Hej.

Jeg tænkte på at bygge et redskabsrum til alle haveværktøjer, som i dag står lidt overalt. Det vil blive sat på facaden til garagen, 10 cm op fra jorden. Rummet kommer til at sidde under et udskydende tag. Da huset og garagen står tæt på hinanden, kommer der ikke regn ind, hverken lige oppefra eller fra siden.

Planen var at bygge rammen i ubehandlet træ og siderne i krydsfiner. Jeg har overvejet at bruge imprægneret træ, men jeg vil gerne holde vægt og omkostninger nede. Samt at jeg vil have det så tæt som muligt.
Jeg havde tænkt mig at male rummet i facademaling og, efter at have læst her, også lakere med 2-komponent PU-lak.

I rummet havde jeg tænkt mig at stille river, spader, brækjern, trimmer, hækkeklipper, mm.

Jeg har googlet, men desværre ikke blevet klogere. Prøver her, da jeg ved, at I har styr på tingene.

Ville det fungere at bruge krydsfiner, som man maler og lakker?
Ville det gøre en forskel, hvis man bruger oliehærdet krydsfiner eller lignende?
Spiller det nogen rolle, hvis rammen er i imprægneret træ, hvis siderne er i krydsfiner?
Jeg har tænkt mig at bruge PL600 og silikone for at gøre rummet så tæt som muligt. Er dette nødvendigt, eller er det nok med almindelig trælim?
Skal man tænke på noget, når man vælger maling (oliemaling?), eller er falurød grimt men funktionelt?
Er brædder at foretrække fremfor krydsfiner?
Er det bedre, hvis jeg bruger imprægneret træ til det hele?

(Et øvrigt spørgsmål. Min plan fra starten var at bygge et rum, hvor jeg kunne placere alt, der har med haven at gøre (minus plæneklipper). Dette omfatter også græsfrø og andre tørvarer. Hvor meget arbejde ville det være at bygge et rum, hvor sådanne tørvarer kan stå året rundt?
 

Bedste svar

Hop træpladerne over og byg i almindelige planker, der er fer og not. Trykt træ behøver du ikke nogen steder, så brug det almindelige.

Lak og silikone synes jeg bare lyder skørt. Hvis du vil have en tæt bod, så bygger du med vindtætning og isolering. Og nogen lak behøver du ikke, hvis du har almindeligt træ, som du har malet.

Brug samme farve, som du har på huset, hvis du har Falu, så brug det. Det bliver nok mest ensartet. Tørvarer kan man sagtens have, men vil du have plusgrader, så skal du have noget varme, ellers kan de stå der alligevel.
 
B _boriz sagde:
Dette inkluderer også græsfrø og andre tørvarer.
Lidt uklart hvad du mener for type tørvarer men for eksempel græsfrø og gødning kan du opbevare i hvilket som helst uopvarmet skur, så længe det er nogenlunde tørt.
 
nikasp
Er du sikker på det der med græsfrø? Jeg havde en pose græsfrø liggende i en plastikkasse under tag på terrassen over sidste vinter her i Stockholm. De spirede ikke nu til sommer trods sol, jord og vand i mængder.

Alfredo Alfredo sagde:
Lidt uklart hvad du mener med slags tørvarer men for eksempel græsfrø og gødning kan du opbevare i enhver uopvarmet skur, så længe det er nogenlunde tørt.
 
Græsfrø plejer vel at tage skade af at være i kuldegrader
 
Boden skal svæve 10 cm over jorden, er det rigtigt opfattet? Er den åben forneden?
Hvorfor vil du isolere den? Krattan tåler vel lidt frost.
Jeg ville bygge den i samme materiale og farve som facaden øvrigt.
Som møblement anbefaler jeg stikkontakt (til at oplade græstrimmer mm) og øldåseholder.
 
Ved ikke hvad der gælder "officielt" for græsfrø, men jeg brugte frø for ca. to måneder siden, som havde været i koldlager over vinteren, dvs. dybfrosne, og de vokser så det knager.
 
nikasp
Mine var nyindkøbte siden sidste sæson, men nu blev der ikke noget græs, så jeg tænker ikke at tage chancen og opbevare dem udenfor en gang til.

