3,691 læst ·
7 svar
4k læst
7 svar
Rådskadet bærende ydervæg hele vejen ned til syldjen

Dette er en del af mit hus (det værste håber jeg), hvor den bærende ydervæg hænger i luften. Meget ucharmerende faktisk. Jeg tænkte, at jeg kunne gøre sådan her, men ville gerne vide, hvad I andre synes:
Jeg tager en grov regel, ligesom en bjælke til et vikertag eller noget, skruer den fast horisontalt over alt råd med to lange franske skruer gennem hver stående planke. Derefter bruger jeg tre-fire domkrafter, som jeg placerer udendørs ved fundamentet på cementplader, spænder stående reglar mod den horisontale bjælke, og hvor jeg får en åbning på et par tre facadebrædder kapper jeg det rådne væk, lægger syllpapp og syller med halvforband og så stopper jeg stående stykker af samme dimension eller flere mindre, og sidst men ikke mindst kan man ligesom trække i søm fra siden og stabilisere reglarne. Tænkte at man sætter samlingerne i forskellig højde og ligesom stabiliserer med den næste stående regel/planke.
På indersiden af stommen skal jeg så sømme liggende fer og not brædder som der var før. Tror I, at det vil fungere? Kan man bære af på samme måde, når man monterer nye vinduer i de eksisterende huller, som skal gøres større? I dag er der en overligger, der hviler på reglarne ved siden af vindueshullerne i facaden, men den overligger er kortere end de vinduer, der skal ind nu, så hvis jeg bare udvider hullerne, falder den typisk ned. Så tænkte jeg, at jeg kan bære af ovenover og bruge stående reglar ved siden af, lave bredere huller, fjerne overliggeren og så lave en ny, der er længere end det nye hul og tage ud hak for den og lirke den ind, eller hvordan gør man egentlig?
Det er jo kun en del af en væg med stående falsede 2" planker, intet vil falde sammen af den grund.
Sav det beskadigede væk, læg en ny syll og kile en ny plankerstatning ind, så det spænder lidt, det burde være nok.
Sav det beskadigede væk, læg en ny syll og kile en ny plankerstatning ind, så det spænder lidt, det burde være nok.
Tak for jeres idéer. Jeg er den uvidende og derfor overforsigtige type. Jeg har købt nogle rigtige stålstempler, som jeg har skruet fast på en grov træplanke, ca. 3 stk på to meter. Den havde jeg tænkt at placere under den sidste tagbjælke før væggen og lægge en bærelinje op mod taget og spænde så meget jeg kan.
Derefter tænkte jeg at gøre som jeg skrev før med donkraft på ydersiden - hvilket jeg tænkte skulle forhindre, at der på sigt opstår nogle sætninger. Tænkte at hvis man kunne presse det friske tømmer op et par mm, så måske det er nok?
Derefter tænkte jeg at gøre som jeg skrev før med donkraft på ydersiden - hvilket jeg tænkte skulle forhindre, at der på sigt opstår nogle sætninger. Tænkte at hvis man kunne presse det friske tømmer op et par mm, så måske det er nok?
Hvis jeg var dig, bør du måske læse om, hvordan en ydervæg skal konstrueres for at blive betragtet som fagmæssig i dag. Hvis du renoverer og udtrykker dette ved et salg, men kun reparerer på samme måde som i 40'erne, bør du have en bevidsthed om dette med skjulte fejl.
Tak Byggis1976 - jeg tænker at hyre en byggevirksomhed, som fortæller mig, hvordan jeg skal gøre, og så fortsætter jeg selv, og derefter kan de komme tilbage og tjekke, inden jeg lukker reparationerne bag isolering, panel og facade. Hele arbejdet med hele huset vil blive fotograferet, målt, dokumenteret, så den dag jeg sælger mit hus, er der en færdig mappe med fotografier, tegninger, mål og materialspecifikationer inklusive alle besigtigelsesdokumenter og garantier (jeg vil selvfølgelig udlicitere vådrum, tætskikt, el). Ikke fordi alt dette måske kræves, men fordi sådan ville jeg have ønsket mit hus dokumenteret, hvis jeg var køber. For at være på den sikre side vil jeg sælge gennem en ejendomsmægler og have et hus, der er besigtiget på alle tænkelige måder og forsikre mig mod klager.
Alle reparationer og standarder vil blive tilpasset moderne regler og mål
Hvor der mangler fastgørelser eller lignende i konstruktionen, vil sådanne blive fastgjort. Eftersom jeg alligevel skal rive alt ned, er det jo meget dumt ikke at tilføje det, der mangler for at opfylde moderne krav til fagmæssighed, synes jeg.
Alle reparationer og standarder vil blive tilpasset moderne regler og mål
Hvor der mangler fastgørelser eller lignende i konstruktionen, vil sådanne blive fastgjort. Eftersom jeg alligevel skal rive alt ned, er det jo meget dumt ikke at tilføje det, der mangler for at opfylde moderne krav til fagmæssighed, synes jeg.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
"Selvbærende" fagværksspær over delvis ydervæg/delvis indervæg.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Er kun ydervæggene bærende?
Afveksling/forstærkning bærende ydervæg - 4 meters åbning
Bygge bærende ydervæg for valmet tag?
Flytta yttervägg - kan den vara bärande?
Utbyggnad och tillbyggnad