Hej,
Jeg har tænkt mig at lægge gulv på mit loft, som i dag er helt uindrettet - kun ramme og isolering i dag (rækkehus).
Fik dog at vide i dag, at man måske ikke bør/gør det på grund af risikoen for fugtskader.
Hvor kan jeg finde ud af, om jeg kan lægge gulv og hvilke krav/regler der følger med det?

Tak!

A _ametist_ sagde:
Hej,
Jeg har tænkt mig at lægge gulv på min loft som i dag er helt uindrettet - kun ramme og isolering i dag (rækkehus).
Hørte dog i dag, at man måske ikke bør/må det på grund af risiko for fugtskader.
Hvor kan jeg finde ud af, om jeg kan lægge gulv, og hvilke krav/regler der følger med det?

Tak!
Fugtskader bare på grund af gulv på loftet har jeg svært ved at tro. Måske hvis huset er meget gammelt og stoler på mere eller mindre fri bevægelse af luft og fugt indefra huset (dvs. meget dårligt isoleret)?

Så kan det dog stadig være sådan, at det er et fugtigt miljø på loftet, så eventuelle ting, som du lægger på gulvet, kan blive beskadiget.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Fugtskader bare pga gulv på loft har jeg svært ved at tro. Muligvis hvis huset er meget gammelt og er afhængigt af mere eller mindre fri bevægelse af luft og fugt indefra huset (dvs meget dårligt isoleret)?

Så kan det dog være, at det er et fugtigt miljø på loftet, så eventuelle ting, som du lægger på gulvet, kan blive skadet.
Hej,
Det er et rækkehus, som er ca. 14 år gammelt, dvs ikke gammelt.
Der findes lignende rækkehuse bygget et stykke herfra af JM, hvor JM udtrykkeligt har sagt til køberne, at de ikke må indrette loftet.
Så jeg må undersøge, om det gælder også vores huse.
Ved nogen, hvor jeg kan finde ud af dette?

Mvh

A _ametist_ sagde:
Hej,
Det är et rækkehus som er ca. 14 år gammelt, dvs ikke gammelt.
Der findes lignende rækkehuse bygget et stykke herfra af JM, hvor JM udtrykkeligt har sagt til køberne, at de ikke skal indrette loftet.
Så jeg må undersøge, om det gælder også for vores huse.
Ved nogen hvor jeg kan finde ud af dette?

Mvh
Vores huse er bygget af PEAB - og derfra får vi ingen info…

A _ametist_ sagde:
...
Der findes lignende rækkehuse bygget et stykke herfra af JM, hvor JM udtrykkeligt har sagt til køberne, at de ikke skal indrette loftet.
Sagde de ikke hvorfor?

Det kan jo være alt fra, at spærkonstruktionerne ikke kan tage en belastning på hanebjælkerne, til at en lem, der åbnes ofte, kan lukke fugt ind osv. - ting, der gør, at de ikke kan garantere funktionen, selvom det egentlig ikke er farligt som sådan.

At loftet skulle blive ramt af fugt, fordi man lægger et gulv, eller måske endda et halvgulv, har jeg meget svært ved at tro: Så længe man ikke påvirker isoleringen og luftspalter osv. selvfølgelig.

Men kontakt JM, hvis det er deres anbefaling, og sørg for at få en forklaring også, hvis de ikke anbefaler det.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Sagde de ikke hvorfor?

Det kan jo være alt fra at tagspær ikke kan tage en belastning på hanebjælkerne, til at en luge, der åbnes ofte, kan slippe fugt ind osv. - ting, der gør, at de ikke kan garantere funktionen, selvom det egentlig ikke er farligt som sådan.

At loftet ville lide af fugt, fordi man lægger et gulv, eller måske endda et halvgulv, har jeg meget svært ved at tro: Så længe man ikke påvirker isoleringen og luftspalter osv. selvfølgelig.

Men kontakt JM, hvis det er deres anbefaling, og sørg for at få en forklaring også, hvis de ikke anbefaler det.
Tænkte at der fandtes bygningsnormer, der kunne hjælpe her, så jeg undrer mig over, hvor jeg kan finde den info.
JM har måske helt forkert? Eller også har de en pointe...
Vil jo ikke bygge noget, der forårsager skade på huset, og ingen forsikring gælder, fordi jeg har fraveget bygningsnormer...
Men jeg ville meget gerne udnytte pladsen på loftet, hvis det er muligt.

A _ametist_ sagde:
Tænkte at der fandtes bygningsregler, der kunne hjælpe her, så jeg spekulerer på, hvor jeg kan finde den info.
JM har måske helt forkert? Eller har de en pointe...
Vil jo ikke bygge noget, der forårsager skade på huset, og ingen forsikring dækker, fordi jeg har ignoreret bygningsregler...
Men ville meget gerne udnytte pladsen på loftet, hvis det er muligt.
Der findes ingen bygningsregler, der siger, at man ikke må have gulv på loftet i sig selv. I BBR er der regler om båndspredning og rumhøjde og hvad der gælder for loft som boligareal osv. - men det er helt andre ting.

Der kan dog være visse konstruktioner, der gør det mere eller mindre passende, f.eks. udformning af spær, så det afhænger af, hvordan JM har bygget det.

At det skulle "forårsage" fugt på loftet har jeg dog utrolig svært ved at tro - påvirker man ikke isoleringen eller ventilationen på loftet i øvrigt, så skal det ikke spille nogen som helst rolle.

