3,744 læst ·
17 svar
4k læst
17 svar
Reklamere 7 år gammel terrasse som allerede rådner?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,206 indlæg
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 604 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,604 indlæg
Ja altså jeg synes ikke, man kan klandre TS. Bare fordi man har et hus, er man ikke professionel. Kan eller vil man ikke, så køber man tjenester, som koster en del for, at nogen andre skal gøre det rigtigt. Man forventer nok ikke at betale for fejl, og det er svært at vide, hvis man ikke selv har interessen og/eller er velinformeret.
Dog er jeg skeptisk over for at lytte til en tømrer om, hvordan man skal male overhovedet. Plastfarve fungerer godt udendørs, når man maler den ene side af en bræt og lader den anden side lufte ud eventuel fugt. At male noget helt ind med plastfarve er som at bede om råd, specielt på en konstruktion som et hegn, der ofte har hjørner og flade overflader, hvor vand bliver stående.
Dog er jeg skeptisk over for at lytte til en tømrer om, hvordan man skal male overhovedet. Plastfarve fungerer godt udendørs, når man maler den ene side af en bræt og lader den anden side lufte ud eventuel fugt. At male noget helt ind med plastfarve er som at bede om råd, specielt på en konstruktion som et hegn, der ofte har hjørner og flade overflader, hvor vand bliver stående.
Jeg kan synes, at hvis man hyrer en snedker til at bygge et altanrækværk, bør man kunne forudsætte, at denne ved lidt mere end hvordan man saver til og fastgør delene. Snedkeren bør bestemt have styr på risiciene - og foranstaltningerne for at reducere risiciene - ved at bruge ubehandlet træ udendørs.
At snedkeren desuden svarer på spørgsmålet med et "der er ikke tid" er efter min mening bemærkelsesværdigt.
En måske ikke helt uvæsentlig aspekt i ansvarsfrågan kan jeg synes er, hvordan processen frem til beslutningen om at bruge ubehandlet træ så ud. Har snedkeren sagt noget i stil med "ah, det er intet problem!" eller har TS bestemt ønsket ubehandlet trods snedkerens advarsler om, at det vil rådne? Men selv hvis det sidste alternativ er tilfældet, og snedkeren til sidst har givet efter, burde denne have oplyst TS om vigtigheden af at beskytte træet så godt det går.
At snedkeren desuden svarer på spørgsmålet med et "der er ikke tid" er efter min mening bemærkelsesværdigt.
En måske ikke helt uvæsentlig aspekt i ansvarsfrågan kan jeg synes er, hvordan processen frem til beslutningen om at bruge ubehandlet træ så ud. Har snedkeren sagt noget i stil med "ah, det er intet problem!" eller har TS bestemt ønsket ubehandlet trods snedkerens advarsler om, at det vil rådne? Men selv hvis det sidste alternativ er tilfældet, og snedkeren til sidst har givet efter, burde denne have oplyst TS om vigtigheden af at beskytte træet så godt det går.
Klik her for at svare