Vi er ved at bygge om derhjemme. I dag har vi to skydedøre, der hver er 3 meter med en stolpe i midten. Over begge partier ligger der en limtræsbjælke med målene 56mm*300mm og cirka 6500mm lang. For bedre at passe til fremtidige behov og planløsning har vi lyst til at sætte en skydedør på 4 meter i den eksisterende åbning, en stolpe og derefter en fast glasdel på 2 meter. Dvs. vi vil have en åbning på 4 meter - stolpe - glasdel på 2 meter, og jeg er tvivl om den nuværende bjælke kan klare åbningen på 4 meter..
Da vi vil tillægsisolere indersiden med 45mm, vil der være lidt ekstra plads. Så jeg undrer mig om det er muligt at forstærke den nuværende bjælke med en regel (sandsynligvis to regler på hinanden) eller en kertobjælke med tykkelsen 45mm ved siden af limtræsbjælken (op mod tagspærene). Er der nogen der har erfaring med en sådan løsning? Det ville være godt at kunne genbruge den bjælke, der allerede sidder der... Vil gerne have feedback, inden jeg henvender mig til en bygningskonstruktør. Hvis forstærkning ikke er en mulighed, vil jeg gerne have feedback på dimensionen på limtræsbjælken. Maksimal højde tror jeg er cirka 315mm-320mm over skydedørene, før tagspærene kommer.
Nedenfor ses den nuværende udformning med to skydedøre og en stolpe i midten, samt limtræsbjælken ovenover.
Stålbjælke ville jo bestemt fungere. Men rent arbejdsmæssigt og omkostningsmæssigt ville det være interessant at vide, om det er muligt at forstærke med en parallel regel eller kertobjelke, eftersom der vil være plads til det.
På et udestue jeg byggede for nogle år siden, med et skydedørsparti med fribredde på lidt over 4 meter, blev der monteret en limtræsbjælke på 90x405 mm for at opfylde kravene til tilladt nedbøjning.
Er nuværende bjælker dimensioneret af konstruktør? Føles virkelig i mindste laget med en 56x305. Er nok desværre stål der gælder, hvis du ikke skal få for meget nedbøjning med så lav byggehøjde.
Er de nuværende bjælker dimensioneret af en konstruktør? Det føles virkelig i det mindste laget med en 56x305. Det er desværre nok stål, der gælder, hvis du ikke skal få for meget nedbøjning med så lav byggehøjde
Det er en tilbygning lavet i slutningen af 70'erne. Overbevist om at nogen konstruktør har været involveret. Har holdt siden da.
Hvor bred er huset, hvilken tagbeklædning har du, og hvor i landet ligger huset?
Den vinkeldelen er 6 m bred. Taget har råspont og betonsten, ligger i Västerås (snezone 2).
Nedenfor ses et oversigtsbillede. Det er en tilbygning lavet i 70'erne. Placeringen af skydedøre ifølge markering. På plantegningen er ingen søjle markeret.
Hvis du skal bruge den eksisterende bjælke, skal du tilføje yderligere en LT56x270 alternativt Kerto 45x220.
Søjlen skal sandsynligvis også forstærkes.
Du skal også kontrollere, hvordan fundamentet er udført, når man flytter søjlen.
Hvis du skal bruge den eksisterende bjælke, skal du tilføje yderligere en LT56x270, alternativt Kerto 45x220.
Søjlen skal sandsynligvis også forstærkes.
Du skal også kontrollere, hvordan fundamentet er udført, når man flytter søjlen.
Tak for svaret!
Fundamentet burde være det samme langs hele væggen. Muret nedadtil som det ses på det første billede og i henhold til tegningen på billedet nedenfor.
Flytter vi søjlen, bliver det en ny. Alternativt to for hver bjælke.
Dvs. løsning med at have en 6m skydedørsparti og placere en stolpe indenfor partiet (sandsynligvis alle stolper for limtræsbjælken, men det er jo midterstolpen, der får den store last). Præcis som i den linkede tråd vil stolpen sandsynligvis blive placeret indenfor den opmurede grundmur. Ifølge tegningen, der findes i et indlæg ovenfor, starter "sulen" lidt før selve grundmuren (hvis det er muligt at stole på tegningen, eller snarere udførelsen).
Spørgsmål: Tror du, at fundamentet skal forstærkes for at klare den belastning, som stolperne udsættes for, eller kan den nuværende plade/sole klare det?
Som ekstra info er der planer om at mure en mur med leca-blokke indenfor grundmuren, men noget lavere, for at lade det kommende bjælkelag hvile på den mur. Så hvis en stolpe placeres indenfor grundmuren (dvs. på den nye mur), skulle belastningen fordeles noget, hvis det har nogen betydning.
Et andet spørgsmål er, om limtræsbjælkens placering mod spær har nogen betydning, dvs. hvis limtræsbjælken placeres lidt længere inde i bygningen.
Mvh
Henrik
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.