Ossian K Olsson
A _ametist_ sagde:
Tænkte at der fandtes bygningsregler som kunne hjælpe her, så jeg undrer mig over, hvor jeg kan finde den info.
JM måske har helt forkert? Eller så har de en pointe…
Vil jo ikke bygge noget, der forårsager skade på huset, og ingen forsikring gælder, fordi jeg har afveget fra bygningsreglerne….
Men ville meget gerne bruge pladsen på loftet, hvis det er muligt.
Hvad er det, du forestiller dig, at du skal bruge loftet til? Skal du indrette det eller er det til opbevaring?

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Der findes ingen bygningsreglementer, der siger, at man ikke må have gulv på loftet i sig selv. I BBR er der regler om brandsikring og rumhøjde og hvad der gælder for loft som boligareal osv - men det er helt andre ting.

Der kan dog være visse konstruktioner, der gør det mere eller mindre passende, fx udformning af spær, så det afhænger af, hvordan JM har bygget det.

At det skulle "forårsage" fugt på loftet har jeg dog utroligt svært ved at tro - påvirker man ikke isoleringen eller ventilationen på loftet i øvrigt, så skal det ikke spille nogen som helst rolle
At benytte en del af loftsrummet til fx gamingplads eller gæsteværelse er noget, jeg overvejer, så det er næste spørgsmål, hvad der gælder der. Jeg har forstået, at der skal være en vis lofthøjde fx.
Hvor finder jeg dette regelværk?
Men i første omgang kun til opbevaring.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson sagde:
Hvad er det, du har tænkt dig, at du skal bruge vinden til? Skal du indrette den, eller er det til opbevaring?
I første omgang kun til opbevaring.
Men tankerne er der, hvis muligt, at indrette en del som gamingplads til min søn eller gæsteværelse.

BirgitS
Skal nogen opholde sig der i længere tid, især sove, skal man tænke på brandsikkerheden. Det skal være muligt at komme ud, hvis der opstår brand, selvom trappen er fyldt med røg. Tidligere krævede det i hvert fald byggetilladelse for at lave et opbevaringsloft om til beboelsesareal.

En byggekonstruktør kan undersøge, hvilken belastning loftet tåler.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Skal nogen opholde sig der i længere tid, især sove, skal man tænke på brandsikkerheden. Det skal være muligt at komme ud, hvis det brænder, selvom trappen er røgfyldt. I hvert fald tidligere krævede det byggetilladelse for at lave et opbevaringsloft om til beboelsesareal.

En bygningskonstruktør kan undersøge, hvilken last loftet kan tåle.
Ok!
Der er en lem i taget, så der er allerede en flugtvej.
Lasten som loftet kan tåle, skal jeg undersøge. Burde det ikke fremgå af nogle byggetegninger (rækkehuset er jo relativt nyt, vores er 14 år gamle, så dokumenterne bør stadig findes?)?
Forstod at der også findes krav som f.eks. lofthøjde, eller?
Burde jo være en person, jeg kan tale med for at få svar på dette hos en eller anden byggesagsafdeling eller sådan noget. Hvor kan jeg finde denne person?

BirgitS
Finder man taglugen, hvis der ikke er nogen strøm?
Er det let at komme ud gennem den?

Det er nok ret almindeligt, at byggesagsafdelingerne har åben modtagelse nogle gange, eller at det er muligt at booke tid med en sagsbehandler.

A _ametist_ sagde:
Ok!
Der er en lem i taget, så der er allerede en udrymningsvej.
Belastningen som loftet kan tåle, skal jeg tjekke op på. Burde det ikke stå i nogle byggetegninger (rækkehuset er jo relativt nyt, vores 14 år, så tegningerne burde jo stadig være tilgængelige)?
Forstod at der også er krav til f.eks. loftshøjde, eller?
Der burde jo findes en person, jeg kan tale med for at få svar på dette hos nogen byggeafdeling eller lignende. Hvor kan jeg finde denne person?
Lem i taget med stige eller trappe er én ting - men så skal der også være en sikker vej ned fra taget.

Til konstruktionen anvender man med fordel en konstruktør, der kan komme og kikke på konstruktionen (og se tegningerne) og så lave et forslag. Minimumshøjden på et boligareal er 1,9 m, hvis I har lavere, skal I hæve taget. Byggetilladelse vil sandsynligvis kræves for disse foranstaltninger.

Jeg isolerede mit rækkehusloft for nogle år siden, men med målet om IKKE at gøre det til boligareal og diskuterede med kommunens byggetilladelsesafdeling i et par måneder om, hvordan jeg kunne gå til værks for at undgå at omklassificere rummet og undgå byggetilladelse osv., jeg ville bare isolere for at få bedre opbevaring.

Til sidst gik det: dels er rummet < 1,9 m i højde. Det er ikke indrettet til beboelse, og der er ingen vinduer, men der er en permanent loftstrappe, den er bag en brandsikker dør (som kræves, hvis det er over 2 etager). I mit tilfælde krævede det heller ikke nogen indgreb i den bærende konstruktion, og loftet var allerede beregnet til opbevaring, så ingen ændret anvendelse.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Afhængigt af det tiltænkte anvendelsesområde er et uisoleret koldloft ret dårligt til opbevaring - alt deroppe udsættes for skiftende høje og lave temperaturer og skiftende luftfugtighed, hvilket faktisk nedbryder alt organisk ret hurtigt - lakerede møbler fx har tendens til at lakken begynder at sprække, plastik og tekstilmaterialer nedbrydes og alt bliver ofte beskidt og støvet - hvis det er bygget rigtigt med god ventilation, da støv føres ind med den nye luft via blæsten. Derudover bør man ikke proppe en masse sager og ting op, som kan hindre/påvirke negativt netop den vigtige selvtræksventilation. Hvis man ikke har haft fugtproblemer før, kan man få det da.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.