Jeg har betonplade på jord uden kælder, 1974. På ydersiden under hoveddøren er der en udhulning i betonen til ydertrappen, hvor under trappen er ydervægssylen helt synlig. Vi har nu i hallen revet parketgulvet op samt fjernet de indstøbte regler i betonen (gulvet). Plastfolie manglede delvist, og isolering lå direkte mod betonen. Anticimex konstaterede fugt(kondens)skade i hallgulvet meget lokalt inden for hoveddøren pga. synlig syll og delvis mangel på plast. Vi opdagede efter Anticimex var her, at taget lækker, og det kan vel også være en årsag?!
1. Skal man virkelig have mekanisk ventileret gulv? Resten af huset har samme opregelede konstruktion fra 74, og der er det tørt. Plastfolie mangler også i tilstødende rum mod hallen, og selv der er det tørt (Anticimex har målt). Jeg havde tænkt aldersbestandig plast, regel op gulvet, (intet træ i kontakt med beton, måske stålregler) isolering, lægge gulvgips/spånplade og derefter klinker. Kommentar?
2. Hvilket rengøringsmiddel skal jeg vælge til betonpladen?
3. Hverken indre eller ydre syll er rødskadet eller blød (ej fugtmålt her), er det så nok at tætne syllen fra ydersiden?
4. Mangler i facaden, fx i vandaflederen bag tegl eller mexisten, sagde nogen det kunne skyldes. Hvordan finder man ud af dette? Vi har mexisten.