Hej. Vi overvejer et umuligt projekt, eller er det det ikke...??.
En gård med ca. 10 ha betesmark.
To store gamle stalde, den ene skal have pladetag, eller rives ned. Den anden skal bare ryddes for skrot.

Stuehuset....Arbejdsopgaver:
Gætter ca. 300 kvm i to plan + kvist bygget med tømmerstokke.
Tømmerstokken blev engang beklædt med puds udvendigt, for så (muligvis i 50'erne) beklædt med plade. Så nu er alle ydervægge beklædt med plade.

Skal gøre aktiviteter:
1) Rydde alt skrot, og der er meget på alle plan. 3-4 containere behøves. Muligvis flere.
2) Fjerne al udvendig plade, skifte alle vinduer, 12 - 15 vinduer, ekstra isolere væggene udvendigt, før de beklædes med nye stående planker i ægte Hälsingestil.
3) Rive ca. 100 kvm indvendigt gulv op for at lægge nyt fint træværk
4) Rive ca. 100 kvm indvendigt loft op for at lægge nyt træloft
5) Skifte al elinstallation
6) 1 Nyt badeværelse
7) Installere jordvarme
8) Nye tagrender
etc.

En umulig opgave, eller ej??
Hvor stort budget bør vi planlægge for, hvis vi køber al arbejdskraft? Jeg ved det er umuligt, men hvis nogen har udført nogle af de arbejdsopgaver ovenfor, så hører jeg gerne fra jer, eventuelt giv mig en idé om, hvilke penge vi taler om.

Hvorfor gør vi dette? Jo det er vores slægtsgård, som vi vil sætte i stand og bo i...

Espen.

• Synes
lovisa-64
  • Laddar…
K
Definitivt ikke umuligt iaf..

• Synes
Espen64
  • Laddar…
Jeg bare gætter, men det er nogle retningslinjer, og hvis nogen vil ændre, er det fint.
1) container koster omkring 1000 kr/ton for blandet, og hvis I har brug for 4, er det ca. 25 ton
Arbejdstid 4*8* 300-350=10000+25000 =35000
2) 15 vinduer burde koste 150 000 med montering og demontering. At rive pladen går hurtigt, men man skal have en container til, så måske 20 000 mere til det.
Havde du pudset om med ekstra isolering, så ville du betale 1400-2000 kr/m2, så jeg kan forestille mig, at det er omtrent det samme med træ. Og hvis huset er 300 m2 inde, så er facaden nærmere 400 m2 = ~ 700 000 + 15000 + 20000= ~ 900000
3) materiale 60 000 arbejdskraft måske 15000
4) materiale 45000 arbejdskraft 15000
5) måske nærmere 200 000, lettere dog når alt er nede
6) ca. 100 000 for nyt badeværelse med møbler, hvis man skal ændre rør osv.
7) 100 000 for maskinen, og hvis gulvene alligevel skal op, kan man lægge nye rør og gulvvarme så måske 100 000 mere.
8) måske 30 000.
Så jeg ville gætte på omkring 1.6 millioner uden skjulte overraskelser, jeg er dog ikke en professionel på dette område, så dette er bare mit gæt, men jeg har gjort præcis, hvad du har tænkt at gøre, undtagen + vægge og nyt køkken og tag for 600, men der har jeg kun 91 m2 og har gjort alt selv.

• Synes
Espen64
  • Laddar…
K
Ren plade burde ikke koste noget at komme af med. Länsförsäkringar sendte ud til gårda et reklamblad om at de sørger for afhentning af skrot gratis, hvis det lå i en bunke og vejede mere end 1 ton i alt.

Der findes også folk, der lever af at hente skrot, ingen kvittering naturligvis men man slipper af med det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.