Jeg er ved at bygge en enklere bro på bukkestativer til en indsø. Jeg har lidt overvejelser omkring reglarne. Det ser ud til, at det er nemmest at finde NTR/A mærkede "reglar" med målene 95x95mm. Er styrken i dem tilstrækkelig til en konstruktion med 3 meter lange sektioner?
95x95 fungerer udmærket. Har du 3m sektioner, bør du have en mellemsupport også, ellers gynger det.
Skal du tage op broen om vinteren, så er det nok med almindeligt trykimprægneret.
Et tip er ikke at fortøje noget ved broen, men lade bådene have egne pæle ved siden af broen, da forlænger du levetiden betydeligt.
Skal du tage op broen om vinteren, så er det nok med almindeligt trykimprægneret.
Et tip er ikke at fortøje noget ved broen, men lade bådene have egne pæle ved siden af broen, da forlænger du levetiden betydeligt.
Ok, hørte lige tips fra anden side, at AB-mærket er tilstrækkeligt til denne type bro. Og ja, det passer, den skal op om vinteren. (Ligger i fra slutningen af maj til slutningen af september normalt set).
Angående eventuel konstruktion med 95x95 så vil jeg gerne undgå mellemstøtte. Tanken er at lade den ligge på bukke med 3m imellem, men det bliver i så fald svajegt mener du?
Angående eventuel konstruktion med 95x95 så vil jeg gerne undgå mellemstøtte. Tanken er at lade den ligge på bukke med 3m imellem, men det bliver i så fald svajegt mener du?
Det bliver ustabilt. Men mellemstolperne kan være så enkle som muligt, byg en ramme med 2"3 i bunden, stolper skrues i denne og en 2"3 som holder planken op. Stolperne behøver ikke at blive pælet ned i bunden, det er nok at bundreglen hviler mod sandet.
Et andet tip er at skrue alt. Jeg har min bro i saltvand og har brugt DynaPlus skruer med gode resultater. Let at trække ud, når broen skal tages op.
Et andet tip er at skrue alt. Jeg har min bro i saltvand og har brugt DynaPlus skruer med gode resultater. Let at trække ud, når broen skal tages op.
Klik her for at svare