Nu har jeg stødt på en underlig variant af sammenhamrede regler i mit hus så mange gange, at jeg må stille et spørgsmål;

På flere af mine bærende vægge sidder der to stykker 45x70 regler, der er sammenhamrede med en lille bræddestump mellem reglerne, der er 28x70.

En slags sandwichkonstruktion af reglerne således.
Opfølgningsspørgsmålet er, hvorfor det er gjort sådan?

Bliver der større styrke da?
Hvorfor ikke bare sømme reglerne direkte sammen?

Se vedhæftede billede!

// Kim

• To sammenføjede reglar med mellemstykke i en vægkonstruktion.
ser ud som at der har været en dør der. Måske passede det ikke med reglingen, men med en 28x70 + 45x70 blev det godt. Der er ikke direkte nogen forskel i bæreevne. Bærende indervægge plejer i kataloghuse at være 45x95 med en indfældet 45x95 i tag under hammerbånd.

Tak for svaret!

Ja, det er helt rigtigt, der har siddet en dør der :) Der skal snart være en ny dør der, men ca. 400 mm længere til venstre på billedet.

Når det gælder om dobbeltreglen skulle være bærende;

Lige over "dobbeltreglen" sidder der en spær, så jeg tænkte, at jeg ville sætte en stempel lidt længere inde i rummet på samme sted som dobbeltreglen, derefter sømme en ekstra bjælke i loftet under den eksisterende. (Som forstærkning, da de nye regler ikke falder lige under spæren)
Derefter sømme nye regler, som passer til den nye placering for døren.

Hvad tænker du om min konstruktion?

// Kim

Facit blev følgende;

Væggen var bærende, følte at fukssvansen blev klemt fast lidt under savningen. Så det blev en stempel og ovenstående konstruktion. Fungerer godt!

B6304S1 sagde:
Facit blev følgende;

Væggen var bærende, følte at fukssvansen klemte fast lidt under savningen.
Kan man gå ud fra, at væggen er bærende, hvis saven klemmer fast? Dette er absolut ikke mit område præcis men jeg er nysgerrig på svaret.

daviden sagde:
Kan man gå ud fra, at væggen er bærende, hvis saven klemmer fast? Dette er absolut ikke mit emne præcis, men jeg er nysgerrig på svaret.
Nej, i gamle huse er det almindeligt, at der opstår lidt spænding, selv i ikke-bærende konstruktioner, når der har været belastning ovenfra i et antal år.

Nogle gange orker man måske ikke at save reglen en gang til, fordi den var 3 mm for lang, den kan jo klemmes på alligevel, (harkel)

Fanden regel, jeg har savet den 2 gange, og den er stadig for kort...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.