Hej.
Jeg har en tidligere tråd her om gulvvarme, hvor jeg lærte meget, men nu vil jeg lære mere.

Vi har 8 slanger gulvvarme fra en gulvvarmefordeler. Denne forsynes fra en jordvarmepumpe.

Gulvvarmefordeleren er fast, dvs ingen regulering af indetemperatur sker der. Jordvarmepumpen har en termostat inde og en ude og regulerer husets temperatur efter bedste evne.

Leverandøren af gulvvarme inklusive gulvvarmefordeleren sælger udstyr, der kan tilsluttes, som gør det muligt at regulere hver slange for sig.
Dette udstyr består, hvis jeg har forstået det rigtigt, af en Gateway (til hvilken en app kan tilslutte), en Grundenhed og pr. rum termostat og Aktuator for flowet i slangen. Funktionelt taler Gateway med Grundenhed, der styrer Aktuator.

Håber jeg har forstået det rigtigt?

Prisen for dette er ... godt tiltaget... hvilket får mig til at overveje andre løsninger, hvilket fører til spørgsmålet, følger disse enheder en form for standard?

Aktuatoren ser ud til at være en form for motor, der skal dreje en aksel. Denne akselkobling, er den standard?
Termostater, zigbee? Gateway formoder jeg kommunikerer over wifi, men hvordan taler den med Grundenheden.

Jeg er nysgerrig på, om det ville være muligt at bygge et reguleringssystem rundt Home Assistant og standarddele, der kan købes på internettet.

Ordet er frit.
 
Termostater bør/"skal" kun stramme flowet, når rummet får ekstra varmetilførsel via f.eks. solindstråling, madlavning. Samt "midlertidigt" stramme flowet til et enkelt rum, man vil have lavere temperatur i.

En varmepumpe vil have så jævnt flow som muligt.

For bedste driftøkonomi er der tre hovedtrin, der bør gøres.
Trin1, indjustering af forindstillingen på hver radiator/gulvvarmeshunt/gulvvarmeslynge, så det bliver "rigtigt" flow/trykfald/diftemperatur over hver enhed.
Trin2, indjustering af reguleringscentralen vedrørende varmekurven (kurvehældningen og parallelforskydningen), helst med indegiver (som du har), det svære er at finde det "rette"/bedste sted til indegiveren.
Trin3, eventuel montering samt indjustering af termostater/aktuatorer.

Gulvvarmefordelerne plejer at have en tapp lignende radiatorventiler.
Ja, det går at anvende sig af HA, etc.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström sagde:
Hej.
Jeg har en tidligere tråd her om gulvvarme hvor jeg lærte meget men nu vil jeg lære mere.

Vi har 8 slanger gulvvarme fra en gulvvarmefordeler. Denne leveres fra en jordvarmepumpe.

Gulvvarmefordeleren er fast, dvs ingen regulering af indetemperatur sker der. Jordvarmepumpen har en termostat inde og en ude og regulerer husets temperatur efter bedste evne.

Leverandøren af gulvvarme inklusive gulvvarmefordeleren sælger udstyr der kan tilsluttes som gør det muligt at regulere hver slange for sig.
Dette udstyr består, hvis jeg har forstået rigtigt, af en Gateway (til hvilken en app kan tilsluttes), en Baseenhed og per rum termostat og Steldon for flowet i slangen. Funktionelt kommunikerer Gateway med Baseenhed som styrer Steldon.

Håber jeg har forstået rigtigt?

Prisen for dette er .... vel tiltaget.... hvilket får mig til at overveje andre løsninger hvilket fører til spørgsmålet, følger disse enheder nogen type af standard?

Stelldonet ser ud til at være en type af motor der skal dreje på en aksel. Denne akselkobling, er den standard?
Termostater, zigbee? Gateway antager jeg kommunikerer over wifi, men hvordan taler den med Baseenheden.

Jeg er nysgerrig på om det ville kunne lade sig gøre at bygge et reguleringssystem rundt Home Assistant og standarddele at handle på internettet.

Ordet er frit.
Fungerer det nu med varmen, så skidt i det med en masse elektroniske dele, koster skjorten og går i stykker.
Du får ikke pengene hjem som det koster på mange år og en risiko med fejlkilder tilkommer.
Bare læs på BH om alle der har problemer med GV.
 
  • Synes
Thomas59
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.