Godaften

Jeg er i gang med at renovere sommerhuset (60 år gammelt hus med tynde vægge) og har skiftet vinduer og ekstraisoleret ydersiden og sat nye facadebrædder på. Alt er rigtig fint og tæt nu. Men - da jeg begyndte at kontrollere gulvisoleringen nedefra, opdagede jeg to "fejl" eller aldersproblemer.

Huset står på pæle og har traditionelt regelværk med blindbund, isolering (sprøjtet løsfyld) og derefter gulvbrædder direkte. Den blindbund, der ligger i rummene, er rupløjede brædder, dvs. hvert rum har +10 brædder, der bygger beskyttelsen for isoleringen.

Nu opdagede jeg dels, at der nogle steder under huset er blevet sprækker i rupløjningen, og noget af isoleringen er "lækket ud", så det ikke fylder rummet, og nogle steder, hvor jeg kontrollerede, har løsfylden simpelthen "sunket sammen", så det heller ikke fylder der. Så jeg mistænker, at der er stor sandsynlighed for, at en større del af husets gulvisolering har gjort sit og vil modarbejde investeringen i isoleringen af ydervæggene. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis der også er en eller anden musereir dernede, da jeg fandt to gamle reder i væggene, da jeg renoverede.

Typisk sådan her, hvor grønt skal vise isoleringen.

Diagram der viser isolering (grøn) under et gulv på plinter, med ufuldstændig isolering på højre side.
Så jeg overvejer, om jeg skal tage udfordringen op og også renovere gulvisoleringen nu, mens jeg er i gang. Det bør ikke blive så dyrt på ~50m2. Da der ikke er noget undergulv i dag, men gulvbrædder direkte på bjælkerne, tænkte jeg at save gulvet op ovenfra og rydde bort løsfyldsisoleringen. Derefter enten fjerne rupløjningen eller bare lægge en blindbundsplade og derefter ny frisk isolering og så almindelig gulvspånplade og til sidst nyt parketgulv ovenpå.

Det burde jo være relativt enkelt at gøre dette oppefra, og man kan jo tage et rum ad gangen?

Er der nogen, der har gjort noget lignende?

Lidt tanker/risici, jeg har overvejet.
> Hvis vægelementerne nu står på gulvkonstruktionen, så kan jeg vel ikke renovere det sidste rum, eller?
> I badeværelset er der jo vådrumsmåtte, så måske skal jeg bede tømreren om at ordne dette nedefra. Er det muligt?
> Noget andet, man bør tænke på, når man er nede i gulvet og fixer tingene.
Gulvet er i dag ca. 22 mm, så det ville jo være muligt at forlænge mod en spånplade, hvis man skal spare i yderkanterne.

Taknemmelig for input

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.