Hej,
Jeg er helt ny på forummet og håber, at en kyndig/venlig sjæl kan give mig lidt tips/idéer/råd angående nedenstående.
Jeg har et rum, hvor jeg har fjernet laminatgulv, gulvbrædder, isolering. Dette fordi det var isoleret med spån, som forårsagede en lidt muggen lugt, samt at gulvet var meget ujævnt. For at vide om lugten skyldtes fugt, har jeg hyret en bygningsinspektør, som har konstateret, at der ikke er nogen fugt i rummet. Nu hvor jeg har fjernet spånen, og rummet har stået i et par dage, er fugten væk.
Forklaring af mit problem:
Rummet ser ud som på billedet, jeg har tegnet, og alle mål er angivet i centimeter. Rummet har målene 340 x 312, reglarne som bærer gulvet i dag er 5 x 10 og har temmelig meget rundkant nogle steder. I venstre kant ligger reglen på en betonvæg fra kælderen. I øvre kant ca. 40 cm ind hviler dagens reglar på en betonvæg fra kælderen, den blå streg er en bjælke, som en regel hviler på. I nedre kant hviler reglarne på en betonvæg fra kælderen. Den højre regel ligger skjult under en gipsvæg, i nedre kant skal jeg bygge den 2 cm, og i øvre kant 6 cm for at komme "udenfor" væggen for derefter at fæstne mine gulvspånplader i.
Nu til mine spørgsmål:
Jeg er taknemmelig for alle tips og idéer.
Tak på forhånd.
// Joakim
Jeg er helt ny på forummet og håber, at en kyndig/venlig sjæl kan give mig lidt tips/idéer/råd angående nedenstående.
Jeg har et rum, hvor jeg har fjernet laminatgulv, gulvbrædder, isolering. Dette fordi det var isoleret med spån, som forårsagede en lidt muggen lugt, samt at gulvet var meget ujævnt. For at vide om lugten skyldtes fugt, har jeg hyret en bygningsinspektør, som har konstateret, at der ikke er nogen fugt i rummet. Nu hvor jeg har fjernet spånen, og rummet har stået i et par dage, er fugten væk.
Forklaring af mit problem:
Rummet ser ud som på billedet, jeg har tegnet, og alle mål er angivet i centimeter. Rummet har målene 340 x 312, reglarne som bærer gulvet i dag er 5 x 10 og har temmelig meget rundkant nogle steder. I venstre kant ligger reglen på en betonvæg fra kælderen. I øvre kant ca. 40 cm ind hviler dagens reglar på en betonvæg fra kælderen, den blå streg er en bjælke, som en regel hviler på. I nedre kant hviler reglarne på en betonvæg fra kælderen. Den højre regel ligger skjult under en gipsvæg, i nedre kant skal jeg bygge den 2 cm, og i øvre kant 6 cm for at komme "udenfor" væggen for derefter at fæstne mine gulvspånplader i.
Nu til mine spørgsmål:
- Jeg vil fæstne de nye reglar ved siden af de eksisterende, og hvad synes I, jeg skal have for dimension på reglarne?
- Skal jeg have nogle tværslå på hver bjælke, der går 90 grader? I så fald hvor tæt skal de sidde?
- Skal jeg lægge nogle ekstra reglar mellem de eksisterende reglar?
- Hvordan skal jeg gøre med den højre regel for at komme udenfor væggen? Skal jeg kilsave den?
- Er det ok at tage en 45 x 95 på den venstre regel?
- Hvordan skal jeg gøre i øvre kant, hvor jeg ikke vil have så meget kontaktflade mellem den nye regel og de eksisterende?
Jeg er taknemmelig for alle tips og idéer.
Tak på forhånd.
// Joakim
Senest redigeret:
TræGuiden siger mindst 45x170 til reglar i et kældergulv. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4859&contextPage=5946
Så svaret på dit spørgsmål 1 bliver 45x170mm
Jeg tror ikke, du vil have brug for nogen korte imellem dine reglar.
Afstanden mellem de to reglar længst til højre er egentlig lidt for stor. Men hvis det ikke tidligere har været et stort problem med svigtende gulv, synes jeg ikke, du behøver at gøre noget ved det, medmindre du vil. På den anden side handler det jo ikke om mange ekstra kroner, hvis du føler, du vil gøre det ordentligt, når du alligevel har gulvet åbent. Så det taler for at sætte en ekstra regel der.
