Eftersom bilen aldrig står i garagen overvejer vi at bygge det om til at have et Swimspa i det i stedet. Swimspaet har en glat bundplade og jævn vægtfordeling. Vægten bliver omkring 7,5 ton på et areal af 8 kvadratmeter. Poolen kan stå direkte på reglarne, og så lægger vi en slags komposit trallegulv eller finder en løsning med klinker eller lignende. Jeg overvejer at sætte en "alt i én" aggregat til ventilation med varmegenvinding samt have en solid luftaffugter til at køre efter bad. Opvarmningen af rummet bliver formentlig en luftvarmepumpe, da vi tænker at holde samme temperatur i luften som i vandet (27 - 28 grader). Vi opvarmer resten af huset med fjernvarme, og der er vandbåren varme trukket ud til garagen.
Grunden til at vi kom til at tænke på at regne op er, at garagebundpladen sandsynligvis er lagt med fald til gulvafløb, så smeltevandet kan løbe væk. Garagen er tilbygget og sidder sammen med husets ydervæg, som er beton og facadetegl.
Nogle spørgsmål:
1) Hvilke dimensioner skal jeg have på reglarne for at klare en sådan belastning?
2) Hvordan tilpasser jeg reglarne for eventuelt fald? Lægge reglarne op med kiler?
3) Skal reglarne lægges helt flydende i garagen?
4) Almindelige træreglar, trykimprægnerede, xxx?
5) Kan man/bør man isolere i reglarne, fx med celleplast eller lignende? Garagen er bygget i 1961 og har sandsynligvis ingen isolering overhovedet.
Vi har tænkt at efterisolere garagen i forbindelse med at vi skifter panel. Når badet står på plads, har vi tænkt at erstatte foldedørene med en almindelig dør og bygge åbningen til. Vi har også tænkt at udskifte pladetaget med et med betonpander, der harmonerer med resten af huset. Samtidig sætter vi et eller to ovenlysvinduer ind.
Hvad siger I andre? Skør idé? Taknemlig for alle tips!
Grunden til at vi kom til at tænke på at regne op er, at garagebundpladen sandsynligvis er lagt med fald til gulvafløb, så smeltevandet kan løbe væk. Garagen er tilbygget og sidder sammen med husets ydervæg, som er beton og facadetegl.
Nogle spørgsmål:
1) Hvilke dimensioner skal jeg have på reglarne for at klare en sådan belastning?
2) Hvordan tilpasser jeg reglarne for eventuelt fald? Lægge reglarne op med kiler?
3) Skal reglarne lægges helt flydende i garagen?
4) Almindelige træreglar, trykimprægnerede, xxx?
5) Kan man/bør man isolere i reglarne, fx med celleplast eller lignende? Garagen er bygget i 1961 og har sandsynligvis ingen isolering overhovedet.
Vi har tænkt at efterisolere garagen i forbindelse med at vi skifter panel. Når badet står på plads, har vi tænkt at erstatte foldedørene med en almindelig dør og bygge åbningen til. Vi har også tænkt at udskifte pladetaget med et med betonpander, der harmonerer med resten af huset. Samtidig sætter vi et eller to ovenlysvinduer ind.
Hvad siger I andre? Skør idé? Taknemlig for alle tips!
Hvis I skal have et spa i garagen, synes jeg, I skal gøre det ordentligt. Hvordan har I tænkt på al den fugt, der kommer fra spabadet?
Eftersom det kommer til at veje over 900 kg per kvm, og et almindeligt træregelgulv er dimensioneret til 20 kg per kvm, er det at foretrække med et betongulv. Dog, hvis I skal have det opvarmet året rundt, vil man isolere også gulvet. Skal I have opvarmet?
Eftersom det kommer til at veje over 900 kg per kvm, og et almindeligt træregelgulv er dimensioneret til 20 kg per kvm, er det at foretrække med et betongulv. Dog, hvis I skal have det opvarmet året rundt, vil man isolere også gulvet. Skal I have opvarmet?
Har du virkelig læst trådstarten? Som jeg skrev, skal vi have ventilationsanlæg med varmegenvinding samt affugter. Temperatur på både vand og luft 27-28 grader.huggan sagde:Hvis I skal have et spa i garagen, synes jeg, I skal gøre det ordentligt. Hvordan har I tænkt på al fugten, der kommer fra spabadet?
