Skulle sætte en gardinstang op hos en slægtning i går, og det gik rigtig galt. Borede med en 8 mm bor så langt det gik uden at støde på noget som helst fast materiale. Så vidt jeg ved, skal det være en murstensvæg, men der kom ikke noget rødt støv. Nu er spørgsmålet, hvad i alverden skal jeg bruge for at kunne fastgøre holderne til gardinstangen? Pluggen, jeg satte ind i går, snurrer bare, og jeg overvejer en slags ekspanderlignende plug. Trykke PL400 ind?

Nogle forslag?

• Synes
Putte 71
  • Laddar…
Der findes store plug med robuste vinger til netop letbeton og porøse vægge.

Tak for svaret! Skal kigge i det lokale byggemarked efter disse.

Borr et stort hul og prop det med Husfix. Når det er hærdet, trækker du i en almindelig plug, eller tryk i den med det samme, mens fixet er blødt.

Tak for svarene og forslagene. Tilsyneladende er det en slags byggemetode, de brugte i 40'erne i dette hus. Områdekontoret foreslog ekstremt lange skruer med en god plug på "toppen". Dette er indkøbt, men endnu ikke sat op.

Jeg havde lignende problemer i en lejlighed fra 40'erne. Løstes sådan her:
Hvis det for pluggen var anbefalet en 8mm bore, så brugte jeg en 7,5mm bore. Så pressede jeg pluggen ind med vold. I og med at hullet var mindre end anbefalet for pluggen, kunne pluggen blive siddende og udvide sig pga. friktionen fra det mindre hul, som pluggen blev tvunget ind i.

Jeg har kørt med almindelig metalexpander i sådanne situationer. Boret hullet, så jeg har fået det lidt konisk med åbningen som den mindste del og så ind med en expander og udvide den. Så sidder den.

Kaprer denne tråd ved at vise billede af min væg, som også er porøs. Væggen til højre på billedet er spartlet og malet i dag. Men som I kan se, består den af en masonitplade med en masse løs rød sten bagved.

Porøs væg med hvid ledning, spackel og rød sten på gulvniveau.

De, der boede der før, borede en planke op og satte derefter gardinstangen på denne. Mit spørgsmål er, om jeg skal gøre det samme, eller om en metalekspander kan klare jobbet? (Gardinene skiftes ud, og nogle gange er de noget tungere...)

S
ser ud som det var en slags mineralskiva og ingen masonit.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.