Hvad er problemet egentlig ved den skrå regel på højresiden? Hvorfor føler du, at du skal få den ind i rummet?
Jeg springer over at svare på spørgsmål 4 og 5 lige nu.
Så svaret på dit spørgsmål 1 bliver 45x170mm
Jeg tror ikke, du vil have brug for nogen korte imellem dine reglar.
Afstanden mellem de to reglar længst til højre er egentlig lidt for stor. Men hvis det ikke tidligere har været et stort problem med svigtende gulv, synes jeg ikke, du behøver at gøre noget ved det, medmindre du vil. På den anden side handler det jo ikke om mange ekstra kroner, hvis du føler, du vil gøre det ordentligt, når du alligevel har gulvet åbent. Så det taler for at sætte en ekstra regel der.
Hvad er problemet egentlig ved den skrå regel på højresiden? Hvorfor føler du, at du skal få den ind i rummet?
Jeg springer over at svare på spørgsmål 4 og 5 lige nu.
Senest redigeret:
Tak for svar.tlundberg sagde:TræGuiden siger mindst 45x170 for regler i et kælderbjælkelag. [link]
Så svaret på dit spørgsmål 1. bliver 45x170mm
Jeg tror ikke du vil få brug for nogen korthøvler mellem dine regler.
Afstanden mellem de to regler længst til højre er vel egentlig lidt for stor. Men hvis det ikke har været et stort problem tidligere med svigtende gulv, synes jeg ikke du behøver gøre noget ved det, medmindre du vil. På den anden side handler det jo ikke om mange ekstra kroner, hvis du føler, at du vil gøre det ordentligt, når du alligevel har gulvet åbent. Så det taler jo for at sætte en ekstra regel der.
Hvad er problemet egentlig ved den skrå regel på højre side? Hvorfor føler du, at du har brug for at få den ind i rummet?
Jeg hopper over at svare på spørgsmål 4 og 5 lige nu.
Jeg vil skarve på den for at få den ind i rummet og for at jeg skal have en regel langs væggen som jeg derefter skal kunne skrue mine gulvplader fast i.
170 har jeg ikke råd til, da jeg kun kan hæve 13 cm i nederkant af rummet. Kan jeg kompensere det ved at tage f.eks. 120 høje regler og sætte flere?
Hej
Er dette byggeri på en plade, der mangler underliggende isolering?
Hvis det er tilfældet, fraråder jeg på det kraftigste at fortsætte byggeriet. Det er en velkendt risikokonstruktion med mug som følge.
Tjek Nivell eller Granab gulv. Det er en korrekt konstruktion for uisolerede plader.
Fredrik
Er dette byggeri på en plade, der mangler underliggende isolering?
Hvis det er tilfældet, fraråder jeg på det kraftigste at fortsætte byggeriet. Det er en velkendt risikokonstruktion med mug som følge.
Tjek Nivell eller Granab gulv. Det er en korrekt konstruktion for uisolerede plader.
Fredrik
Du kan jo save 170-reglarne, så de kun er 130 i den smalleste ende, og så gradvist bliver tykkere efterhånden som der bliver plads i gulvet. Men det indebærer jo en del arbejde.joala sagde:
Allerede ved at gå op fra dagens 100 til en regel på 120 vil det gøre gulvet mere stabilt, så det kan sagtens være nok, selvom det ikke er by the book.
Når man bygger badeværelser eller andre gulve, hvor man vil lægge klinker på, reglar man med kun 30 cm mellem reglarne for at få et mere stabilt gulv, så selvfølgelig kan man sætte tættere mellem reglarne for at forstærke det. Hvor tæt du har brug for mellem 120-reglar for at få samme stabilitet som 170-reglar på cc60, kan jeg desværre ikke regne ud for dig. Det er ikke engang sikkert, at det er muligt.
Lidt flere svar på dine spørgsmål
4. Hvordan skal jeg gøre med den højre regel for at komme udenfor muren? Skal jeg kile-svagle den?
Jeg ville nok bare sætte en helt ny regel ved siden af den eksisterende, men lige selvfølgelig. Og helt ignorere at forankre den i den eksisterende, skrå, regel.