Eftersom det kommer blive over 900 kg per kvm og et almindeligt træregelgulv dimensioneres til 20 kg per kvm, så er det at foretrække betonggulv. Dog, hvis I skal have det opvarmet året rundt, vil man isolere også gulvet. Skal I have opvarmet?
Normalt træbjælkelag for rum uden skillevægge er dimensioneret for en belastning på 200 kg/m2, ikke 20. Man kan desuden ikke sammenligne med de normale tabeller, eftersom "plintafstanden" i dette tilfælde bliver meget kort, eftersom reglueringen hviler mod beton.
Selvom du har låg på, vil der hele tiden komme fugt fra spabadet, så kun at køre affugter efter badning bliver ikke optimalt. Ser intet om noget tætningslag, skal dette ikke findes?fredl sagde:Har du virkelig læst trådstarten? Som jeg skrev, skal vi have ventilationsanlæg med varmegenvinding samt affugter. Temperatur på både vand og luft 27-28 grader.
Normalt træbjælkelag for rum uden skillevægge er dimensioneret til en last på 200 kg/m2, ikke 20. Man kan desuden ikke sammenligne med de normale tabeller, da "plintafstand" i dette tilfælde bliver meget kortere, da reglementet hviler mod beton.
Selvfølgelig er det en fejlskrivning med en 0. Eftersom I skal have opvarmet, som jeg missede, synes jeg, at det er både enklere og bliver bedre, hvis du lægger celleplast og derefter flydespartler på denne, men sørg for, at flydespartelmassen ikke hæfter på væggene, men at det bliver en flydende plade.
Jeg har ikke planlagt at sætte nogen tætningslag, det bliver garanteret ikke vådere i garagen af spabadet, end det bliver, når man kører en våd bil eller en bil med sne på ind. Affugteren er fugtstyret, så den vil køre, når det er nødvendigt.huggan sagde:Selvom du har låg på, vil der hele tiden komme fugt fra spabadet, så det er ikke optimalt kun at køre affugteren efter bad. Ser ikke noget om nogen tætningslag, skal dette ikke være der?
Selvfølgelig er det en fejlskrivning med en 0. Da I skal have opvarmet, som jeg missede, synes jeg, at det er både enklere og bedre, hvis du lægger celleplast og derefter flydespartler på denne, men sørg for, at flydespartlet ikke hæfter i væggene, så det bliver en flydende plade.
Interessant idé med celleplast. Mener du, at man lægger celleplasten direkte mod den eksisterende betonplade (som har fald mod gulvafløb)? Er tanken at få celleplasten til at følge hældningen for derefter at flydespartle en plan overflade? I betragtning af, at det er en gammel betonplade (fra 1961), føles det også noget usikkert at sætte noget så tæt. Ret mig, hvis jeg tager fejl, men celleplast, der tåler den belastning (rosastøft skum antager jeg) + flydespartel bliver vel diffusions tæt?
Det eneste, jeg egentlig behøver at opnå, er et jævnt tryk mod den eksisterende plade og at udjævne faldet. Pladen er så tyk, at den nok kan klare 900 kg/m2. Belastningen af en bil på 1,5 tons fordeles jo på fire temmelig små punktbelastningsflader.
I fremtiden er det ikke umuligt, at vi bygger et attefallhus på et passende sted i haven og placerer swimspaen i. Det ligger dog mindst tre år ude i fremtiden, og jeg vil gerne kunne svømme i mellemtiden..
Selv S80 celleplast klarer ca 2400kg/m² i langtidslast, er spabadet rundt eller firkantet?
Du kunne bygge en ramme af fugtbestandigt materiale ca. 10-15 cm højt, som ligger i vater på pladen, derefter flydespartle væk faldet i formen og så fylde op til kanten af formen med celleplast.
Du kunne bygge en ramme af fugtbestandigt materiale ca. 10-15 cm højt, som ligger i vater på pladen, derefter flydespartle væk faldet i formen og så fylde op til kanten af formen med celleplast.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Trädäck runt badtunna, hur skall man gå till väga med regelverk?
Altan & Uteplats -
Hur spikas det sekundära regelverket vid tilläggsisolering?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vad bygga först? Tak eller golv. Bygger till vår friggebod och stommen/regelverk är klart nu. Så: Ska jag lägga takspånt eller underlagsgolv först?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass