Er der ikke en måde at regne ud, om f.eks. en 185 cm fryser kan rejses i et rum med en bestemt loftshøjde, f.eks. 190 cm, når man tænker på, at man skal vippe fryseren og dermed får en større totalhøjde.

Jeg mener at have set det et sted, men kan ikke helt huske det.

(Spørgsmålet passer måske ikke helt 100%, men jeg tror måske, der er flere "beregningseksperter" her end i Hvidevarer-tråden...)

Beregn hypotenusen ved hjælp af kateterne: dybde og højde på fryseren danner en trekant.
Dybde bliver den modstående katet og højde bliver den tilstødende.

Eksempel: I en retvinklet trekant er de to kateter 3 cm og 4 cm lange. Beregn hypotenusens længde.
Løsning: Med a=3 og b=4 får vi ved hjælp af Pythagoras' sætning:

a^2+b^2=c^2
3^2+4^2=c^2
25=c^2
c=5

Senest redigeret:
  • Synes
Traknagg
  • Laddar…
Du leder nok efter Pythagoras' sætning. Hvis vi antager, at dybden er det mindste mål på din fryser (afhænger jo af fryseren) og dybden er 55 cm, så vil fryseren kræve kvadratroden af (185 i kvadrat plus 55 i kvadrat), hvilket burde blive 193 cm.

• Synes
Hadlun
  • Laddar…
Pythagoras' sætning siger, at lofthøjden skal være 194,5 cm, hvis højden på fryseren er 185 og dybden er 60 cm.

Talte for langsomt ... :)

Hm, med en 2'er i matematik (sandsynligvis på god opførsel, ikke kunnen) så følger jeg ikke med :)
Hvordan opstiller jeg tallene foran mig, for at beregne dette lettere?
185 x 185 + 55 x 55 ???

(Har 190cm i lofthøjde i kælderen forresten, så det må jeg rette mig efter ved valg af fryser)

ja præcis, kvadratroden af 185 x 185 + 55 x 55

Hvis du vil regne baglæns, kan du med 190cm i loftshøjde opstille en 55 cm dyb fryser, der er 181 cm høj. (kvadratroden af 190x190 - 55x55)

Kanon - så er jeg safe, tak eksperter :)

Eller så måler man bare det som skal rejses. diagonalt altså.

Totem sagde:
Eller så måler man bare det som skal rejses. diagonalt altså.
Men da er det så dags, hvis man måler sig frem til, at det ikke går.

• Synes
Ulrika Lembke
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.