Hej!

Jeg skal montere nye vinduer i forbindelse med facaderenoveringen. Jeg skal have stående z-panel/halvspont med udenpåliggende foder rundt om vinduet. De nuværende vinduer er i plan med facaden, og jeg vil gerne sætte de nye vinduer sådan også.

Hvordan synes I nedenstående konstruktion ser ud? Kom gerne med synspunkter, om det er godt eller findes bedre måder.
Skal jeg virkelig have en regel med specialmål?
 
  • Tværsnitsdiagram af vinduesinstallation med detaljer om væg- og fasadskivetykkelse, paneltyper, og materialmål.
Tag en 45*120 de tre millimeter spiller måske ingen rolle? Eller pal op med en masonitbit på 3mm.
 
Mikael_L
Kan du ikke skifte 45x123 ! ud med 45x95 og så lægge 28x70 spærtræ ovenpå denne, helt frem til vinduet ?
 
Tak for svarene. Det hælder nok mod værktøjsguruens svar. Du har ret, det er jo kun 3mm, og det bliver måske ikke engang det, da afstandene for facadepladen er 75mm har jeg bemærket. Det betyder, at 28x70 kommer 5mm længere ind, end jeg troede først.

Hvis jeg kører med 45x95 og 28x70 udenpå, så ender en del af karmen jo i luftspalten. Kan det være godt? Det føles som om vinduet burde blive koldere af det?
 
Senest redigeret:
I
Sådan ville jeg have gjort:

Jeg ville have kørt med 45x95 som stående med mellemliggende MU.
Så en diffspærre ind mod rummet + vandret sømregel 45x45 med mellemliggende MU .
Udenpå de stående regler en vindtæt plade af en slags. Så 28x70 sømlægte og stående lockpanel uden på dem (så leder luften sig forbi de liggende sømlægter i hver anden bræt).

Når det gælder vinduerne, så ville jeg have savet strimler af 15 K-ply, så brede som nødvendigt m.h.t. hvor vindueskarmen skal placeres i forhold til facadelivet (sædvanligvis sætter man vindueskarmen 50 mm ind fra ydersiden for at beskytte dem lidt) og målt til inderside færdig væg (eventuelt 5 el. 10 mm mere for at slippe for fodpanel rundt om vinduessmygen på indersiden) og limskruet disse krydsfinérstrimler på yderside karm (så får du absolut tæt mellem karm og krydsfinér). Derefter kørt hele pakken ind i vindueshullet og skruet fast det m.h.t. ind- og yderside.

Derefter kørt frem gipsen på indersiden mod krydsfineren. Danner krydsfineren en kant på 5-10 mm indenfor gipsen, behøves ingen fodpanel på indersiden.

På ydersiden smyg og fod i forhold til facadepanelet.

Gennem krydsfinérsmygen rundt om vinduet kan du ignorere, hvor luftspalten er placeret i forhold til karmen. Vindueskarmen sidder fast i krydsfineren, og den sidder igen fast i de stående vægregler. Du kan have brug for at skumme spalten mellem de stående regler og bagsiden på smygen.

Ulempen ved denne monteringsmetode er, at du får mere arbejde den dag, vinduerne skal udskiftes. Der er intet mellemrum mellem karm og smyg til at save af nogle fastgørelsesmidler. Det findes bag smygen.

Løsningen er at måle ud, hvor fastgørelsespunkterne for de indvendige skruer i smygen sidder og opbevare noterne sammen med de øvrige huspapirer. Så bliver det let at grave frem skruerne i smygen under spartelmasse og maling.
___________________
Bygherre
 
Mikael_L
imported_Byggaren sagde:
Løsningen er at opmåle hvor fastgørelsespunkterne for de indvendige skruer i smygen sidder og opbevare noterne sammen med andre huspapirer. Så bliver det let at finde skruerne i smygen under spartelmasse og maling.
Magnet eller regeldetektor med metaldetektionsfunktion burde også fungere godt. ;)
 
Men en kløveflade på en krydsfiner bliver vel ikke så pæn at have ind mod rummet?

Problemet med krydsfinerløsningen er, at vinduet måske ikke kommer til at sidde i vater, hvis væggene hælder lidt. Det er vel i og for sig ikke noget større problem, men det bliver værre, hvis væggen på den ene side af vinduet hælder og den anden ikke hælder, hvilket ikke er helt usædvanligt i gamle huse. TS har jo ikke nævnt, at han skal renovere indvendigt og skrue op nye gipsplader og tapetsere om. Jeg ville have lavet indfatning som normalt og sømmet lister.
 
I
verktygsgurun sagde:
Men en klyvyta på en plywood bliver vel ikke så pæn at have ind mod rummet?

Problemet med plywoodløsningen er, at vinduet måske ikke kommer til at sidde i lod, hvis væggene hælder lidt, det er vel iøvrigt ikke noget større problem, men det bliver værre, hvis væggen på den ene side af vinduet hælder og den anden ikke gør, hvilket ikke er helt usædvanligt i gamle huse. TS har jo ikke nævnt, at han skal renovere indvendigt og skrue ny gips op og tapetsere om. Jeg ville have lavet en smig som normalt og sømmet foder.

Klyvfladen ordner man let med snedkerspartelmasse og maling. Også smyggens inderside skal jo males, ikke sandt?

Hvis det skulle være, at væggene hælder og hælder forskelligt, skal 'pakken' alligevel stå i lod og vatter, for at vindueskarmen gør det. Ellers vil vinduesrammen enten åbne eller lukke sig selv, når vinduesrammen er uhaspet.

Skulle man efter indsættelsen så opdage, at udstikket på indersiden ikke er lige stort hele vejen rundt, tager man et passende stykke træ og tilpasser tykkelsen der, hvor smyget stikker mindst ud, og ved hjælp af det og en blyant samt træstykket laver man en linje på alle siderne fra væggen med det mål. Resten er småting med en elektrisk håndhøvl at ordne. Klyvfladen skal jo alligevel have en omgang spartelmasse, før malingen.
__________________________
Bygherren
 
I
Mikael_L sagde:
Magnet eller regeldetektor med metallsøgningsfunktion burde fungere godt det med. ;)
Jepp!
_______________
Byggeren
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.