemmesider.

Siporex var en type letbeton (uden radon), der blev produceret i Skåne.
Hmm okay, så man skal montere kortlingar også altså (altså tværgående reglar?) ved hver længdesamling? Hvis det ikke behøver at ligge i samme højde som bjælkerne, hvordan understøttes så samlingerne?
Mange andre steder monteres ikke kortsiderne over bjælker, men jeg antager, at det bliver stærkt, når man limer?
Se her fx, ingen kortlingar der, hvad jeg kan se, og gulvpladen hænger i luften på kortsiderne her og der..

Hvis du har brug for at montere kortlingar (forslagsvis 45x70) skal de naturligvis ligge på niveau med bjælkerne. Men kontroller først med den producent af gulvspånskivor som du tænker at vælge. Jeg er ikke sikker på at det behøves kortlingar.

Dette med kortlingar medfører jo ekstra arbejde. Du skal først bygge to kortlingar, som skal bære den rigtige kortling, der ligger under samlingen. Det føles forkert.
Afhængigt af hvor stort soveværelset er, kan du med lidt planlægning få det til at gå op, så samlingerne altid ender på en regel.

T Thomas_Blekinge sagde:
Dette med kortlinge skaber jo ekstra arbejde. Du skal først bygge to kortlinge, som skal bære den rigtige kortlinge, der ligger under samlingen. Det føles forkert.
Afhængigt af hvor stort soveværelset er, kan du med lidt tilpasning få det til at passe, så samlingerne altid havner på en regel.
Jo absolut, det går jo at save til reglerne, så at samlingerne havner over reglerne, men det bliver jo at save til næsten hver plade, i stedet for bare at lægge ud. Godt nok bliver det vel ikke så mange spånplader i et soveværelse, de er jo ret store alligevel.

Har nylig gjort det samme i et rum/soveværelse, fjernet to lag gulv. Ret, på med 22mm gulvspån. Afhængigt af hvilke plader du køber, kan du have samling i luften. De er lavet til cc 60. Og har du mindre, bliver det jo bare mere solidt. Dobbelt limes i fer og not og på regel. Føles solidt trods cc70 nogle steder.

L Limpan123 sagde:
Har nyligen gjort samma sak i et rum/soveværelse, fjernet to lag gulv. Ret, på med 22mm gulvspån. Afhængigt af hvilke plader du køber, kan du have samling i luften. De er lavet til cc 60. Og har du mindre, bliver det jo bare mere solidt. Dobbelt limning i fer og not samt på bjælke. Føles solidt trods cc70 nogle steder.
Ok, ja cc-målene varierer mellem 50 og 65, så det burde jo fungere og blive solidt, synes jeg.
Hvad er det, du har gjort, når du har rettet, forresten?

J justusandersson sagde:
75x175 mm, hvilket svarer til 3x7 tommer, er et alternativ, 75x187, som svarer til 3x7,5 tommer, er et andet. Man brugte kun tommemål på den tid. 4,4 meter er egentlig for lang spændvidde, især for at begrænse svigten. Den bedste løsning er at skrue og lime 22 mm gulvspånplade (går også fint med k-finer) på reglerne og derefter lægge et nyt 14 mm trægulv ovenpå dette. Gør du sådan, får I et gulv, som I bliver tilfredse med. At fjerne slagstenen og erstatte den med en mineraluldsplade (ikke fylde hele rummet) mindsker belastningen på bjælkelaget men har ingen effekt på svigten.
Rettelse:
Har nu begyndt at rode i soveværelset igen og fået lidt tid til at faktisk rense ud i stenen, der ligger der.
Bjælkerne var ikke 3x7 (75x185) men cirka 75x235. En bjælke er også 100x235 (af en eller anden grund).

Slagstenen ligger på vindpap, og under vindpappen er der et lag planker, der frit hviler på nogle kantlister på bjælkerne. Ikke sømmet, men går let at fjerne. Under det lag kommer endnu et lag planker, hvilket jeg antager er det første loft på underetagen (der er også træpanel i loftet, som jeg antager sidder på det oprindelige plankeloft. Dog er der hulrum mellem dette og slagstenen. Skal jeg fjerne de første planker og fylde hele rummet med ny isolering, eller er det nok med isolering på det øverste lag. D.v.s. lade plankerne ligge tilbage og beholde hulrummet nedenunder? I dette tilfælde bliver det cirka 18 cm isolering.

