Hej!

Jeg har haft håndværkere hos mig, som har bygget lidt.

De har bl.a. opstillet en træregel for at støtte en limtræsbjælke.

Reglen er placeret ca. 30 mm fra murstokken, med en 13 mm gips imellem og ca. 17 mm luft.

Er det i orden? Kan jeg sætte en mineritskive mellem træreglen og murstokken?

Ingen varm røgkanal går i skorstenen. Hvis vi skal have én, trækker vi rør på den anden side.

Er dette i orden? Jeg behøver vel ikke klage over arbejdet (det er mere end et år siden, de gjorde det) og bede dem sætte en jernregel i stedet?

Senest redigeret:
Totte_S
Vil du have et helt sikkert svar, bør du bede skorstensfejeren kigge, alternativt det firma, der udfører den obligatoriske brandsikring (plejer at være skorstensfejeren). Siger de, at det er ok, så er det normalt det.
I mine ører lyder det helt rimeligt, du har dels brandadskillende gips, dels luftspalte. Lyder som om det er bedre udført end i mange andre tilfælde.
Andet, der spiller ind, er om det er langt ned eller op på skorstenen og hvad du fyrer med i skorstenen, det er sådanne faktorer, der påvirker røggastemperaturen og følgelig temperaturen på skorstensmuren, men eftersom du siger, at der ikke går nogen varm røgkanal i skorstenen, kan du nok føle dig mere end rolig med hensyn til dette. Se over resten af brandsikringen i huset, når du alligevel er i gang.

Håber på det. Ville være rart at slippe for at flytte regler eller skifte til jern. Gamle reglar kan blive. Og dem der ligger mod murstenene (lavet i 60'erne) Gulv må tilsyneladende også ligge imod. Bliver aldrig klog på alle regler. Der er jo nok at kæmpe med alligevel...

Jeg har indtryk af, at en limtræ kan modstå brand bedre end en stålbjælke? Har jeg hørt forkert? Er der nogen kyndige, der ved noget??

Hej!
Jeg havde præcis det samme "problem" og kontaktede derfor vores skorstensfejer. Ifølge ham var det intet problem, så længe der var luftspalte mellem skorsten og brændbart - og du har jo også gips imellem, så det burde være i orden.
Dog, der findes mange regler om dette, så kontakt skorstensfejeren - som Totte_s foreslår.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.