5. Den venstre regel, er det ok kun at tage en 45 x 95 der?
Hvis jeg forstår det rigtigt, hviler den på en betonvæg. I så fald er det helt ok med 45x95, da den ikke behøver at tage nogen last selv - den har jo støtte fra væggen nedenunder!
6. Hvordan skal jeg gøre i overkanten, hvor jeg ikke vil have så meget kontaktflade mellem den nye regel og de eksisterende?
Hvis du bruger en 170-regel, og du skal hæve 180 mm, vil der jo blive et stykke, hvor den eksisterende regel og din nye regel ikke vil have nogen kontakt overhovedet. Det bliver en endnu længere strækning uden kontakt, hvis du vælger at bygge med 120-regler. Med 170-reglen tror jeg ikke det bliver noget problem. Jeg tror det bliver tilstrækkeligt stabilt alligevel. Med 120-reglen ville jeg nok have lagt dobbelte regler i højden sidste stykke. Der sømmer du altså den lange 120-regel fra væg til væg i rummet først. Så der, hvor den hænger frit, plus et lille stykke til, sætter du endnu en 120-regebit under den lange. Denne korte bit kan du så sømme i siden af den eksisterende regel og skråsømme sammen med den lange nye regel. Forstår du?
4. Hvordan skal jeg gøre med den højre regel for at komme udenfor muren? Skal jeg kile-svagle den?
Jeg ville nok bare sætte en helt ny regel ved siden af den eksisterende, men lige selvfølgelig. Og helt ignorere at forankre den i den eksisterende, skrå, regel.
5. Den venstre regel, er det ok kun at tage en 45 x 95 der?
Hvis jeg forstår det rigtigt, hviler den på en betonvæg. I så fald er det helt ok med 45x95, da den ikke behøver at tage nogen last selv - den har jo støtte fra væggen nedenunder!
6. Hvordan skal jeg gøre i overkanten, hvor jeg ikke vil have så meget kontaktflade mellem den nye regel og de eksisterende?
Hvis du bruger en 170-regel, og du skal hæve 180 mm, vil der jo blive et stykke, hvor den eksisterende regel og din nye regel ikke vil have nogen kontakt overhovedet. Det bliver en endnu længere strækning uden kontakt, hvis du vælger at bygge med 120-regler. Med 170-reglen tror jeg ikke det bliver noget problem. Jeg tror det bliver tilstrækkeligt stabilt alligevel. Med 120-reglen ville jeg nok have lagt dobbelte regler i højden sidste stykke. Der sømmer du altså den lange 120-regel fra væg til væg i rummet først. Så der, hvor den hænger frit, plus et lille stykke til, sætter du endnu en 120-regebit under den lange. Denne korte bit kan du så sømme i siden af den eksisterende regel og skråsømme sammen med den lange nye regel. Forstår du?
Jep, jeg er med, og det er nok, sådan jeg vil gøre det.tlundberg sagde:Lidt flere svar på dine spørgsmål
4. Hvordan skal jeg gøre med den højre regel for at komme udenfor væggen? Skal jeg kilsave den?
Jeg ville nok bare sætte en helt ny regel ved siden af den eksisterende, men selvfølgelig lige. Og helt ignorere at forankre den til den eksisterende, skæve, regel.
5. Er det ok at kun tage en 45 x 95 til den venstre regel?
Hvis jeg forstår det rigtigt, hviler den på en betonvæg. I så fald er det helt ok med 45x95, da den ikke behøver at bære nogen last selv - den har jo støtte af væggen nedenunder!
Hvis du bruger en 170-regel, og du behøver at hæve 180mm, vil der jo være et stykke, hvor den eksisterende regel og din nye regel ikke vil have nogen kontakt overhovedet. Endnu længere strækning uden kontakt vil der være, hvis du vælger at bygge med 120-regler. Med 170-reglen tror jeg ikke, det bliver noget problem. Jeg tror, det bliver tilstrækkelig stabilt alligevel. Med 120-reglen ville jeg nok lægge dobbelte regler i højden den sidste del. Du sømmer altså den lange 120-regel fra væg til væg i rummet først. Så der, hvor den hænger frit, plus et lille stykke til, sætter du endnu en 120-regelstykke under den lange. Denne korte del kan du så sømme i siden af den eksisterende regel og skråsømme sammen med den lange nye regel. Forstår du?
Tak for svar.
Klik her for at svare