Tak på forhånd.

75x235 mm (sandsynligvis 3x9 1/2 tommer) er meget bedre. En skrue-limet spånplade ovenpå, så er du af med svajproblemer.

I væggene har du plank, men næppe i gulvet. Eftersom de sandsynligvis ikke er tykke og brede nok, ville jeg kalde dem brædder. Vi, som er byggeskadede, associerer forkert ved ordet plank. Det øverste lag brædder er en slags blindbund. Jeg ville nok fjerne dem. Eftersom næste lag brædder sandsynligvis er sømmet nedefra i gulvbjælkerne, kan jeg ikke se, at hulrummet gør nogen nytte. Det er bedre at lægge isolering direkte mod det nedre brædlag og have et luftområde ovenfor. Fyld ikke hele rumfanget med isolering.

E eddiw sagde:
Ok, ja cc-måtten varierar mellan 50 och 65 typ så burde jo fungere og blive stabilt synes jeg.
Hvad er det du har gjort når du har rettet forresten?
Savede kiler som var rummets længde fra 45mm tømmer. varieret fra 2 til 5 cm på sine steder. skruede det ned i håndhuggede loftbjælker, hvor det ikke lå direkte mod den ujævne bjælke lagde jeg imellem forskellige niveauer af masonit strimler. Den høvlede side opad så det blev en god side at lime mod.

Enig med justusandersson, læg isolering på nederste brædlag. 70 eller 95 tykt er nok. Har du ydervæg fylder du hele vejen op til gulvet i yderste rum, alternativt ca. 50 cm ud fra væggen for at modvirke træk.

J justusandersson sagde:
75x235 mm (antagligen 3x9 1/2 tommer) er meget bedre. En skrue-limet spånplade på det så er du fri for svajproblemer.

I væggene har du planker, men næppe i gulvet. Eftersom de antageligvis ikke er tykke og brede nok, ville jeg kalde dem brædder. Vi, der er bygning-skadede, associerer forkert ved ordet planker. Det øverste lag brædder er en slags blindbund. Jeg ville nok fjerne dem. Eftersom næste lag brædder antageligvis er sømmet nedenfra i gulvbjælkerne, kan jeg ikke se, at hulrummet gør nogen gavn. Det er bedre at lægge isolering direkte mod det nederste bræddelag og have et luftområde ovenover. Fyld ikke hele rummet med isolering.
Tak justusandersson og Limpan123 for gode svar. Vil nok fjerne mellembrædderne. :)
justusandersson: Faktisk viser det sig, at der faktisk ser ud til at være planker de fleste steder i gulvet, de har i hvert fald samme dimensioner som væggen. Nogle rum har bare brædder, nu taler jeg om "blindbunden" altså.. :)

Så dukker der selvfølgelig endnu et spørgsmål op;
Nu når jeg skovler slaggestenen væk, hvad for en isolering bør jeg erstatte med? Hvad er bedst at stoppe i? Både lydmæssigt og trækmæssigt fra ydervæggene..

Skal op og skovle mere sten nu.... :P

Ja, plank er plank, selv når den ligger på gulvet. Jeg ville bare slå et slag for en vis præcision i ordvalget...

Middelstung mineraluld, med en rumvægt omkring 50 kg/kubikmeter, er vel det man plejer at anbefale som luftlydsreducerende materiale. Samt gør som Limpan123 anbefaler, fylder op langs ydervæggene.

J justusandersson sagde:
Ja, planke er planke, selv når den ligger på gulvet. Jeg ville bare slå et slag for en vis præcision i valg af ord...

Middel-tung mineraluld, med en volumentæthed omkring 50 kg/kubikmeter, er vel det, man plejer at anbefale som luftlydsreducerende materiale. Samt gører som Limpan123 anbefaler, fyld på langs ydervæggene.
Forstår det, for en amatør som mig er det ikke lige så indlysende som for rigtige håndværkere, når man kommer til at benævne ting forkert. :) Tak for oplysningen. :)

Hmm, du tilfældigvis ikke har et link, hvor man finder dette? Kiggede på lidt forskellige sider og finder kun lambda-værdier og sådan angivet... Typ "Lambda 37" og det er vel snarere varmeledningsevne... Finder intet om 50kg/kubikmeter? Kan det angives på flere måder? :P Undskyld for dumme spørgsmål.. :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.