På ovenpå i huset er der i dag set indefra rummet masonit på væggene med tapet, der er sømmet i planker og derefter ca. 10 cm isolering, der ser ud til at være klædt i vindpap på begge sider. Jeg overvejer at opsætte regler 2x2" på væggen og trække ny el og lægge 5 cm isolering og derefter sætte dampspærre, OSB og gips. Spørgsmål 1 er, om jeg skal fjerne masoniten, eller om den kan blive siddende?
Spørgsmål 2: Rummet har meget lavt til loftet. Der er masonit sømmet på ruspont, jeg overvejer om det fungerer at sætte dampspærre direkte mod den malede masonit og derefter skrue gips fast, rummet har kun 2 m i loftshøjde, så hver centimeter, der bygges på, bemærkes tydeligt. Det er ikke en mulighed at hæve loftet i rummet. Taknemmelig for tips.
Spørgsmål 2: Rummet har meget lavt til loftet. Der er masonit sømmet på ruspont, jeg overvejer om det fungerer at sætte dampspærre direkte mod den malede masonit og derefter skrue gips fast, rummet har kun 2 m i loftshøjde, så hver centimeter, der bygges på, bemærkes tydeligt. Det er ikke en mulighed at hæve loftet i rummet. Taknemmelig for tips.
Plejer dampspærren ikke at sidde på ydersiden (ikke rum siden) af "installationslaget"?J joakim_86 sagde:På ovenpå i huset er der i dag fra rummet set masonit på væggene med tapet, der er sømmet i planker og derefter ca. 10 cm isolering, som ser ud til at være klædt i vindpapp på begge sider. Jeg overvejer at indsætte 2x2" regler på væggen og trække ny el og lægge på 5 cm isolering og derefter sætte dampspærre, osb og gips. Spørgsmål 1 er, om jeg skal fjerne masoniten, eller om den kan blive siddende? Spørgsmål 2, rummet har meget lave lofter. Der er masonit sømmet på råspont, og jeg overvejer, om det fungerer at sætte dampspærre direkte mod den malede masonit og derefter skrue gips op, rummet har kun 2 m i lofthøjde, så hver centimeter, der bygges på, er mærkbar. Det er ikke en mulighed at hæve loftet i rummet. Taknemmelig for tips.
Beklager, at jeg bare kaster en spekulation ud, men snart vil du få hjælp af andre, der faktisk ved noget...
Nej, det er da du får fugtproblemer. Den varme luft indefra har med sig fugt, og hvis dampspærren skulle sidde på ydersiden, kan fugten vandre udad i isoleringen, indtil den møder dampspærren (som er kold), og der dannes kondens. Når dampspærren sidder på indersiden, møder dampen aldrig den kolde luft, og der dannes ingen kondens.K Kardan79 sagde:
Er det fordi TS har ALT FOR lidt isolering uden for installationslaget?H Henrikkkkkk sagde:Nej, det er da du får fugtproblemer. Den varme luft indefra har med sig fugt, og hvis dampspærren skulle sidde på ydersiden, kan fugten bevæge sig ud i isoleringen, indtil den møder dampspærren (som er kold) og så dannes der kondens.
Når dampspærren sidder på indersiden, møder dampen aldrig den kolde luft, og der dannes ingen kondens.
EDIT - JEG UDGIK FRA AT VÆGGENE I DAG IKKE ER UISOLEREDE.
Hver eneste side, jeg har kigget på, der viser, hvordan en ydervæg skal opbygges, viser dampspærren på ydersiden (ikke rumsiden) af installationslaget.
Jeg har tænkt, at det handler om et kompromis - hel dampspærre = godt, dampspærre et stykke inde i væggen = mindre godt.
Senest redigeret:
Klik her for at svare



