Jeg har brug for at opsætte en væg, som jeg skal montere køkkenet på. Det er et rækkehus, og på den anden side af væggen bor naboen.

Kan man opsætte og fastgøre den på den gamle eksisterende indervæg, hvor køkkenet sad fra starten? Jeg havde tænkt mig at fastgøre reglarne med vinkeljern i den gamle væg.

Skal man i så fald isolere, eller er det nok at opsætte regler og sætte gips?

Årsagen er, at det bliver lidt lettere at trække om el, jeg behøver ikke at hugge op i væggen for at trække nye rør osv. Plus at så ved jeg, at skruerne sidder godt fast i reglarne.

Ser ingen anledning til at isolere den væg, ikke ud fra varmesynspunkt i hvert fald da begge sider af væggen er varme.
Derimod kan du isolere mod lyd hvis det er et problem.

Sæt ikke bare gips, først en osb og så enkelgips, så får du en mere stabil væg og slipper for at lede efter reglar, hvis du skal sætte noget direkte på væggen.

NetNut sagde:
Sæt ikke bare gips, først en osb og så enkelgips, så får du en mere stabil væg og slipper for at lede efter reglar, hvis du skal sætte noget direkte på væggen.
Det der med også at sætte en osb-plade lyder som en god idé. Problemet er bare, at jeg har en døråbning at tage hensyn til, risikoen er, at bordpladen kommer til at ramme dørrammen.

Jeg skal tjekke, når jeg har revet det eksisterende køkken ned, hvor meget både, reglar, osb-plade og gips vil bygge ud fra væggen.

Ellers må jeg lave ekstra reglar der, hvor jeg ved, at jeg skal have andre ting, fx væghylde eller lignende.

Det er nok at sætte 28x70 på den eksisterende væg for at trække el i.
Og hvor du skal have boksen, sætter du en hulsav i den gamle væg, så du får lidt plads bagud.
Så den nye boks stikker lidt ind i den gamle væg.

Så sparer du lidt plads fremad. Men samtidig forstår jeg ikke rigtig pointen med det hele.
Kan du ikke/må du ikke fjerne pladerne, der sidder på den eksisterende væg?
Hvis du ikke vil ødelægge noget, kan du finde skruerne i gipspladen med en magnet.

Kan vel tilføje, at jeg har kortlat med 28x70 til køkkenskabe, og udenpå det osb + gips.
Det skal ifølge udsagn være nok med plyfa/osb på væggen til køkkenskabe, men man er som man er, og 28x70 er enkelt at arbejde med.

Det er tilstrækkeligt at regel med fx gelspanel på 28mm. Det er nok til at få plads til elrørene.

Tænk på, at hvis du har en væg mod rækkehusejeren, så er den sandsynligvis en brandvæg. Så må du ikke trække nogen el i den eksisterende væg. Du må overhovedet ikke lave huller i gipspladen (hvis den regnes som brandvæg).

Nja, det afhænger vel af, hvordan væggen er opført.
Nogle gange i rækkehuse er der to separate vægge med mellemrum.
Og så er det isoleringstykkelsen, der afgør det.

Men jeg må sige, at jeg er lidt usikker på det.
Jeg er ikke helt sikker på, at man slet ikke må gøre noget med væggen. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.