Efter fem år i huset ser entrétrappen alt andet end godt ud. Uklart hvor gammel den er, men den er af beton, og den tidligere ejer lod, før vi købte huset, beklæde den i en form for klinker, der er fastgjort på en måde, der er alt andet end frostsikker. Der er meget luft bagved, og arbejdet er generelt dårligt udført, men jeg tror, at selve betonen kan være i god stand. (se gerne billede nedenfor)
Det jeg gerne vil gøre er at banke klinkerne, fix og alt andet løst væk for derefter at pudse trappen og få et udseende, der ligner rå beton. Helst uden at male pudset, men det kan jeg vel gøre, hvis det er nødvendigt for at få det rigtige udseende.
Jeg fandt linket nedenfor, hvor de gør præcis som jeg tænker både i metode og udseende, og efter lidt reparation pudser hele trappen med "fiberforstærket betonmørtel". Nogen der ved, hvilken type mørtel der menes, og om det skal armeres ved pudsning? De skriver ikke om nogen speciel teknik, ud over at de primer først. https://www.dinbyggare.se/renovera-betongtrappa-sa-gor-du/
Taknemmelig for alle råd jeg kan få om materialer, teknik osv.! Vil gerne gøre noget, der holder i lang tid.
Den fiberforstærkede er vel, hvad jeg forstår, til for at man ikke skal behøve at armere.
Tak for svaret, og jeg er enig med dig. Samtidig har jeg nu, når jeg har kigget på lidt produkter, set fiberforstærket mørtel som skal lægges i to lag om totalt 8-15 mm vådt i vådt med glasfibervæv imellem. Føles lidt besværligt, og jeg må vel vælge et andet produkt.
Det er vel bare at teste og håbe det holder, men det ville være interessant at få tips fra nogen der har pudset trappe før. Det er jo lidt anderledes end at pudse facade, da det skal holde til at gå på...
Tænkte beskrive, hvordan det udvikler sig, og tanken er at gøre et forsøg med fiberforstærket puds og håbe, det holder. I mangel af bedre forslag ligesom...
Som billedet nedenfor viser, har vi nu ved hjælp af en underbetalt børnearbejder renset trappen fra klinker. Det gik hurtigt, trods børn. Det, der er sværere, er at der under disse klinker er to lag med ret tyk fix, som sidder varierende meget fast. Tilsyneladende har tidligere ejere også fjernet et lag klinker og lagt ny fix på gammel fix, med begrænset succes. Tanken er at rense alt, der ikke sidder rigtig hårdt, det bliver ugørligt at banke alt væk.
Arbejdet med trappen har fortsat i løbet af sommeren, og vi nærmer os vist en form for resultat, dog lidt usikkert hvordan det bliver lige nu.
Her ses i hvert fald lidt af det, der er banket løs, og to vaterpas, der viser, at det faktisk hælder ud fra huset som det burde. Denne hældning var effektivt bygget væk ved hjælp af fix og klinker...
Lægterne var 15 mm tykke, hvilket viste sig at være tykt simpelthen. Men så holder det vel godt, kan man tænke... Det må blive tyndere på trappetrinene.
Så langt alt godt. Ingen problemer med at pudse en stor overflade, men det er virkelig svært at lave kanterne og trappetrin så de bliver gode.
Sådan så det ud efter første dags pudsning. Helt ok struktur og tykkelse og sådan, men meget ujævn farve pga. forskellig mængde vand i mørtlen antager jeg, eller forskellig bearbejdning.
Jeg begyndte at arbejde lidt på fri hånd med kun murskeen, men det blev sådan lidt... Mørtelen nåede at tørre en smule for meget, så det blev smuldrende, og samtidig var det svært at få det lige og flot.
Så vi skiftede til at reparere lidt huller i stedet. Sønnen på 4 år gør et fantastisk arbejde. Man håber jo, at han bliver inspireret, så han bliver en håndværker (og ikke en revisor eller noget...), så man kan få lidt nytte af ham fremover.
I dag kom så min far og hjalp til lidt mere, og så blev der lidt mere orden.
Reglar spændtes op, og store tvinger blev brugt i massevis. Han havde fundet tips om, hvordan man pudser trapper på "internet".
Dette "internet" viste sig at have ret så meget, for nu gik det bedre. Vi kørte også med betydeligt løsere mørtel for at få det til at hæfte bedre og få længere tid, før det bliver smuldrende og generelt sværere at arbejde med.
Trappetrinene så nu mere ud, som jeg vil have, de skal se ud, i det mindste til formen. Brædderne hjælper med at få det nogenlunde lige, men så er det alligevel op til ske og rivebræt for at få finishen til at fungere. Og selve hjørnet på trappetrinet (trappennæsen?) er ret svær at få til at blive passende afrundet med løs mørtel.
Tre trappetrin nåede vi i det mindste, bliver spændende at se, hvordan disse ser ud i morgen, når mørtlen er hærdet.
Hvordan gik det så? Fik du lavet noget på siderne? Hvad brugte du til mørtel?
//AA
Jeg skal lige lægge nogle billeder op og afslutte rapporten - har haft lidt travlt, da jeg er nået at flytte siden sidst, men har billeder af resten af arbejdet i hvert fald. Jeg kan allerede nu sige, at selve siderne på trappen pudsede vi ikke, men jeg malede med en sort silikatmaling for at få det pænt.