Ønsker råd/tips inden kommende renovering.
Tanken er at tage det lidt ad gangen og dermed rum for rum.

Udover evt. nye/flere el- og netværksudtag. Er det væk med board (hvis det er ud over redning pga. lugt og ujævnheder) så på med plast og 13mm gips der gælder? Eller skal man benytte lejligheden til at se over evt. varmetab og kuldebroer ved vinduer? Isolering er vel dog bedst at tage det roligt med, da gulvarealet er nødvendigt, samt at ekstra isolering skal gøres udefra.

Hus fra -70 mexitegl/træfacade samt jordvarme ~14kwh/år

Bygningsskitse viser vægstruktur med 13mm bygboard, diff. tæt papp, regelværk, 95mm mineraluldsisolering, 12mm impr. board, 20mm luftrum, fasadtegel.

Et alternativ er, at du bare sætter renoveringsgips. Ellers lyder din plan helt ok, vær bare omhyggelig der, hvor indervægge møder ydervæg, så du får en tæt fuge mellem den gamle diffpapp, der bliver tilbage, og din nye diffplast.

Overvej også at sætte osb+gips eller plyfa+gips i stedet for bare gips. Al fastgørelse i væggen bliver så meget nemmere da :).

• Synes
mxjolle
  • Laddar…
Herligt, så var jeg ikke helt ude at cykle.
Jo osb har jeg også læst mig til. Glemte bare at tage det med i indlægget ;)

Du kan jo også benytte lejligheden til at tjekke tætningslisten omkring vinduerne, når du er i gang. I vores hus er det ofte ynkeligt dårligt gjort.

For en tid siden fandt jeg en god sammenligning mellem forskellige skivematerialer, men det er åbenbart umuligt at finde nu. Er der nogen, der ved noget?

Dvs hvad er forskellen på byggboard og tretex? Begge er vel træfiberskiver?

Tretex fabrikken ser ud til at være lukket ned nytåret 1970/1971
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Treetex
Med det sagt så ser det ud til, at vi har board og ikke tretex? Eller hvordan ved man forskellen?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.