Jeg finder kun halve svaret, når jeg søger på BH, så det bliver en egen tråd.

Bygger badeværelse. Har lavet en bærende væg med reglar. Da nogle stolper skulle stå på bestemte steder, har jeg kun fået målet 60cc i to "fag". De øvrige ligger omkring 40cc.

Jeg skal sætte gips (selvfølgelig). Hvad jeg har læst mig til, er at enkeltgips skal monteres på reglar 30 cc. Dobbelt gips kan sættes på 60cc. Men det har altid været i forbindelse med, at man taler om fliser på væggen.

Så jeg undrer mig følgende:

Hvis jeg skal male tætningslaget, er det så stadig nødvendigt at bruge reglar 30 cc? Det bliver jo ikke så tungt, mener jeg.

Hvis jeg nu bruger dobbelt gips i stedet, hvordan monterer jeg dem egentlig? Det kan jeg heller ikke rigtig finde ud af. Man bør vel helst have forskudte samlinger?

Jeg havde tænkt mig at sømme råspont under gipsen. Holder på at søge klarhed i, om det ville være ok eller ej ifølge MVK's brancheregler.
 
Hvis du skal have plastmåtte, så betragtes den som vandtæt lag.
 
Som jeg skrev i mit indlæg: jeg skal MALE tætningslaget i henhold til MVK's brancheregler. Altså ingen plastmåtte. Og jeg spørger overhovedet ikke om tætningslag, det har jeg styr på.
 
  • Synes
Kromo
  • Laddar…
Ola78
Fungerer det med dobbeltgips og c/c600, så kan du nok køre på det. Men hvis man kigger lidt på gipstilvirkernes hjemmesider, anbefales vægge med dobbeltgips at have max c/c 450, men det burde du kunne løse ved at måle ud 450 afstand. Så bliver de bærende regler tilbage, men du får en passende afstand, som fungerer til 900 plader. Dog bliver det lidt mere arbejde. Årsagen til at tilvirkerne i deres tegninger om væggens opbygning bruger 450, mistænker jeg er, at 900 plader er meget lettere at håndtere end 1200, disse er ikke sjove at arbejde med, hvis det er trangt, i trapper og lignende.
 
Jeg overvejer at regel op cc 30 og køre med enkelgips som det føles nu. Bliver ikke så farligt ekstra meget arbejde. Tænkte faktisk bare at regel op med 45’ere mellem 95’erne. Det burde vel fungere, hvis det kun er for at fastgøre gipsen i?
 
Ola78
45'ere risikerer at blive lidt ustabile, men det kan nok gå, i og med at du ikke skal have nogen fliser. Jeg ved ikke, hvor følsomt malede vådrumslag er for bevægelser i væggen, tænker mest, så det ikke risikerer at revne. Et andet alternativ er at bruge 45*70 i stedet for at være på den sikre side. Dette med brædder forresten, hvis man læser det, der findes her på forummet, så er i hvert fald OSB godkendt, hvilket rimeligvis også brædder burde være i så fald.

Publiceret 2011-01-21 13:58
OSB i badeværelse?
Kan jeg sætte en OSB plade i badeværelse, hvis jeg sætter en godkendt badeværelsesplade udenpå
Svar:
Hej,

Ja, det går helt fint. I den udgave af BBV, der gjaldt fra sommeren 2007 til for et år siden, var træbaserede plader bag vådrumspladerne forbudt, men med den seneste version blev træbaserede plader igen tilladt bag vådrumspladerne. Husk at montere OSB-pladerne med 3 mm mellemrum (det er derfor, de kun er 1197 mm brede i stedet for 1200 mm).

Hilsener
Jon Hedelin
 
Hvis du vil lægge fliser om 5 år, er det så ikke bedre at tage lidt højde for det?
 
Hvorfor ikke 95 direkte i stedet for 45? Så ved du, at du har en væg, der bare kan flises, hvis maleriet ikke blev som du havde tænkt dig. Indsæt gerne resultatet af den malede væg bagefter, lyder kreativt.
 
Ola: Problemet er, at jeg skal følge MVK's brancheregler, og der ser det ud til, at træbaseret ikke er ok. Men det er lidt vagt formuleret.

Noseone/pbengtsson: Det vil heller ikke være aktuelt med fliser i fremtiden af forskellige grunde. En er, at det er tvivlsomt, om malet tætlag er godkendt som tætlag under fliser. Jeg har en helt egen tråd for hele projektet, hvor du gerne kan følge udviklingen: http://www.byggahus.se/forum/badrum/165162-vart-badrumsprojekt.html

Hvad angår dimensionen på regelværket, så må jeg måske bøje mig. Ved en højde på 2,4 m bliver 45 lidt vakkelvorn. På den anden side skal det jo kortlægges for ophængning af spejl mm. Og på den anden side igen, så er ydervæggene påregnet med 45'ere, som er stabile. Men der er jo mere at fæstne i.

Edit: en tanke angående eksisterende tætlag under fliser. Man kan jo fliselægge på plastmåtte under visse forudsætninger. Hvis nu måtten i sig selv har en levetid på 10-15 år, så føles det ret skidt at fliselægge på en måtte, der har siddet der i nogle år.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.