Jeg er ved at renovere et hus fra '73 og har bemærket en lavfrekvent støj i stuen på ca. 40 Hz, som formodes at komme fra en luft-til-luft-varmepumpe i nærheden. Jeg har normalt ikke større problemer med lyden, bortset fra at jeg lige nu har fået en forkølelse, der har ført til en midlertidigt mere følsom hørelse, og disse 40 Hz har fået min trommehinde i det ene øre til at reagere kraftigt.
Da jeg alligevel er i gang med at gå fra rum til rum og skifte overflader, tænkte jeg på at forsøge at få støjen ned, så meget det nu kan lade sig gøre. Jeg har forstået, at tunge materialer er gode til at stoppe lave frekvenser, og efter lidt søgen fandt jeg Norgips Silentboard, som skulle være god til at reducere lave frekvenser. Den vejer 17,5 kg/m2 i stedet for en almindelig gipsplade på omkring 9-10 kg/m2. Men når jeg kigger i deres produktblad, ser det ud til, at den skulle præstere dårligere end deres almindelige plade netop ved 40 Hz.
Den nuværende ydervæg består af ca. 10 cm glasuld og 13 mm gips på træstolper. Hvordan stopper jeg bedst ekstremt lave frekvenser i en ydervæg, er to eller tre normale gipsplader det bedste, jeg kan gøre for en rimelig pris?
Hænger VP på væggen
Problemer med at fastgøre varmepumpe i huset, det kan blive en resonans i huset
Grav ud og støb en plade eller grav ud og læg betonplader 300X300 under ben til en stander med en knust bund, så får du fjernet problemet. Der er altid lidt margen for at flytte den, bare mål ordentligt ind.
Lyder lidt mærkeligt, at det så langt væk påvirker jer, er der ikke noget andet I har, f.eks. mekanisk ventilation, som kan forårsage dette, resonans er lidt tricky at finde og kan fremtræde et stykke fra selve kilden gennem husmaterialet
Kan vel sige det sådan her du kan aldrig isolere/afskærme frekvenser på f.eks. 40hz, de går gennem alt. Du har noget som vibrerer, find det så løser du problemet.
Jeg er enig med Hasselnot, du kan aldrig dæmpe så lavfrekvent lyd. Det skyldes primært dens bølgelængde, som er 8,5 meter. Kommer det udefra, kan du muligvis få det til at ændre retning ved at bygge en jordvold. I 1970'erne var det et stort problem med uhensigtsmæssigt udformede ventilationssystemer, der skabte lavfrekvent støj. Løsningen var altid at ombygge systemerne. Jeg har dog svært ved at tro, at naboernes LVP er årsagen. Har du en vindmølle i nærheden?
Huset har selvtræk, så mekanisk ventilation burde ikke være problemet, og vindmøller har vi ingen indenfor kilometers afstand. Jeg kan se, at lyden går til og fra med 5-minutters intervaller, ligesom en LVP kunne gøre, deraf mistanken. At afbryde strømmen påvirker ikke, så jeg har svært ved at se, hvad der skulle forårsage vibrationer i huset.
Men så ved jeg i hvert fald, at gips ikke er en løsning, og jeg må leve med det, indtil jeg ved mere om kilden.
Hvilken varme har du, vand om så er, tjek cirkpumpen er det gammel stor luring så kan den være løs
og da kan den afgive en vibration, når rotor og pumpehjul flytter sig sideværts
Nogle gange kan det endda smådunke i dem
Lyd kan også opstå med vind eller lignende, men lyder ikke sådan som tilfældet. 20-40hz er mere en "følelse" end hørelse, selvom vi teoretisk set kan høre 20hz.
Hvis det er i huset, kan du jo måle, hvor i huset kilden er. Men jeg ville ikke stole så meget på en mobiltelefon.
Sådan noget kan være lidt tricky. Ved 40 Hz er lyden rundstrålende og dermed uden retningsvirkning, altså vanskelig at lokalisere. På grund af den lange bølgelængde, som blev nævnt, "smyger" lyden sig over objekter, fx hegn, volde osv. Det er absolut muligt at bygge konstruktioner, der dæmper 40 Hz, men det kræver en del konstruktionsplads. Som sagt tidligere er det bedst først at forsøge at lokalisere støjkilden og se, hvad der kan gøres der.
Tvivler på, at det er værd tiden/kostnaden at ordne dit problem. Tænk på afstanden, du kan høre en lastbil køre forbi. Så har jeg svært ved at tro, at det er din nabos lfv, der skaber dine problemer. Tror som en anden sagde pumpe eller lignende.
Jeg kæmper med en masse lyde og ville også gerne optage for at analysere lidt.
Er der nogen almindelig gratisapp, du har brugt?
Og hvor pålidelige er disse apps?
Oxford Wave Research som har lavet den, jeg postede billede af. Optagelsen er lige så god som din telefons mikrofon er, dvs. ikke bedst. Der findes eksterne kalibrerede mikrofoner, men det er ikke noget, jeg har brugt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.