Hej jeg har brug for råd fra jer. Jeg har tænkt på at lægge en ny køkkenvæg foran den gamle i letbeton (Lejlighed). Årsagerne er flere.
Den gamle væg er tynd og af varierende kvalitet, den grænser op til det nye badeværelse (bekymret for tæthedslaget)
Det bliver lettere at trække ny el. Jeg vil sikre mig, at overskabene kommer til at blive siddende.
Jeg havde tænkt mig at lægge med 45x45 (på grund af pladshensyn), kotla og desuden anvende vinkeljern i den gamle væg med jævne mellemrum for at få stabilitet, derefter OSB og gips udenpå. Jeg er utroligt taknemmelig for svar.
Den gamle væg er tynd og af varierende kvalitet, den grænser op til det nye badeværelse (bekymret for tæthedslaget)
Det bliver lettere at trække ny el. Jeg vil sikre mig, at overskabene kommer til at blive siddende.
Jeg havde tænkt mig at lægge med 45x45 (på grund af pladshensyn), kotla og desuden anvende vinkeljern i den gamle væg med jævne mellemrum for at få stabilitet, derefter OSB og gips udenpå. Jeg er utroligt taknemmelig for svar.
Ja, det lyder da godt?
Tror ikke du behøver at fæstne den nye væg til den gamle, ikke hvis du fæstner den nye væg i gulv og loft. Tværtimod, sæt den med nogle cm spalte mod den gamle væg, så får du lidt bedre lydisolering også, i det mindste hvis du sætter isolering i den nye væg.
Tror ikke du behøver at fæstne den nye væg til den gamle, ikke hvis du fæstner den nye væg i gulv og loft. Tværtimod, sæt den med nogle cm spalte mod den gamle væg, så får du lidt bedre lydisolering også, i det mindste hvis du sætter isolering i den nye væg.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 indlæg
Så ville den nye væg jo kun være 45 x 45, og det er for lidt til en stabil væg. Enten bygger han 70 x 45, eller også skruer han 45 x 45 mm-væggen fast i den gamle. Ellers et godt koncept. Det giver plads til både el og VVS.ricebridge sagde:
Thomas_Blekinge: Jeg tænkte at fastgøre 45x45 i gulv og loft men også med vinkeljern mod den gamle væg. Jeg har pladsmangel, men hvis det er helt skørt, må jeg tænke om. Overvejede også at undvære isolering. Jeg er en hun
epw: jeg tænkte at kotle med 45x70 der skabene skal sidde.
epw: jeg tænkte at kotle med 45x70 der skabene skal sidde.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 indlæg
Undskyld fejlvurderingen!T Tihali sagde:
Ellers synes jeg dit koncept er godt. Den eneste ulempe er, hvis du skal trække el og vand i den nye væg, så er der ikke meget tilbage af 45x45. Det kan du dog løse ved at skabe en centimeters afstand mellem den gamle væg og 45x45, så behøver du ikke fjerne så meget. Eller skære lidt i den gamle væg, hvor elkablerne skal forbi.
Kanon, vil du have en mere stabil konstruktion kan du bruge reglar med 45x95 men med 45 mm ud mod rummet. Fastgør med kraftig spigplugg direkte mod væggen hvis den er lige. Ellers kan du bruge 45 pladeudlæg i gulv og loft og støtte op med en vinkel per meter, så væggen bliver i lod.
Klik her for at svare