Behøver bygge en ny væg ca. 20 cm foran ydervæggen i kælderen for at skjule vand-, afløbsrør og el. Væggen, der har stået der de sidste 30 år, var lavet af træregler direkte mod betonpladen, spånplade og fliser yderst. Indenfor var der 20 cm glasuld direkte mod betonvæggen. Ingen luftspalter, syldpap eller lignende. Det var lidt fugtigt nederst og lugtede lidt af kælder. Dræneringen er nok rigtig gammel, og udenfor ligger en stor tilbygning (på krybekælder), så der kan ikke ændres noget.
Jeg har tænkt mig at sætte stålregler cc450 og nogen vådrumsplader, som derefter skal beklædes med fliser. Der skal være bruser, toilet, håndvask og grovvask i rummet, så ventileret væg med luftspalt ved gulvet er ikke muligt. Gulvet skal have klinker, ingen gulvvarme. Bliver kun en vandradiator.
Spørgsmålet er (som har været oppe 1000 gange før...):
- Ville I isolere? Ved, at det egentlig er forkert at isolere indersiden, men væggen har jo klaret sig godt før.
- I så fald, hvor meget isolering? 5/10/15/20 cm?
- Luftspalte bag isoleringen?
- Måske endda en platonmåtte mod betonydervæggen?
Overvejede også kort at mure op med lecablokke i stedet. Bygger lidt mere, men burde koste omtrent det samme, og sten føles altid lidt bedre end stålregler og plader. Synspunkter?
Jeg har tænkt mig at sætte stålregler cc450 og nogen vådrumsplader, som derefter skal beklædes med fliser. Der skal være bruser, toilet, håndvask og grovvask i rummet, så ventileret væg med luftspalt ved gulvet er ikke muligt. Gulvet skal have klinker, ingen gulvvarme. Bliver kun en vandradiator.
Spørgsmålet er (som har været oppe 1000 gange før...):
- Ville I isolere? Ved, at det egentlig er forkert at isolere indersiden, men væggen har jo klaret sig godt før.
- I så fald, hvor meget isolering? 5/10/15/20 cm?
- Luftspalte bag isoleringen?
- Måske endda en platonmåtte mod betonydervæggen?
Overvejede også kort at mure op med lecablokke i stedet. Bygger lidt mere, men burde koste omtrent det samme, og sten føles altid lidt bedre end stålregler og plader. Synspunkter?
Hvad tror I om at lime/fastgøre cellplast 10-15cm tykt direkte på ydervæggen og derefter mure op med 90mm leca foran?
Er der nogen risici ved dette egentlig?
Det ligner vel ret meget en almindelig iso-leca væg?
Lidt tæt belægning og fliser i bruseren og puds/silikatfarve på resten af væggene.
Er der nogen risici ved dette egentlig?
Det ligner vel ret meget en almindelig iso-leca væg?
Lidt tæt belægning og fliser i bruseren og puds/silikatfarve på resten af væggene.
Ingen der har nogen mening eller som vil fraråde mig dette?para sagde:
Klik her for at svare