Hej til alle renoveringsentusiaster,

Vi skal renovere vores lille perle, der er bygget med liggende tømmer, og vi har nu fjernet alle gamle spånplader og lignende på indervæggene, så de ujævne tømmerstokke kommer til syne. Vores idé er at sømme høvlet rå forbindt op på væggene uden at skulle sømme lægter op, hvilken dimension skal man så have på rå forbindten?
Vil rå forbindten tørre sammen og efterlade grimme sprækker efter nogle år?
Hvor kan man købe høvlet rå forbindt til en god pris? Kan man stole på kvaliteten hos Byggmax, Bauhaus osv.?

Høvlet råspont hedder glatspont, og kan bestilles på rigtige bræddegårde.
Ja, den vil krympe.
Overvej Byggmax' tynde fyrretræsgulv. 14*120 om jeg ikke husker forkert. Gulvet er tørret og indpakket i plast, og vil derfor krympe væsentligt mindre end glatspont.

Jeg har brugt almindelig råspont 120x28. Man skal male fjeder inden montering, ellers vil træet blive synligt, når det tørrer.

/CC

• Vægpanel af råspont 120x28 mm, med ubehandlet træoverflade og små sømhuller; kræver maling af fjeder før montering for ensartet udseende.
chris47 sagde:
Jeg har brugt almindelig råspont 120x28. Man skal male fjeder inden montage, ellers vil træet blive synligt, når det tørrer.

/CC
Hvad betyder at male fjeder?

"Fjederen" burde være den del af planken, der stikker ind i nabo-planken. Sætter du det op for derefter at male det, er der risiko for, at træet krymper, så der bliver synlige sprækker. Altså ikke pænt, hvis det ikke er malet i disse.

Vi skal snart sætte granpanel op i loftet og har fået rådet at først male knasterne med knastlak og derefter grunde. Så skal det sættes op og males en sidste gang på stedet.

mattiasp sagde:
Overvej Byggmax' tynde fyrretræsgulv. 14*120 hvis jeg ikke husker forkert. Gulvet er tørret og indpakket, og vil derfor krympe væsentligt mindre end glatspont.
et helt andet spørgsmål...
hvad tror du om at sætte det gulv i loftet? burde vel fungere lige så godt som på væg eller gulv? eller er glatspont så meget billigere, at man burde bruge det i loftet? eller almindeligt høvlet planke?
det blev vist mange andre spørgsmål... :)

Hvis du ikke kan lide sprækker, bør du undgå glatsplan. Selv hos den bedste bræddelager er træet så fugtigt, at du vil få betydelige sprækker.

Jeg valgte at købe en anden sortering af almindeligt Siljan trægulv. Det er i det mindste "møbeltørt" og krymper kun en smule. Byggmax gulv er sandsynligvis det mest prisvenlige alternativ.

Hvis det er okay med lidt sprækker (det ser jo faktisk lidt levende ud), er glatsplan et fremragende alternativ. Køb endespontet træ, så bliver spildet minimalt.

okay tak for hjælpen... jo springor er okay så jeg vil tjekke udvalget på slätspont hos brägår'n her i byen :) hvis de nu overhovedet har det... men råspont er vel alligevel høvlet på den ene side eftersom den ene side er så glat og fin eller er jeg ude at cykle?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.