S
Har et rum, der oprindeligt var en kostald i det gamle torp. Det er det eneste rum i torpet, der har tykke murstensvægge overalt. Resten af bygningen er af træ. Rummet har tykke lag af gammel puds, som ikke længere er særligt hel eller smuk. Sætninger har forårsaget revner i pudsen, men de er gamle og har ikke bevæget sig nævneværdigt de sidste 20 år (mindst).

Pudsen kan selvfølgelig bankes ned og pudses på ny, men jeg vil virkelig ikke have pudsede vægge. Kold overflade og svært at sætte ting op på murstensvæggene (selv svært at bore i, stenhårdt). Jeg har overvejet alternativer som at eksempelvis lægte op tyndt og sætte OSB eller krydsfiner op for at få den træoverflade, jeg ønsker. Jeg er dog usikker på konstruktionen for at undgå fugt i væggene. Ingen isolering er nødvendig indefra, da torpet er efterisoleret uden på murstensvæggen med mineraluld og derefter træfacade.

Kan jeg uden risiko for at skabe fugtproblemer lægte op og sætte plader? Tanker, synspunkter, måske fra nogen der har gjort lignende?

du risikerer fugtproblemer længst nede, hvor væg møder gulv, så jeg synes, at organisk materiale er uegnet at anvende. Puds og klinker er det sikreste.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.