Alfredo Alfredo sagde:
Ved ikke hvad der gælder "officielt" for græsfrø, men jeg brugte frø for cirka to måneder siden, som havde været i et koldt opbevaringsrum over vinteren, dvs. dybfrosne, og de vokser så det knager.
 
Undskyld. Glemte denne tråd. Gik på barselsorlov og har haft andet at tænke på. (Note to self: Slå notifikationer til).

Tak så meget for alle svar.

holmberg87 holmberg87 sagde:
Spring krydsfinerne over og byg i almindelige brædder, der er fer og not. Trykimprægneret træ behøver du ikke nogen steder, så brug almindeligt.

Tørvarer kan du fint have, men hvis du vil have plusgrader, skal du have noget varme, ellers kan de bare stå der alligevel
Tak så meget for svaret. Havde begyndt at overveje et skur, hvor alle sider var af plyfa men med et tag af trykimprægneret terrassebrædder. Selv hvert hjørne skulle beklædes med terrassebrædder. Tænkte ikke så langt som at træ arbejder og sprækker kan opstå.

Spottet træ lyder helt klart som en bedre idé. Som man derefter beklæder med vindpap.

Havde heller ikke tænkt på, at tørvarer kan opbevares i lufttætte spande.

Et spørgsmål er dog, om ting som benzinmotorsav, elektrisk hækkeklipper/græstrimmer klarer frysegrader en hel vinter? De kunne lige så godt stå i garagen, men det ville være fantastisk at frigøre lidt plads.
 
De ting, du nævner, klarer sig udmærket i kold opbevaring. Ting, du skal være opmærksom på, er dem, der indeholder vand. F.eks. højtryksrenser.

Plywood fungerer jo godt, men æstetisk føles det bedrøveligt. Byg i samme udførelse som din facade i øvrigt. Hvis du ikke skal isolere rummet, er der ingen grund til at forsøge at gøre det lufttæt. Fugtigt bliver det alligevel (hvis du ikke isolerer og opvarmer rummet). Der er heller ingen grund til at bruge trykimprægneret træ under de forudsætninger, du beskriver.
 
L
Falu rödfärg er enormt godt. Jeg har selv sådanne plader malet med rødfärg, og det holder kan jeg love. Gå med den løsning. Bliver både billigt og flot hvis du monterer gavllister som du maler i en anden farve.
 
V vectrex sagde:
De ting, du nævner, klarer sig fint i koldopbevaring. Ting at være opmærksom på er sådanne, der indeholder vand. F.eks. højtryksrenser.
Ja, det er overhovedet ikke et problem. Jeg har et "sommerhus" med flere bygninger, som i mange årtier har været koldstillet, altså dybfrosset, om vinteren. Her opbevares motorsave, plæneklippere, motoriserede tohjulere, hjemmeelektronik, køkkenmaskiner, vaskemaskine, elværktøj og alt andet, der normalt findes i et hjem på landet. Fungerer udmærket.

Det er dog vigtigt at sikre, at ting som vandvarmere, toilet, vandrør, vaskemaskine, højtryksrenser og andet med vand, der kan fryse i stykker, er tømt. Højtryksrenseren plejer jeg at fylde med et par deciliter koncentreret sprinklervæske om efteråret, og det har fungeret problemfrit. Jeg kan dog forestille mig, at en opvaskemaskine kan være meget tricky at tømme helt, men har ingen sådan på landet, så der mangler jeg praktisk erfaring.
 
Jeg skal også bygge et redskabsskur. Jeg har kigget på færdige hos f.eks. Jula, men har fået indtrykket af, at de er alt for spinkle og tynde. Så jeg skal bygge et af løsvirke, men vil samtidig ikke overdrive, hvad angår dimensioner og kvalitet. Størrelsen skal være cirka 2 meter bred og 1 meter dyb, og taghøjden under 180 cm. Et eller andet sted har jeg læst, at man ikke behøver byggetilladelse for konstruktioner under 180 cm. Spørgsmålet er nu: kan jeg bruge rupløj som yderpanel? Det er betydeligt billigere end fjeldpanel og enfaspanel, som Byggmax sælger. Altså lave et skelet til væggene og derefter beklæde dem med liggende rupløj.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.