Hej alle bygherrer, overvejer at købe råspont til indervæggene. Hvor mange af jer bygherrer vælger et træmateriale bagved gipsen, for at undgå 500 mollyplugge i huset efter nogle år?

Det kedelige er, at sponten koster en del, som sammenligning:

Gips 13 mm: 23 kr/kvm (ekskl. moms)
Råspont 17 mm: 48 kr/kvm (ekskl. moms)
Råspont 21 mm: 63 kr/kvm (ekskl. moms)

Er der nogen, der har en opfattelse af, hvordan spånplade ligger i prissammenligning med ovenstående?
 
Vi har tænkt os at sætte OSB board indenfor gipsen på de fleste vægge. Har ikke styr på hvad boarden koster per kvm, men det kan helt klart være værd at slippe for at plugge overalt.... ;)
 
Nogen der ved hvad osb boarden koster ??
 
En stiv hundrede afhængigt af din forhandlingsdygtighed.

bredde 1200, højde 2440, tykkelse 12.

Så tager det jo lidt længere tid at montere råspont end en osb-plade, så det kan jo retfærdiggøre en højere kvadratmeterpris på osb-pladen.
 
Det afhænger vel af, hvor man køber dem, men jeg har for mig, at det stod 119 kr for en OSB board i K-Rautas seneste reklameblad...
 
Ja, K-ruta sælger god OSB for 119kr pladen. Det bliver 40kr per kvm. Jeg er blevet tilbudt pladen for 150-160kvm (også i mængde af 60 stk), så Kruta er uslåelige i dette tilfælde. Årsagen til den gode pris er, at man importerer pladen fra Tyskland.

Jeg foreslår, at du helt fokuserer på at have noget, der er let at skrue i bag gipsen, samt at du glemmer råspåt eller spån. Byggplyfa eller OSB er let at håndtere og passer perfekt til dette formål. Forøgelsen anser jeg som ubetydelig, når den sættes i forhold til fremtidige fordele.
 
Er helt enig med resten af byggerne, kør med OSB!

Råspont skal du derimod have på taget for at bygge et "rigtigt" tag ;)
 
Vi har råspont på taget, derefter er der pap på.
 
Kanon! OSB från K-rauta får det blive, 40 kr /kvm er et rigtig fund.
 
Råspont er ofte et lokkemiddel, her kan det betale sig at spørge flere leverandører.

ByggMax har fx følgende priser:

Råspont 17 mm: 42 kr/kvm (inkl moms)
Råspont 21 mm: 52 kr/kvm (inkl moms)
 
Fordelen ved råsponten er jo, at den giver nogle mm mere at skrue i, men det er samtidig lidt mere arbejde at få den på plads.
Men det er jo lettere at håndtere enkelte planker, når det gælder om at få formen ved dåser, skråtage og sådan noget.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.