4,254 læst ·
11 svar
4k læst
11 svar
Regel op 120 m2 på beton- hvordan finde lige træ?
Skal snart rive ud 150 m2 ujævnt gulv lagt på et betondæk (overetage) for at installere en gulvvarmeløsning på 120 m2 af dem. Overfladen på gulvet ligger i dag ca. 165 mm over pladen, og jeg har brug for at sænke det til 12 cm for at komme i den rette højde til de kommende skydedøre og altandøre. Derudover vil jeg sænke loftet 5 cm og vil ikke miste lofthøjde (270 cm).
Hidtil har min reptilhjerne helt været indstillet på at:
Selvudjævne den grove plade med ca. 1 cm afretning. Talte med en gulvfirma, og de ville have 23.000 med håndværkerfradrag for dette, hvilket jeg synes er ret billigt i betragtning af, hvad spartelmasse koster. Ovenpå dette tænkte jeg så at lægge 30 mm celleplast + 50 mm sporet celleplast til gulvvarmeslanger+plader og parket. De sporede plader og pladerne (170 m2) har jeg allerede købt for 15.000 (mindre end halve prisen) fra en bekendt, der rev dem ud af et hus, der skulle flyttes.
Samlet ville undergulvet lande et sted mellem 35.000 og 40.000 kr (flydende + celleplast + plader) FORDEL: et garanteret plant gulv i mange år fremover. ULEMPE: dyrere end kokain.
I dag begyndte jeg at kigge lidt på, hvad det ville koste at lægge gulvet op med træ (45x70) og derefter sømme glespanel ovenpå med slange og plader. Med 70 mm isolering imellem lander jeg på lidt over 11.500 kr... FORDEL: billigt, forholdsvis enkelt. ULEMPE: problemer med gulv der svajer?? Mere arbejde for mig.
Og så er spørgsmålet, hvor finder jeg reglar, der holder dimensionerne? Jeg vil ikke købe 250 m reglar i byggemarkedet, som når jeg har lagt dem, begynder at slå og vride sig, så gulvet ikke kan lægges plant. Skal man tage de eksisterende reglar, der har siddet i 60 år, og kløve dem til den rette dimension?
Nogen, der har gjort noget lignende eller har idéer omkring konstruktionen?
Nogen foreslår sikkert Nivellgulv, men det går ikke, da det ville koste mig omkring 2 milliarder og desuden har jeg ingen fugtproblemer.
Hidtil har min reptilhjerne helt været indstillet på at:
Selvudjævne den grove plade med ca. 1 cm afretning. Talte med en gulvfirma, og de ville have 23.000 med håndværkerfradrag for dette, hvilket jeg synes er ret billigt i betragtning af, hvad spartelmasse koster. Ovenpå dette tænkte jeg så at lægge 30 mm celleplast + 50 mm sporet celleplast til gulvvarmeslanger+plader og parket. De sporede plader og pladerne (170 m2) har jeg allerede købt for 15.000 (mindre end halve prisen) fra en bekendt, der rev dem ud af et hus, der skulle flyttes.
Samlet ville undergulvet lande et sted mellem 35.000 og 40.000 kr (flydende + celleplast + plader) FORDEL: et garanteret plant gulv i mange år fremover. ULEMPE: dyrere end kokain.
I dag begyndte jeg at kigge lidt på, hvad det ville koste at lægge gulvet op med træ (45x70) og derefter sømme glespanel ovenpå med slange og plader. Med 70 mm isolering imellem lander jeg på lidt over 11.500 kr... FORDEL: billigt, forholdsvis enkelt. ULEMPE: problemer med gulv der svajer?? Mere arbejde for mig.
Og så er spørgsmålet, hvor finder jeg reglar, der holder dimensionerne? Jeg vil ikke købe 250 m reglar i byggemarkedet, som når jeg har lagt dem, begynder at slå og vride sig, så gulvet ikke kan lægges plant. Skal man tage de eksisterende reglar, der har siddet i 60 år, og kløve dem til den rette dimension?
Nogen, der har gjort noget lignende eller har idéer omkring konstruktionen?
Nogen foreslår sikkert Nivellgulv, men det går ikke, da det ville koste mig omkring 2 milliarder og desuden har jeg ingen fugtproblemer.
Senest redigeret:
Jeg skulle have støbt en finsats med gulvvarme slangen i....
Det lød EKSTREMT dyrt.
Har overvejet at støbe en 60 mm betonplade på 20mm cellplast ovenpå den gamle beton, men jeg ved ikke, om jeg vil belaste bjælkelaget yderligere.
Senest redigeret:
Da jeg byggede mellem-etagedækket i mit tidligere hus, blev det billigere at støbe end et trægulv med spårede plader og plader.
Cellplast og beton er vel en fremragende løsning, jeg så ikke, at det var så tykt
Derudover får det et stumt og godt gulv.
Cellplast og beton er vel en fremragende løsning, jeg så ikke, at det var så tykt
Derudover får det et stumt og godt gulv.
Problemet med den konstruktionen, udover vægten, er at den eksisterende plade kun er grovstøbt og dermed ikke helt jævn. Derfor er jeg bange for, at celleplasten ikke får fuld kontakt med overfladen, og at der er risiko for hulstøbning. Alternativet er jo at jævne pladen først, men så er vi tilbage på 23.000 kr for flydespartel.... Måske kunne man jævne det værste med sand?
Er det åbent nu?
Billeder?
Hvor tykt er bef støbning?
Billeder?
Hvor tykt er bef støbning?
Nej, det er ikke åbent endnu. Vi flytter ned i kælderen engang i maj, og så bliver hele gulvet (og alt andet) på overetagen fjernet. Pladen er cirka 15 cm tyk, og nedenunder er der en stor dobbel-lastbilgarage på 70 m2 og en dobbelbilgarage på 40 m2 (sutterrængehus). Spændvidderne i lastbilgaragen (7x10m) gør, at jeg er skeptisk over for at belaste pladen med yderligere vægt.
Vedhæfter et dårligt billede af det oprejsede gulv.
Vedhæfter et dårligt billede af det oprejsede gulv.
Senest redigeret:
Findes limtræ og kerto virkelig i 45x70? Hvis det er tilfældet, kan det nok blive meget dyrt, og så falder lidt af idéen med at regel.
Nivellgulv måske? Ellers lyder vel celleplast og beton som en god løsning. Så meget vejer det ikke, og støber du på med 70mm fiberbeton, så koster det betydeligt mindre end at flydespartle. Jævn pladen med sand under celleplasten så holder det.
Enig med GustavW på alt her, men ikke angående Nivellgulv, da det er en dyrere løsning, der ikke bliver lige så solid og god som beton.GustavW sagde:
Tjek med en konstruktør, hvis du er usikker.
Har du ingen god kontakt, kan du sende en PM til mig.
Klik her for at svare