Hej. Vi projekterer et nyt hus, hvor den ene gavl skal have mængder af vinduer. I og med at det er i to plan bliver hele gavlen ret vindfølsom, og arkitekten mener, at det bliver problemer med vindlaster fra siderne. Inde i huset er der ingen indervægge i nærheden, der kan stabilisere det hele.
Et forslag er at bygge rammer af jernbjælker ind i væggen, som så skrues fast i betonpladen. Er der nogen, der har erfaring med lignende løsninger?? 8)

Mvh Ingo
 
Et andet forslag kan være at bygge i beton eller tømmer. Det udgør en helt selvbærende konstruktion.
 

KarlXII: går klokken forkert eller har du brug for sovepiller ;D

/S
 
Du skal se hvor træt Karl XII kan være på arbejdet. Mistænker at hans døgnrytme er anderledes end andres ;D
 
Løgn og forbandet bagvaskelse!! :)

Jeg har fået en omgang af den yderst ubehagelige vinterkræksyge, og har fået nogle mærkelige sovevaner for øjeblikket.
 
Tak GF, men har man vinterkræksygen tør man ikke nyse ;D
 
Tak for input. Nu har vi fået en konstruktionsberegning på rammerne, og de er af model hemske i to forskellige dimensioner HEA 280 og HEA160. Har nogen gode priser på sådan noget? Lige nu har jeg fundet måske normalpriser på samlet 47 000 SEK og derefter skal nogen transportere dem derhen samt svejse det hele sammen....

Hilsen Ingo
 
Efter lidt snak/ifrågasättande med konstruktören viser det sig, at det går at løse på en enklere måde med "enblot" 4 stålpelare lige op fra pladen midt i huset. Fast end har vi ikke fået tegningen på den konstruktion, så det er endnu ikke 100.

Havde jo været trist at bruge den ekstra buffer allerede i selve konstruktionen, den er sjovere at bruge på festligere badekar, blandere, skibsgulv eller noget sådan.

Hvis nogen leder efter sælgere af Handelsstål som det så smukt hedder, så har jeg en mailliste på et dusin firmaer.

Med venlig hilsen I
 
Vi har en lignende løsning, ingen bærende indervægge, men et bjælkesystem, der bærer det hele. Stående HEA, hvor de kan skjules, samt rør, der vil være synlige og liggende HEA indbygget i bjælkelaget. Ingeniøren tegnede svejsede samlinger, men det bliver sandsynligvis skrue/boltforbindelser i stedet for at lette monteringen. Tagspærene hviler på limtræ. Vi støber trykplader ind i betonpladen, som alting hviler på. Husk at beregne trykbelastningerne, da det bliver ret kraftige punktbelastninger.
 
OK, vores mellemdæk samt tagbjælker hviler stort set på en lecavæg, der går gennem hele huset. De stående bjælker i midten er kun til for sidelæns påvirkninger i form af vind. Tak alligevel hilser Ingvar
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.