Hej forumet!

Er det okay at rejse et prefab-hus en dag når det regner? Hvor slemt er det hvis vægge og andet bliver regnet på og våde inden taget er på plads?

Vores bygherre siger at det er okay, og jeg antager at han ved hvad han taler om. Men det ville være sjovt at høre andres meninger!

Bliver de våde, er det i det mindste en katastrofe, hvis væggene er isolerede.

Afhænger af hvilken type prefab det er. Er væggene isolerede? Plader på disse vægge? Betonplade eller torpargrund?

Det jeg har hørt er, at så længe man tørrer ud, så er der ingen problemer. Så i værste fald må man skifte en del isolering.

Præcis. Isoleringen må ikke ligge i vægge og være våd. Den skal ud af væggene og tørre, hvis den er blevet våd. Vådt træ tørrer, men det kan tage lidt tid. Fugt er som hovedregel ikke godt generelt. Der er en fordel ved at bygge løsvirke i godt vejr, indtil taget er på fx. Det er optimalt. Alternativt prefab i godt vejr. Egentlig burde det være forbudt at rejse prefab i kraftig regn. Ikke en god start, men det behøver ikke blive forkert, hvis man håndterer den opståede situation seriøst.

Mit spørgsmål handler om et prefabhus med isolering i væggene., dog plader inden for isoleringen. Fundamentet er en plade på jord.

Bør man stille krav til sin bygherre om, at monteringen af huset bør vente på godt vejr? Altså at hvis det regner på den planlagte dag, skal monteringen udsættes?

Vores bygherre har sagt, at de monterer alligevel, selvom det styrtregner. Jeg forstår godt, at det er dyrt at aflyse, når man har booket kran, lastbilen er på vej, og hele mandskabet er booket.

Med de forudsætninger, du beskriver, er det ikke okay uden vejrsikring. Den entreprenør, der siger andet, er efter min mening useriøs eller uinformeret. Havde der været plader på begge sider, havde det været bedre, men innegipsen skal jo heller ikke blive våd.

Havde jeg bygget hus, havde jeg stillet krav om det, ja.

Det er altså lockpanel på den ene side og OSB-plade på den anden side af vægelementerne i dette tilfælde.

Vejrbeskyttelse lyder interessant. Jeg antager, at man simpelthen dækker alle udsatte elementer med presenning?

Den som rejser huset har en interesse i bare at fortsætte. Du har en interesse i at få et tørt hus. Hvem skal få sin interesse tilgodeset?

Er nok bare at acceptere situationen og håbe på godt vejr. Tror det er meget svært at finde en husleverandør, der udsætter på grund af dårligt vejr, i hvert fald hvis det er en af de større leverandører I bygger med. Bliver der fugt i væggene, må man sætte en affugter i huset, som skal stå på et stykke tid, før man lukker konstruktionen.

Jeg ved, at flere af de store småhustillverkare tilpasser sig efter vejrudsigten. Så kan det jo selvfølgelig være dårligere vejr end forventet. Men hvis man skal samle huset engang i uge 30-31, kan man jo forsøge at ramme et tidspunkt med godt vejr. Det koster selvfølgelig mere, og det er kunden, der i sidste ende betaler, men det er ikke nok at sætte en affugter ind og tro, at det løser alle problemer. For at en affugter skal hjælpe, skal huset jo desuden være helt tæt, hvilket det ikke er, før plastfolien er på. Dermed kan man heller ikke tørre ud indad. At sætte en affugter ind i et utæt hus om sommeren er helt meningsløst, der er jo måske 80% RF i luften, hvilket svarer til op mod 15-20g/m3 fugt.

andersjm sagde:
Vores byggemand har sagt at de rejser alligevel, selvom det øsregner.
Det der synes jeg lyder rigtig useriøst at have den indstilling. Visst at man ikke kan garantere en regnfri dag, men lidt fleksibilitet må de have regnet med.
Er det virkelig husleverandøren der siger det (i så fald undrer man sig jo over hvilken), eller er det byggefirmaet? Hvis det er det sidste, ville jeg kontakte husleverandøren straks.

Folk brokker sig over lister og skidt når det gælder deres nye huse, hvilket man kan diskutere, men visse ting må bare gå rigtigt til, til det hører ting som kan give fugtproblemer.

Det lyder jo godt, hvis leverandøren tjekker vejrudsigten, men som sagt, det er jo ingen garanti for, at det er tørt.
Det er jo ikke så let for leverandøren heller, ofte pakkes alt dagen før og begynder at blive kørt om eftermiddagen.
Hvis det så regner (ikke århundredets store regn selvfølgelig) om morgenen, når de skal begynde, har de ikke så meget at vælge mellem. Selvfølgelig kan man vente, indtil det værste er overstået, men at vente, indtil det er helt tørt, har jeg svært ved at se, at husleverandøren tillader, at lastbilen bare står og tikker penge en dag. Sandsynligvis skal den køre et nyt hus allerede næste dag, da det plejer at være mere eller mindre fuldt booket 4-5 måneder frem.

Tror ikke engang, at det er muligt at tilpasse rejsning efter vejret. Hvordan skulle den logistik se ud huspakken lastes på lastbil mobilkran er bestilt og holdet som udfører monteringen er på plads hvem skulle betale for det. Huset bestilles jo flere måneder før og har en færdiggørelsesdato med bodsklausul, hvordan skulle det så løses. Første hus i januar måske men frem i september så ville det sandsynligvis være en forsinkelse til året efter og så kører det videre. Nej, rigtige husleverandører leverer vægblokke med isolering og diff. plasten fungerer som beskyttelse, inderste og sidste isolering monteres på stedet efter el-installationen er færdig, træet vil kun blive overfladevådt og tørrer hurtigt ved hjælp af affugter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.