Pudsbrug Combitherm A CS IV 20kg/sæk. Kan ikke huske hvor mange sække, men måske otte i alt. 219 kr/styk hos Bauhaus.
Som sagt, jeg er flyttet siden dette blev gjort i august, men ikke så langt, og trappen ser stadig fin ud. Jeg vil lægge nogle billeder op af resten af arbejdet nu.
Så kommer nu slutningen på historien med trappen - teknikken med regler at pudse mod viste sig at fungere aldeles udmærket, og det blev godt, selv da det stivnede. Så vi fortsatte dagen efter med de nederste trappetrin, samtidig med at vi holdt de færdige nogenlunde fugtige i varmen med vandslange og lidt gamle overtræk til havemøbler.
Det tørrede vel ganske hurtigt, men det blev alligevel et par dage uden at bruge trappen for en sikkerheds skyld. Finishen blev vel som jeg ville have den, det ser ligesom håndlavet ud, så ikke perfekte linjer men naturligt på en måde.
For at pifte siderne op købte jeg simpelthen sort silikatmaling. Det var bare at vaske af og derefter male. Som jeg skrev tidligere, skulle huset sælges, så nedenfor er et klip fra et ejendomsmæglerbillede forud for dette.
Jeg synes, det blev omtrent som jeg havde håbet, og jeg håber, at pudset holder sig pænt og helt i rigtig lang tid. Siderne skal man dog male af og til, da der er afløb fra huset, så meget snavs og vand løber ned denne vej. Men det tager nok kun en time at øge det, og jeg efterlod silikatmalingen til de nye ejere, så de har noget at lave, hvis de keder sig.
En klar forbedring sammenlignet med udgangspunktet, selvom blomsterkrukkerne hæver stemningen en smule.
Får jeg give nogle endelige succesråd fra en amatør, der kun har gjort dette én gang, så bliver det disse:
- Bland mørtelen ordentligt længe.
- Sørg for at have noget at pudse op imod for trappetrinene, det er svært nok at efterjustere i frihånd.
- Hav en ordentlig fugtig overflade og ikke for tør mørtel. Det hærder uhyggeligt hurtigt, i hvert fald for en amatør.
- Vær gerne to, der arbejder med hver sin murske for at øge mængden man kan blande ad gangen.
- Efter påføring med murskeen, spray med vand med sprayflaske og arbejd rundt med pudsebræt for at få den rette finish på alle overflader og bløde kanter. Jeg købte en ekstremt let og god i plastik, som kan have været min bedste investering på 129 kr. (billede nedenfor)
- Forsøg at holde samme niveau af fugtighed i mørtelen, så farven bliver den samme. Det gælder, hvis man som jeg ikke havde tænkt sig at male, men er ude efter den betonlignende farve. Selve slutfugtigheden justerede jeg i hvert fald med det, jeg sprayede på med sprayflasken inden slutfinishen med pudsebrættet.
- Det går med mere mørtel, end man tror, selv med et sparsomt lag puds. Bedre at købe nogle ekstra sække og derefter returnere dem ved næste besøg. Vi måtte køre og købe to sække mere midt i det hele... Jeg mener, vi købte seks sække første gang, og at vi brugte otte i alt.
Et professionelt har sandsynligvis andre råd at give og arbejder helt anderledes... men jeg er glad for, at det gik så godt alligevel!
Tak for en udførlig beskrivelse og at du tog dig tid til at beskrive hvordan du gjorde.
Hvordan har det holdt at gå på?
JustDoIt sagde:
Må jeg give nogle afsluttende succesråd fra en amatør, der kun har gjort dette én gang, så bliver det disse:
- Bland mørtelen grundigt længe.
- Sørg for at have noget at pudse mod for trappetrinene, det er svært nok at justere i frihånd.
- Hav en ordentlig fugtet overflade og ikke for tør mørtel. Den tørrer uforskammet hurtigt, i hvert fald for en amatør.
- Vær gerne to, der arbejder med hver sin ske for at øge mængden, man kan blande ad gangen.
- Efter pålægning med skeen, spray med vand med en sprayflaske og arbejd rundt med en pudsebræt for at få den rette finish på alle overflader og bløde kanter. Jeg købte en ekstremt let og god i plast, der kan have været mine bedst investerede 129 kr. (billede nedenfor)
- Forsøg at holde den samme fugtniveau i mørtlen, så farven bliver den samme. Gælder hvis man ligesom jeg ikke havde tænkt at male, men er ude efter den betonlignende farve. Den endelige fugtighed justerede jeg i hvert fald ved det, jeg sprøjtede på med sprayflasken inden slutfinishen med pudsebrættet.
- Der går mere mørtel til end man tror, trods et nøjagtigt tyndt lag med puds. Bedre at købe nogle sække ekstra og så returnere ved næste besøg. Vi måtte køre og købe to sække til midt i det hele... Jeg har for mig, at vi købte seks sække første gang, og at der gik otte i alt.
En professionel har sikkert helt andre råd at give og arbejder helt anderledes... men jeg er glad for, at det gik såpass godt alligevel!
Den guddommelige pudsebræt i bleggul plast:
[billede]
Tak for en udførlig beskrivelse og at du tog dig tid til at beskrive hvordan du gjorde.
Hvordan har det holdt til at gå på?
Hej!
Nu flyttede vi derfra i oktober 2018 så efter det har jeg ikke inspiceret trappen så nøje. Men jeg løb forbi forleden dag og prøvede at kigge lidt og det ser ud som om de har lagt en form for overflade på de pudsede flader, ved ikke om det kan være typ DuraTrapp eller lignende som jeg har læst om før. Det kan være et godt træk som kan hjælpe med en tæt overflade der tilstopper de små revner som blev i pudset nogle steder. Selv syntes jeg dog ikke, at overfladen man får med små sten passede til huset.
Hvordan gjorde du, når du pudsede de vertikale overflader på trappetrinene? Står over for et lignende projekt og er bekymret for, hvordan den del af arbejdet skal udføres for at få det nogenlunde jævnt. Du havde en regel til at pudse efter for at få de horisontale overflader jævne, men gjorde du de vertikale i frihånd? Hvis du husker... taknemmelig for svar!
@johanekenberg - Jeg gik tilbage og kiggede på nogle billeder og tror, at vi ikke satte nogen regel for disse. Det kunne ligesom ikke lade sig gøre da det var våd puds på oversiden allerede da, så vi kørte nok de vertikale dele direkte efter og forsøgte at få det til at gå sammen med det, der var på den over horisontalt, så selve trappesnuden kunne formes til. Det er lidt pillearbejde mildt sagt, men øvelse gør mester!
Kan du finde nogen måde at få til støtte så er det jo godt, jeg ser at vi havde reglerne på siden i hvert fald, men det hjælper jo ikke opad... Held og lykke!