Hej,

Vi skal opsætte en indvendig væg, og jeg kan ikke helt forstå regleafstandene.

Vi skal sætte OSB+gips på den ene side, og den anden skal beklædes med fliser, så der skal passende vådrumsplade op. Skal vi have CC-300 på væggen da? Vi har 1200-gips, så 450 er ikke en mulighed for os.

Hvordan vælger man regleafstand ved døråbninger og andre steder, hvor almindelig CC ikke kan holdes? Hvis man har samme CC som resten af væggen, vil der så "mangle" halv reglbredde plademateriale ind mod døråbningen, hvis samlingen kommer ved døråbningsreglen, hvilket virker praktisk. Ser man på denne beskrivelse, så ser det ud til, at de ønsker, at man samler over døren og derved skærer en masse materiale væk i stedet. Det virker upraktisk, men det er måske sådan, man skal gøre?

Tips modtages med tak.

/Ola
 
En almindelig døråbning er 900x2100. Dørkarme overlapper ca. fire centimeter, så målet er ikke hugget i sten. Skal du have dobbelte plader, skal du dog gå op i dimension på reglerne (som altid skal være af træ) i døråbningen, for at have noget at fastgøre karmeskruen i.
 
Ola78
Som jeg forstår det, skal I kun have en enkelt gipsplade i vådrummet, og så er det c/c 300, der gælder. Her kan du læse om, hvordan du opbygger en vådrumsvæg hos to forskellige producenter af gips, da de har lidt egne pladeprodukter udover gipsen. http://www.gyproc.se/g%C3%B6r+det+sj%C3%A4lv/s%C3%A5+h%C3%A4r+g%C3%B6r+du/v%C3%A5trumsv%C3%A4ggar/tre+bra+v%C3%A5trumsv%C3%A6ggar og her http://byggsystem.knaufdanogips.se/system/partitions/pt_specialwalls/weet_room/index.html

Over døren gør I således, at I måler c/c 300 fra sidste regel før døren og til reglen over døren, så videre med det mål, indtil I kommer til første regel på den anden side af døren. Man behøver ikke sammensætte præcis midt i døren, 100 mm mindst indenfor plejer man at anbefale, læs her f.eks. http://www.norgips.se/montage/vaggar/oppningar-skjutdorrar-horn/index1,204.htm hvor der står at man kan sammensætte midt for med samlingsplade, dog er det bedre, hvis samlingen ligger inde i åbningen, da risikoen for at tapeterne sprækker, mindskes.
 
Tak for hurtige og gode svar. Så bliver det CC300 på hele klabbet, og så føles det også mere fornuftigt at forlænge over døre.

Det her forstår jeg dog ikke helt.

Skal du have dobbelt plader, skal du dog gå op en dimension på reglarne (som altid skal være af træ) i døråbningen, for at have noget at fastgøre karmskruen i.
Vi kommer til at regle 45x95 hele væggen, men hvad skal øges omkring karmen?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.