Medlem
· Stockholms län
· 186 indlæg
Jeg skal erstatte gamle, ødelagte vævspændte lofter med gips. Det skal sættes direkte på råspånten.
Er det tilstrækkeligt med tynd renoveringsgips, eller skal det være normal 13 mm gips? Hvor tæt skal det skrues?
Er det tilstrækkeligt med tynd renoveringsgips, eller skal det være normal 13 mm gips? Hvor tæt skal det skrues?
Min erfaring med renoveringsgips er, at der opstår forhøjninger omkring skruerne.
13x1200 gips har jeg lægter 400 cc, og skruet 150 cc uden at få hæng nogen steder.
Jeg tror, at det anbefales lægter på 300 cc og skruer på 100 cc.
13x1200 gips har jeg lægter 400 cc, og skruet 150 cc uden at få hæng nogen steder.
Jeg tror, at det anbefales lægter på 300 cc og skruer på 100 cc.
Rev mit gamle hængende væv sidste år og satte gips. Jeg valgte at sætte 22 mm lægter og 13 mm almindelig gips, som derefter blev spartlet i samlingerne for at få et helt glat indvendigt loft. Jeg havde almindelig råspont under vævet, men satte lægter, da jeg skulle have spots. Lægterne skulle sættes med 300 mm mellemrum.
Sætter du det alligevel direkte mod råsponten, tror jeg ikke, at du får nogle problemer og skrue med 200 mm i samlinger samt efter væggene og mindst 300 imellem i øvrigt og brug 13 mm normalgips, ingen renoveringstrams.
Sætter du det alligevel direkte mod råsponten, tror jeg ikke, at du får nogle problemer og skrue med 200 mm i samlinger samt efter væggene og mindst 300 imellem i øvrigt og brug 13 mm normalgips, ingen renoveringstrams.
Jeg er enig med de andre, lægt først, gips med 13mm gips, køb 900 brede plader, de er lettere at håndtere.
Det er et lortearbejde at lægte, især hvis det er skævt og besværligt. Mine lofter hænger lidt, og jeg vil jo have det i vater, når det sættes op (derfor ville jeg ikke gipse direkte på det gamle loft). Så det bliver at gå med laser/vaterpas/snor og så få ind afstandsstykker under lægten, så det bliver lige.
Det er et lortearbejde at lægte, især hvis det er skævt og besværligt. Mine lofter hænger lidt, og jeg vil jo have det i vater, når det sættes op (derfor ville jeg ikke gipse direkte på det gamle loft). Så det bliver at gå med laser/vaterpas/snor og så få ind afstandsstykker under lægten, så det bliver lige.
Medlem
· Stockholms län
· 186 indlæg
Tak for svarene.
Medlem
· Stockholms län
· 186 indlæg
Skru gips. Hvilken maskine skal man leje for hurtigste resultat. Almindelig skruemaskine er jo ikke særlig hurtig. Maskine med skruemagasin?
Klik her for at svare