Er i startfasen med at bygge en brændeovn og skorsten. Skorstenen bliver et rustfrit rør og ovnen en slags cortenkonstruktion. Hvad er reglerne? Hvis huset havde en myretue (ja faktisk, fuld af skovmyrer!) som er revet, skal man stadig anmelde dette til bygningsudvalget. Er 60 mm isolering ved taggennemføringen tilstrækkelig? Nogle har anbefalet 80 mm. Inspektion af skorstensfejermester lyder dyrt. Og må man feje selv? Findes der en værdi for, hvor meget varme man får ud af et skorstensrør per meter? Er det f.eks. en fordel at trække skorstenen skråt for at få længere rør?
Gud med spørgsmål, jeg bliver helt udbrændt
Gud med spørgsmål, jeg bliver helt udbrændt
Følgende kan man læse på Boverket i spørgsmålet, hvornår det kræves en byggemelding:
"...installation eller væsentlig ændring af elevatorer, ildsteder, røgkanaler eller indretninger til ventilation i bygninger."
"...installation eller væsentlig ændring af elevatorer, ildsteder, røgkanaler eller indretninger til ventilation i bygninger."
Tag en skorstensfejermester. Har man ikke råd til en tusindkroneseddel for dette, skal man nok glemme at installere en ovn. Kåken brænder måske ned, eftersom nærighed som bekendt bedrager visdommen...
Hvad jeg husker, så kræves der byggetilladelse for at installere en brændeovn, og den koster vel typisk 1500:-
Derefter er det nok en god idé at trykteste kanalen, dette er dog ikke et krav, men det er rart at vide, at den er i orden, dette koster vel lidt over 1000-lappen.
Da jeg spurgte om det samme, sagde skorstensfejeren, selvfølgelig må du rense selv, men jeg kommer en gang om året alligevel
Derefter er det nok en god idé at trykteste kanalen, dette er dog ikke et krav, men det er rart at vide, at den er i orden, dette koster vel lidt over 1000-lappen.
Da jeg spurgte om det samme, sagde skorstensfejeren, selvfølgelig må du rense selv, men jeg kommer en gang om året alligevel
Isoleret med 80mm stenuld(beggad) på en halvmeters sektion af 150x2 rf rør. Brændte på med en tiokilowatts gasbrænder i ti minutter i pipen(så blev det for varmt i værkstedet).
Temp indeni røret: 720 grader - udenpå midtsektionen hvor flangen for ydertaket var fæstet: 45 grader. Bør jo næsten klare en skorstensbrand...
Stenuld er gode sager!
//jj
Temp indeni røret: 720 grader - udenpå midtsektionen hvor flangen for ydertaket var fæstet: 45 grader. Bør jo næsten klare en skorstensbrand...
Stenuld er gode sager!
//jj
Medlem
· västra götaland
· 3 indlæg
Du har ikke fundet ud af, hvad det gælder for mål fra selve kaminen til nærmeste brændbare materiale? dvs. hvor langt ud skal man lægge klinker?
Klik her for at svare