4,754 læst ·
11 svar
5k læst
11 svar
Rampamuffe eller islagsmøtrik til krydsfiner?
Bygger nogle kasser hvor jeg har tænkt mig at montere kugleskinner tilpasset tunge laster (100kg). Materialet er 15mm birkekrydsfiner både for ramme og kasser. Jeg har adgang til begge sider, så ville I foretrække islagsmøtrik eller rampamuffe? Har desværre dårlig forstand på hvor godt rampamuffe holder i krydsfiner.
Slagmutter eller rampamuff er vel det samme men med to forskellige navne?!Ivan1881 sagde:
Bygger nogle kasser hvor jeg har tænkt mig at montere kugleudtræk tilpasset tunge laster (100kg). Materialet er 15mm birkekrydsfiner både til ramme og kasser. Jeg kan komme til fra begge sider, så ville I foretrække slagmutter eller rampamuff? Har desværre dårlig fornemmelse for hvor godt rampamuff holder i krydsfiner.
Nej.FredrikR sagde:
For rampamuff forborras et ikke-gennemgående hul og skrues i. Anvendes oftest for at fæstne beslag/ben og lignende med m-gængeskruer for let montering/demontering.
Islagsmutter bruges med fordel på gennemgående huller, monteres ved at slås fast og har en flanger som optager last bedre, således bedre for montering af fødder til skabe, skuffer etc.
Hvorfor skal du have noget af dem? Kan du ikke fæstne udvidelsesbeslagene direkte i træet?Ivan1881 sagde:
Bygger några lådor där jag tänkt montera kulskenor anpassade för tunga laster (100kg). Materialet är 15mm björkplywood både för stomme och lådor. Jeg kan komme til begge sider, så ville I foretrække slå-smøtrik eller rampamøtrik? Har desværre dårlig forstand på hvor godt rampamøtrik holder i plywood.
Jo, almindelig skrue har jeg overvejet, men med tanke på belastningerne og tykkelsen af plywoodet (15mm) bliver der ikke meget at bide i, eller mener du det holder? Det er et modulsystem, der skal sidde inde i en bil, så det vil blive udsat for dynamiske belastninger samt vibrationer, når man kører.K kniv sagde:
En 4mm ankarskrue holder op til 100kg i radial kraft, så det er næppe skruerne, der er det svage punkt, men derimod fastgørelsen (uanset hvilken fastgørelsesmetode du vælger). Træskrue direkte i krydsfineren gør jo, at de fleste fibre er fortsat intakte, mens både islagsmøtrik og rampa gør, at fibrene skæres over.Ivan1881 sagde:
En dutt trælim i hvert hul, inden du fastgør skruen, er en anden metode. Det kan kræve, at du varmer skruen op, hvis du vil fjerne den i fremtiden, men almindelig trælim klæber dårligt på metal.
Superlim fungerer også, men da skal du varme skruen op, og opvarmet superlim er ikke så behageligt for helbredet. For ekstra valg er tyndtflydende superlim bedre end almindeligt.
Fast 15 mm birkekrydsfiner bør være tilstrækkelig i sig selv.
Superlim fungerer også, men da skal du varme skruen op, og opvarmet superlim er ikke så behageligt for helbredet. For ekstra valg er tyndtflydende superlim bedre end almindeligt.
Fast 15 mm birkekrydsfiner bør være tilstrækkelig i sig selv.
Klik her for at svare